E-materiały do kształcenia zawodowego

Pomiary parametrów układów automatyki

ELM.04 Eksploatacja układów automatyki przemysłowej – Technik automatyk 311909

bg‑violet

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik automatykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik automatyk

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik automatyk 311909. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: organizowanie prac związanych z konserwacją, diagnostyką i naprawą układów automatyki przemysłowej.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELM.04.2. Podstawy automatyki

Uczeń:

  1. charakteryzuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym;

  2. interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem stałym i przemiennym;

  3. wykonuje pomiary wielkości elektrycznych;

  4. rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

ELM.04.3. Przeglądy i konserwacja układów automatyki przemysłowej

Uczeń:

  1. wykonuje okresowe przeglądy oraz konserwację układów automatyki przemysłowej na podstawie dokumentacji technicznej;

  2. wykonuje pomiary parametrów układów automatyki przemysłowej zgodnie z dokumentacją techniczną;

  3. przeprowadza testy układów automatyki;

  4. ocenia stan techniczny układów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Kontrola układów automatyki”Dcsk4M7Ye„Kontrola układów automatyki” to wirtualne laboratorium, które przedstawia aparaturę kontrolno‑pomiarową, przyrządy pomiarowe, maszyny i urządzenia. Zasób „Rodzaje przyrządów pomiarowych i aparatury kontrolno‑pomiarowej do pomiarów układów automatyki przemysłowej”Dp88WkMXS„Rodzaje przyrządów pomiarowych i aparatury kontrolno‑pomiarowej do pomiarów układów automatyki przemysłowej” to galeria zdjęć prezentująca przyrządy pomiarowe i aparaturę kontrolno‑pomiarową. Zakładka „Zasady wykonywania pomiarów układów automatyki”D1GTxainz„Zasady wykonywania pomiarów układów automatyki” to zasób składający się z animacji Jakie kompetencje powinien posiadać technik automatyk? przybliżającej zdolności, którymi powinien odznaczać się technik automatyk oraz filmu edukacyjnego Zasady wykonywania pomiarów układów automatyki, który z kolei obrazuje zasady wykonywania pomiarów parametrów układów automatyki przemysłowej.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDhZxpi0IYInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości układów automatyki przemysłowej. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDZ7VjAk42Słownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDjCG65GimPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDkI08plAnPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD7eJffTmOBibliografia i netografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDdF9wVDsSInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik automatyk

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji dotyczących automatyki przemysłowej.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji animację oraz film edukacyjny.

  • Uczniowie mają tylko oglądać i starać się zapamiętać jak najwięcej informacji (nie ma potrzeby notowania).

  • Po zakończeniu filmu nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję: zadaje pytania i podaje przykłady studiów przypadku do rozwiązania; dyskusja ma na celu uporządkowanie wiedzy na temat zasad wykonywania pomiarów układów automatyki.

  • Nauczyciel komentuje poszczególne sceny, zatrzymuje film, objaśnia i odpowiada na pytania.

Galeria zdjęć
  • Uczniowie rozpoznają pojedyncze urządzenia pomiarowe (manometry, przepływomierze, wskaźniki poziomów, kamery termowizyjne), regulatory, elementy wykonawcze i nastawcze przyrządy do pomiaru temperatury (wskaźnik, rejestrator), ciśnienia (manometr), cieczy, pomiaru objętości przepływu (przepływomierz), pomiaru wilgotności (higrometr), do analizy gazów i cieczy (miernik stężenia gazu, rejestrator poziomu wody).

  • Zadają pytania w przypadku ewentualnych niejasności i korzystają z dodatkowych komentarzy nauczyciela.

Wirtualne laboratorium
  • Uczniowie zapoznają się z aparaturą kontrolno‑pomiarową (termopary, kalibratory temperatury) i przyrządami pomiarowymi (czujniki, przetworniki, manometry, przepływomierze, kamery termowizyjne) przez wykonanie polecenia zleconego przez nauczyciela. Może to być np. skalibrowanie aparatury termoparu.

  • Poprawne rozwiązanie zadania nauczyciel nagradza pozytywną oceną. Tym uczniom, którym nie udało się wykonać zadania, nauczyciel daje wskazówki dotyczące tego, co zrobili nie tak.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia, mając przy tym możliwość bieżącej konsultacji podczas pracy. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwe rozwiązanie. Każda błędna odpowiedź analizowana jest jako studium przypadku przez grupę, np. w formie burzy mózgów.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑zasób ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodami aktywizującymi. Prezentowane materiały multimedialne pozwalają uczniom pracować we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją. Oznacza to, że uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z nauczycielem i innymi uczniami. Nauczyciel może prowadzić na zajęciach dyskusję lub nadzorować pracę w grupach tak, aby uczniowie wykorzystali to, czego nauczyli się np. podczas oglądania filmu.

Praca indywidualna
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w animacji oraz filmie edukacyjnym.

  • Zadaniem każdego ucznia jest wykonanie zadania w wirtualnym laboratorium, zleconego przez nauczyciela.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na dwie grupy.

  • Nauczyciel przypisuje każdej grupie wykonanie plakatu rodzajów przyrządów pomiarowych i aparatury kontrolno‑pomiarowej.

  • Uczniowie mają za zadanie przedstawić na forum urządzenia wraz z ich specyfikacją.

  • Każda prezentacja jest komentowana przez resztę klasy i nauczyciela w taki sposób, że najpierw podkreślane są zalety wykonanej pracy, a potem ewentualnie to, co można by poprawić. W ten sposób uczniowie zapamiętują szczegóły na temat każdego przyrządu czy aparatury.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do chaosu (zwłaszcza przy metodzie śnieżnej kuli). Uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów, pomocników nauczyciela lub pomagać słabszym uczniom.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści