E-materiały do kształcenia zawodowego

Profilaktyka i usuwanie zagrożeń pożarowych w podziemnych zakładach górniczych

Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż – Technik górnictwa podziemnego

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

4

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik górnictwa podziemnego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż wyodrębnionej w zawodzie technik górnictwa podziemnego

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż:

  • wykonywania czynności związanych z organizowaniem profilaktyki i usuwaniem zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych.

Efekty kształcenia

Organizowanie profilaktyki i usuwanie zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych:

Uczeń:

1) charakteryzuje zagrożenia naturalne i technologiczne w podziemnych zakładach górniczych,

4) dokonuje pomiaru gazów,

5) charakteryzuje zagrożenie pożarowe w podziemnych zakładach górniczych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDeHLt1ncNWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Film edukacyjny Przyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpieniaDPG3Qv2BCFilm edukacyjny Przyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpienia to film prezentujący przyczyny, które mogą wywołać pożary w podziemnym zakładzie górniczym, jak również pokazujący, w jaki sposób można minimalizować prawdopodobieństwo pojawienia się pożaru. Materiał Film instruktażowy (tutorial) Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznegoD1AzgeOpeFilm instruktażowy (tutorial) Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznego to film prezentujący informacje na temat tego, jak obliczać wskaźniki, które pomogą wykryć pożar endogeniczny. Materiał Galeria zdjęć Urządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarówDPXzEU8yJGaleria zdjęć Urządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarów prezentuje urządzenia, jakie stosuje się do wykrywania pożarów. Materiał Infografika Rozmieszczenie gaśnic i hydrantówD1FEuuBEZInfografika Rozmieszczenie gaśnic i hydrantów prezentuje sposób rozmieszczenia gaśnic i hydrantów, jak również ich liczbę dopasowaną do miejsc w kopalni.

  3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDcQGAYDCSInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDprtnu8hYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD7tixvYVJPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDisXN5jX6Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDeUtegSjsNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDGN75zeeRInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik górnictwa podziemnego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z profilaktyką i usuwaniem zagrożeń pożarowych w podziemnych zakładach górniczych.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny „Przyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpienia”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny.

  • Po odtworzeniu filmu prosi uczniów o sporządzenie notatki w punktach na temat przyczyn powstawania pożarów oraz działań minimalizujących ryzyko ich wystąpienia

  • Po sporządzeniu notatek nauczyciel wyrywkowo prosi uczniów o podawanie  przyczyn powstawania pożarów oraz działań minimalizujących ryzyko ich wystąpienia.

  • Pod koniec lekcji nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów i uzupełnia je, jeśli uzna, że zachodzi taka potrzeba.

Film instruktażowy (tutorial) „Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznego”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy (tutorial).

  • Po odtworzeniu filmu prosi uczniów, aby sporządzili notatkę na temat sposobu obliczeń wskaźników, które pozwolą wykryć pożar ednogeniczny.

  • Po sporządzeniu notatek nauczyciel pyta uczniów, czy umieliby wykonać takie obliczenia.

  • Pod koniec lekcji nauczyciel samodzielnie wykonuje obliczenia, by utrwalić wiedzę uczniów.

Galeria zdjęć „Urządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarów”
  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przyporządkowuje im po kilka urządzeń widocznych w galerii zdjęć, z którymi mają się szczegółowo zapoznać.

  • Wytypowane z grupy osoby omawiają urządzenia na forum klasy.

  • Nauczyciel prostuje wypowiedzi lub uzupełnia je, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Infografika „Rozmieszczenie gaśnic i hydrantów”
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy.

  • Każdej z grup przyporządkowuje dany element infografiki – rozmieszczenie urządzeń (1a,1b i 2).

  • Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie zwartych notatek na temat rozmieszczenia gaśnic lub hydrantów i szafek.

  • Nauczyciel wyrywkowo ogląda notatki uczniów, a następnie omawia temat na forum klasy, uzupełniając lub prostując informacje z notatek.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały sprawdzające składają się z ćwiczeń różnego typu:

  • pytania Prawda/Fałsz,

  • uzupełnianie zdań brakującycmi słowami,

  • testy jednokrotnego wyboru,

  • uzupełnianie tabeli,

  • krzyżówka,

  • łączenie wpary.

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość poproszenia nauczyciela o pomoc w przypadku wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu zadań przez wszystkich uczniów. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.

Praca uczniów poza zajęciami

Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Zadaniem uczniów jest dokonanie ponownej analizy e‑materiałów oraz rozwiązanie zadań i przygotowanie notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, dają możliwość pracy w grupach i praktycznego dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

Zapewniają one dostęp do repozytoriów zawierających interaktywne testy,  które pozwalają uczniom sprawdzić poziom swojej wiedzy i uzyskać szybką
i precyzyjną informację zwrotną, co stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają też ćwiczenie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych
i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Praca uczniów poza lekcją

Wykorzystując e‑materiał, na wcześniejszych zajęciach nauczyciel zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
  • Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec wykonanie testu zawartego w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu uczeń samodzielnie pozna poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na grupy.

  • Każda z grup ma przydzielone do opracowania jedno z mediów: film edukacyjny , film instruktażowy (tutorial), galerię zdjęć lub infografikę z tego e‑materiału. Zadaniem uczniów jest przygotowanie na podstawie multimediów prezentacji  w formacie .ppt w taki sposób, aby przybliżyć drugiej grupie opracowane zagadnienia.

  • Uczniowie mogą podzielić się zadaniami wewnątrz grupy, np. jedna osoba przygotowuje zrzuty ekranu, druga opisuje omawiane elementy, trzecia dopowiada lub odpowiada na pytania innych uczniów, jeśli takie pojawią się w trakcie prezentacji.

  • Podczas prezentacji nauczyciel dopowiada lub naprowadza uczniów pytaniami, jeśli trzeba rozwinąć jakieś kwestie.

Indywidualna praca z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego.

Wszystkie cztery multimedia (film edukacyjny, film instruktażowy (tutorial), galeria zdjęć, infografika) przedstawiają informacje na temat profilaktyki i usuwania zagrożeń pożarowych w podziemnym zakładach górniczych. Film edukacyjny prezentuje przyczyny powstawania pożarów oraz minimalizowanie ryzyka ich wystąpienia, film instruktażowy (tutorial) – obliczanie wskaźników pomagających wykryć pożar endogeniczny, galeria zdjęć prezentuje urządzenia, jakie stosuje się do wykrywania pożarów, a infografika – sposób rozmieszczenia gaśnic i hydrantów, jak również ich odpowiednią liczbę.

E‑materiał pozwala zindywidualizować proces dydaktyczny, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

E‑materiał może być wykorzystywany przez osoby z dysfunkcją wzroku lub słuchu, ponieważ jest dostosowany na poziomie WCAG 2.1., poprzez zastosowanie opisów alternatywnych, ćwiczeń interaktywnych obsługiwanych przez czytniki ekranów   oraz audiodeskrypcję.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzOK0Islq4XF2
(Uzupełnij).