Profilaktyka i usuwanie zagrożeń pożarowych w podziemnych zakładach górniczych
Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż – Technik górnictwa podziemnego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Film edukacyjnyPrzyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpienia
Film edukacyjnyPrzyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpienia
to film prezentujący przyczyny, które mogą wywołać pożary w podziemnym zakładzie górniczym, jak również pokazujący, w jaki sposób można minimalizować prawdopodobieństwo pojawienia się pożaru. Materiał Film instruktażowy (tutorial)Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznego
Film instruktażowy (tutorial)Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznego
to film prezentujący informacje na temat tego, jak obliczać wskaźniki, które pomogą wykryć pożar endogeniczny. Materiał Galeria zdjęćUrządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarów
Galeria zdjęćUrządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarów
prezentuje urządzenia, jakie stosuje się do wykrywania pożarów. Materiał InfografikaRozmieszczenie gaśnic i hydrantów
InfografikaRozmieszczenie gaśnic i hydrantów
prezentuje sposób rozmieszczenia gaśnic i hydrantów, jak również ich liczbę dopasowaną do miejsc w kopalni.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Przyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpieniaFilm edukacyjny
Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznegoFilm instruktażowy (tutorial)
Urządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarówGaleria zdjęć
Rozmieszczenie gaśnic i hydrantówInfografika
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑zasobu?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik górnictwa podziemnego.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, film instruktażowy (tutorial), galeria zdjęć oraz infografika. Przybliżają one wiadomości z zakresu profilaktyki i usuwania zagrożeń pożarowych w podziemnych zakładach górniczych.
Film edukacyjny
Przyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpienia
Film edukacyjnyPrzyczyny powstawania pożarów podziemnych w zakładzie górniczym i minimalizowanie prawdopodobieństwa ich wystąpienia
zaprezentuje Ci przyczyny powstawania pożaru oraz pokaże, jak minimalizować prawdopodobieństwo ich powstawania.Film instruktażowy (tutorial)
Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznego
Film instruktażowy (tutorial)Obliczenia wskaźników umożliwiających wykrycie pożaru endogenicznego
pokaże Ci, w jaki sposób oblicza się wskaźniki pozwalające wykryć pożary endogeniczny.Galeria zdjęć
Urządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarów
Galeria zdjęćUrządzenia stosowane przy wykrywaniu pożarów
pozwoli Ci poznać urządzenia stosowane do wykrywania pożarów.Infografika
Rozmieszczenie gaśnic i hydrantów
InfografikaRozmieszczenie gaśnic i hydrantów
pokaże Ci, w jaki sposób rozmieszcza się gaśnice i hydranty w podziemnych zakładach górniczych oraz ile ich powinno być w danym miejscu.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należałoby jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Zapytaj nauczyciela. Obejrzyj filmy, galerię zdjęć i infografikę. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto taki przygotować).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zacznij od filmów, galerii i infografiki, a dopiero potem wykonaj interaktywne materiały sprawdzające.
Analizując e‑materiały, zastanawiaj się, co by było, gdyby... Gdybyś to Ty był odpowiedzialny za minimalizowanie zagrożeń wybuchu pożaru lub musiał użyć sprzętu gaśniczego w danej sytuacji. Wykorzystaj swoją wiedzę, aby wymyślić możliwe scenariusze zdarzeń niebezpiecznych oraz działania, które mogłoby im zapobiec. Niech zaproponowany przez Ciebie proces będzie właściwy i zgodny z wymogami bezpieczeństwa.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim informacji, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty (np. najpierw poznaj przyczyny pożarów, a potem spróbuj znaleźć działania, który mogły im zapobiec lub... urządzenia, które pomogą je ugasić). Sprawdź, jak wyglądały takie pożary w rzeczywistości; może znajdziesz film w tym temacie.
Po przeczytaniu danego zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Wstań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub odpowiadasz na pytania egzaminacyjne.
Podczas nauki nie korzystaj ze smartfona! Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę, a czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Pamiętaj też, aby – w trakcie uczenia się – robić sobie przerwy – na herbatę, odetchnięcie świeżym powietrzem, krótki spacer. Nie zaglądaj wtedy do smartfona, nie przeszukuj zasobów Internetu w komputerze! To ma być pauza od bodźców, a nie nowe informacje dla mózgu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści