E-materiały do kształcenia zawodowego

Profilaktyka i usuwanie zagrożeń pożarowych w podziemnych zakładach górniczych

Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż – Technik górnictwa podziemnego

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDeHLt1ncNWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Film edukacyjny Przyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpieniaDPG3Qv2BCFilm edukacyjny Przyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpienia to film prezentujący przyczyny, które mogą wywołać pożary w podziemnym zakładzie górniczym, jak również pokazujący, w jaki sposób można minimalizować prawdopodobieństwo pojawienia się pożaru. Materiał Film instruktażowy (tutorial) Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznegoD1AzgeOpeFilm instruktażowy (tutorial) Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznego to film prezentujący informacje na temat tego, jak obliczać wskaźniki, które pomogą wykryć pożar endogeniczny. Materiał Galeria zdjęć Urządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarówDPXzEU8yJGaleria zdjęć Urządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarów prezentuje urządzenia, jakie stosuje się do wykrywania pożarów. Materiał Infografika Rozmieszczenie gaśnic i hydrantówD1FEuuBEZInfografika Rozmieszczenie gaśnic i hydrantów prezentuje sposób rozmieszczenia gaśnic i hydrantów, jak również ich liczbę dopasowaną do miejsc w kopalni.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDcQGAYDCSInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDprtnu8hYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD7tixvYVJPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDisXN5jX6Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDeUtegSjsNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDGN75zeeRInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑zasobu?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik górnictwa podziemnego.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjnyfilm instruktażowy (tutorial), galeria zdjęć oraz infografika. Przybliżają one wiadomości z zakresu profilaktyki i usuwania zagrożeń pożarowych w podziemnych zakładach górniczych.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należałoby jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Zapytaj nauczyciela. Obejrzyj filmy, galerię zdjęć i infografikę. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto taki przygotować).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zacznij od filmów, galerii i infografiki, a dopiero potem wykonaj interaktywne materiały sprawdzające.

  3. Analizując e‑materiały, zastanawiaj się, co by było, gdyby... Gdybyś to Ty był odpowiedzialny za minimalizowanie zagrożeń wybuchu pożaru lub musiał użyć sprzętu gaśniczego w danej sytuacji. Wykorzystaj swoją wiedzę, aby wymyślić możliwe scenariusze zdarzeń niebezpiecznych oraz działania, które mogłoby im zapobiec. Niech zaproponowany przez Ciebie proces będzie właściwy i zgodny z wymogami bezpieczeństwa.

  4. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim informacji, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  5. Naukę podziel na fragmenty (np. najpierw poznaj przyczyny pożarów, a potem spróbuj znaleźć działania, który mogły im zapobiec lub... urządzenia, które pomogą je ugasić). Sprawdź, jak wyglądały takie pożary w rzeczywistości; może znajdziesz film w tym temacie.

  6. Po przeczytaniu danego zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Wstań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub  odpowiadasz na pytania egzaminacyjne.

Podczas nauki nie korzystaj ze smartfona! Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę, a czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

Pamiętaj też, aby – w trakcie uczenia się – robić sobie przerwy – na herbatę, odetchnięcie świeżym powietrzem, krótki spacer. Nie zaglądaj wtedy do smartfona, nie przeszukuj zasobów Internetu w komputerze! To ma być pauza od bodźców, a nie nowe informacje dla mózgu. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RZ2y27LyGZUln
(Uzupełnij).