Projektowanie i konstruowanie elementów wierzchu obuwia
MOD.10. Organizacja i prowadzenie procesów wytwarzania obuwia – technik obuwnik 311916
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1.1. Wprowadzenie
E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
MOD.10.2. Podstawy obuwnictwa
10.2.1) sporządza szkice i rysunki techniczne,
10.2.2) posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną.
MOD.10.5. Projektowanie i konstruowanie obuwia
10.5.1) charakteryzuje zasady projektowania i konstruowania obuwia,
10.5.2) sporządza dokumentację techniczną i technologiczną obuwia,
10.5.3) opracowuje projekty obuwia,
10.5.4) charakteryzuje materiały podstawowe i pomocnicze do produkcji obuwia
E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.
E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej dla nauczyciela jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu.
1.2. Materiały multimedialne
E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Na multimedia składają się z cztery materiały multimedialne:
Sekwencje filmoweSekwencje filmowe „Projektowanie i konstruowanie elementów wierzchu obuwia” przedstawia opracowanie projektowo‑konstrukcyjne elementów składowych wierzchu obuwia damskiego i męskiego produkowanego systemem klejonym. Sekwencje dotyczą wykonania modelu podstawowego wierzchu czółenka damskiego i półbuta męskiego, prezentują wykonywanie szkiców i rysunków żurnalowych obuwia damskiego i męskiego, pojawiają się też następujące zagadnienia: oznaczenie na kopycie punktów charakterystycznych dla celów projektowania (punkty przyściółkowe na linii przedniej i tylnej podziałowej kopyta oraz w miejscu nasady małego i dużego palca), przenoszenie linii wzoru cholewki na bryłę kopyta, oklejanie kopyta taśmą modelarską, zaznaczanie punktów charakterystycznych, rozcinanie taśmy po linii przedniej i tylnej podziałowej, a także zdejmowanie z bryły kopyta, spłaszczanie zdjętych powłok taśmy, wykonanie kopii pośrodkowej kopyta, wykonanie międzymodelu kopyta wraz z korektą charakterystyczną dla wzoru obuwia, wykonanie modelu podstawowego dla cholewki obuwia damskiego i męskiego (w modelu oznaczone są wszystkie wzorniki wchodzące w skład wierzchu obuwia). Kolejne części sekwencji dotyczą opracowania modelu podstawowego podszewki i wzorników podszewki dla cholewki czółenka damskiego i półbuta męskiego. Pojawiają się tutaj takie zagadnienia: wykonanie modelu podstawowego podszewki (w oparciu o model podstawowy wierzchu), modelowanie wzorników podszewki, wykonanie rysunku złożeniowego elementów składowych podszewki cholewki czółenka damskiego i półbuta męskiego. Inne poruszane w filmie zagadnienia to opracowanie konstrukcyjne międzypodszewki (w oparciu o wzorniki wierzchu), opracowanie konstrukcyjne podnoska (w oparciu o wzorniki wierzchu), opracowanie konstrukcyjne zakładki do czółenka damskiego i półbuta męskiego (w oparciu o wzorniki wierzchu). Ostatnie pojawiające się zagadnienie dotyczy sprawdzenia jakości wykonania wzorników elementów wierzchu i podszewki cholewki czółenka damskiego i półbuta męskiego, pojawia się też wykonanie kapturka kontrolnego cholewki czółenka damskiego i półbuta męskiego i wykonanie kapturka kontrolnego podszewki cholewki czółenka damskiego i półbuta męskiego. Ostatnim zagadnieniem poruszonym w filmach jest sprawdzenie pasowności wykonanych wzorników na bryle kopyta.
Schemat interaktywnySchemat interaktywny „Projektowanie i konstruowanie elementów wierzchu obuwia” przedstawia informacje na temat projektowania i opracowania konstrukcyjnego wzorów obuwia damskiego pełnego i paskowego oraz męskiego pełnego i paskowego produkowanego systemem klejonym. Na grafikach przedstawione są szkice i rysunki żurnalowe wzorów obuwia, schematy prezentujące powstawanie kopii stron kopyta oraz kopii środkowej kopyta, a także rysunki wzorników elementów składowych wierzchu i podszewki oraz elementów wzmacniających i usztywniających cholewkę. Na grafikach pojawiają się schematy cholewki derbowej i przyszewkowej i modele podstawowe wierzchu i podszewki.
Animacja 3DAnimacja 3D „Elementy wierzchu obuwia” przedstawia składowe wierzchu obuwia damskiego (czółenko) i męskiego (półbut) za pomocą rysunku aksonometrycznego, pokazane są następujące elementy: przyszwa, obłożyna, tylnik, pasek tylny, podkrążek, język, podszewka przyszwy, podszewka obłożyny, zapiętek, podnosek, zakładka. Animacja dotyczy wierzchu obuwia produkowanego systemem klejonym.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Elementy składowe wierzchu obuwia” umożliwia zaprojektowanie elementów składowych wierzchu dla obuwia damskiego i męskiego produkowanego systemem klejonym – poprzez dobór elementów w 3D. Elementy dobierane są poprzez nakładanie na bryłę kopyta, zaczynając od elementów podszewkowych, elementów wzmacniających cholewkę, elementów cholewki. W trakcie dobierania elementów można zmieniać ich kolorystykę, wprowadzać elementy zdobnicze (okucia, zdobienia naszywane).
1.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i konstruowania elementów wierzchu obuwia.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.
- Wprowadzenie
Elementy wierzchu obuwia - projektowanie i konstruowanieSekwencje filmowe
Elementy wierzchu obuwia – projektowanie i opracowanie konstrukcyjnePlansza/schemat/grafika interaktywna
Elementy wierzchu obuwiaAnimacja 3D
Elementy składowe wierzchu obuwiaProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materialee multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik obuwnik.
Materiały multimedialne: Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, sekwencje filmowe, schemat interaktywny, animacja 3D gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu projektowania i konstruowania elementów wierzchu obuwia.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Zapoznaj się z sekwencjami filmowymi „Projektowanie i konstruowanie elementów wierzchu obuwia”. W czasie oglądania stwórz samodzielnie notatkę w postaci mapy myśli. Powinna mieć ona pięć gałęzi: 1. wykonanie modelu podstawowego wierzchu czółenka damskiego i półbuta męskiego, 2. opracowanie konstrukcyjne wzorników wierzchu czółenka damskiego i półbuta męskiego, 3. opracowanie modelu podstawowego podszewki i wzorników podszewki dla cholewki czółenka damskiego i półbuta męskiego, 4. opracowanie elementów wzmacniających i usztywniających cholewkę, 5. sprawdzenie jakości wykonania wzorników elementów wierzchu i podszewki cholewki czółenka damskiego i półbuta męskiego. Przy każdym zagadnieniu podstawowym zapisz informacje, które posiadasz po obejrzeniu filmu, następnie włącz film jeszcze raz i uzupełnij mapę myśli. W ten sposób dodatkowo zrobisz trening pamięci. Po uzupełnieniu notatki podkreśl słowa kluczowe oraz najważniejsze informacje.
Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną „Projektowanie i konstruowanie elementów wierzchu obuwia” możesz przygotować fiszki, na których przedstawisz najważniejsze informacje na temat projektowania i opracowania konstrukcyjnego wzorów obuwia damskiego pełnego i paskowego oraz męskiego pełnego i paskowego produkowanego systemem klejonym. Pomyśl o kreatywnych fiszkach, do których dorysujesz albo przykleisz zdjęcia z zasobów internetu czy z magazynów modowych. Na awersie fiszki zapisz nazwy: czółenko damskie na wysokim obcasie, galanterka damska, półbut męski derbowy i przyszewkowy, obuwie męskie paskowe, oznaczanie kopyta, oklejanie kopyta taśmą modelarską, rysowanie wzoru na bryle kopyta, rozcinanie taśmy, zdejmowanie kopii stron, spłaszczanie, tworzenie kopii środkowej, przyszwa, obłożyna, język, nosek, tylnik, podkrążek, pasek zapiskowy, pasek tylny, podszewka przyszwy, podszewka obłożyny, zapiętek, podnosek, zakładka. Na rewersie fiszki narysuj symbole oznaczające dane pojęcie, najważniejsze informacje, dodaj zdjęcia czy ilustracje. Zrób sobie miniquiz, zabawa będzie polegała na tym, że po pewnym czasie obejrzysz tylko awers i musisz podać najważniejsze informacje albo odwrotnie zobaczysz rewers i podasz nazwę pojęcia czy typu obuwia.
Sprawdź, jak działa animacja 3D „Elementy wierzchu obuwia”. Wypisz elementy składowe wierzchu obuwia damskiego (czółenko) i męskiego (półbut), a następnie do każdego elementu zapisz słowa kluczowe oraz wykonaj notatki graficzne – szkice, na których zaprezentujesz elementy: przyszwa, obłożyna, tylnik, pasek tylny, podkrążek, język, podszewka przyszwy, podszewka obłożyny, zapiętek, podnosek, zakładka. Do każdego elementu zapisz 2‑3 pytania na jego temat – ponumeruj je (odpowiedź zapisz na osobnej kartce, gdzie umieścisz także numerację), wróć do zagadnienia po kilku dniach, przeczytaj swoje pytania i zastanów się, czego dotyczą, a potem odpowiedz na nie. W ten sposób uzupełnisz notatkę graficzną, którą udało Ci się wcześniej opracować – podczas pierwszego spotkania z animacją 3D.
Zapoznaj się z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie pn. „Elementy składowe wierzchu obuwia”. Zapisz, jakie są elementy składowe wierzchu dla obuwia damskiego i męskiego produkowanego systemem klejonym podczas pierwszego spotkania z programem. Potem włącz program jeszcze raz i opisz te elementy z użyciem słów kluczowych, zapisz, co znaczy, że elementy dobierane są poprzez nakładanie na bryłę kopyta zaczynając od elementów podszewkowych, elementów wzmacniających cholewkę, elementów cholewki. Pamiętaj, że w trakcie dobierania elementów można zmieniać ich kolorystykę, wprowadzać elementy zdobnicze (okucia, zdobienia naszywane). Przejrzyj zasoby internetu – strony o modzie w obuwnictwie, żurnale czy magazyny modowe i zastanów się, które elementy cholewki są klasyczne, a które zależą od mody. Przejrzyj swoje buty, zastanów się, jakie typy obuwia lubisz i jak są one wykonane. Sięgnij po jedną parę swoich butów i odszukaj na nich elementy, które można zobaczyć: przyszwa, obłożyna, nosek, tylnik, pasek tylny, język, podkrażek, lamówka, pasek zapinkowy. Zastanów się, jak ewoluuje moda w obuwnictwie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści