Technologia napraw pojazdów trakcyjnych
Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego — Technik elektroenergetyk transportu szynowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik elektroenergetyk transportu szynowegoWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik elektroenergetyk transportu szynowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:
Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.06. Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego:
montowania i uruchamiania maszyn i urządzeń środków transportu szynowego na podstawie dokumentacji technicznej,
montowania i uruchamiania pomocniczych maszyn i urządzeń środków transportu szynowego na podstawie dokumentacji technicznej,
diagnozowania, konserwacji i naprawy środków transportu szynowego,
eksploatowania środków transportu szynowego.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Efekty kształcenia
Montaż środków transportu szynowego
Uczeń:
2) charakteryzuje elementy podwozia pojazdu szynowego.
Eksploatacja środków transportu szynowego
Uczeń:
1) analizuje dokumentację techniczną środków transportu szynowego,
2) stosuje metody obróbki i montażu podczas prac eksploatacyjnych i obsługi środków transportu szynowego,
3) kontroluje elementy podwozia pojazdu szynowego,
4) eksploatuje układy i urządzenia pneumatyczne stosowane w pojazdach szynowych,
5) wykonuje pomiary eksploatacyjne w urządzeniach i mechanizmach środków transportu szynowego;
Przygotowanie do uzyskania licencji maszynisty
Uczeń:
7) charakteryzuje elementy układów i urządzeń pneumatycznych stosowanych w pojazdach szynowych,
8) charakteryzuje systemy i rodzaje hamulców w pojazdach szynowych;
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiał multimedialny
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, jest to:
Film instruktażowy (Tutorial)Film instruktażowy (Tutorial) przedstawia kolejne czynności wykonywane podczas naprawy układu hamulcowego pojazdu trakcyjnego. Pokazany proces technologiczny przedstawia oględziny i naprawy układu hamulcowego hamulca zespolonego, elementów pneumatycznych i mechanicznych, klocków hamulcowych, hamulców tarczowych i hamulca szynowego. Przybliża demontaż, oględziny, kwalifikację elementów do wymiany lub naprawy, samą naprawę lub wymianę elementów układu hamulcowego, pomiary i próby, narzędzia stosowane podczas napraw, przyrządy pomiarowe stosowane przy ocenie stanu elementów układu hamulcowego, próby i pomiary wykonywane po naprawie. Przedstawia też dokumentację systemu utrzymania taboru szynowego, kart diagnostycznych podzespołów hamulca, klocków hamulcowych, tarcz, przewodów powietrznych, zaworów.
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny — to grafiki przedstawiające: klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe i szczęki, hamulec szynowy, sprzęgi i przewody powietrzne, siłowniki hamulcowe, cięgła, sprężarkę, zbiorniki powietrza (główny i pomocnicze), przewód główny, zawór sterujący, zawory rozrządcze. Grafiki przedstawiają sprawne i uszkodzone elementy hamulca zespolonego na zasadzie porównania.
E‑bookE‑book zawiera opisy poziomów utrzymania pojazdów szynowych, czasookresów przeprowadzania poszczególnych rodzajów napraw, charakterystyki napraw okresowych i zakresu czynności, jakie należy wykonać na poszczególnych naprawach, organizację stanowisk naprawczych, algorytm procesu technologicznego napraw podzespołów pojazdu trakcyjnego.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Technologia napraw układu hamulcowego pojazdu trakcyjnegoFilm instruktażowy (tutorial)
Elementy układu hamulcowego pojazdów trakcyjnychAtlas interaktywny
Utrzymanie pojazdów trakcyjnychE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektroenergetyk transportu szynowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom poznanie dokumentacji systemu utrzymania pojazdów trakcyjnych, metod obróbki i narzędzia stosowanych podczas napraw pojazdów trakcyjnych, etapów procesu technologicznego napraw podzespołów pojazdu trakcyjnego.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film instruktażowy (Tutorial)
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film instruktażowy.
Zadaniem uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na grupy. Kolejno pyta o wybrany zakres materiału i przydziela do grup: „czynności związane z montażem i demontażem”, „narzędzia i przyrządy”, „dokumentacja” (dokumentacja systemu utrzymania taboru szynowego).
Zadaniem grup jest wypisanie w formie notatki cyfrowej lub na flipcharcie informacji z filmu.
W drugiej części zadania grupy muszą określić: grupa opisująca czynności dopisuje, jakie narzędzia i przyrządy będą użyte w realizacji czynności przy montażach i demontażach, grupa zajmująca się przyrządami i narzędziami przypisuje im czynności, które nimi mogą wykonać, grupa związana z dokumentacją wskazuje czynności, które będą opisywały protokoły.
W kolejnym, ostatnim działaniu, grupa pierwsza dopisuje, jakie dokumenty będą „wieńczyły” ich działania, grupa „narzędziowa” dopisuje, jakie dokumenty będą kwintesencją użycia narzędzi, a grupa „dokumentacja” dopisuje narzędzia użyte w montażu i demontażu oraz pomiarach związanych z zakończeniem prac.
Nauczyciel za każdym razem prosi o prezentacje efektów prazy zespołu.
Nauczyciel, podsumowując zajęcia, wskazuje, że na ten sam zakres działań, zestaw narzędzi i dokumentację można spojrzeć pod różnymi kątami (osoby dokumentującej, wykorzystywanych narzędzi oraz czynności do wykonania przy montażach i demontażach.
Atlas interaktywny
Nauczyciel prezentuje uczniom atlas interaktywny na tablicy interaktywnej, omawiając jego funkcjonalność.
Dzieli klasę na dwie grupy.
Przyznaje obu grupom dostęp do atlasu interaktywnego i wydrukowane obrazki z atlasu (dla każdej grupy po kilka) w taki sposób, aby pozostało dookoła obrazka miejsce na uzupełnienie przestrzeni. Każdy wydruk obrazka powinien zajmować strony w części centralnej. Są to: klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe i szczęki, hamulec szynowy, sprzęgi i przewody powietrzne, siłowniki hamulcowe, cięgła, sprężarka, zbiorniki powietrza (główny i pomocnicze), przewód główny, zawór sterujący, zawory rozrządcze.
Nauczyciel przydziela zadania. Każda grupa skupia się na dopisaniu do każdego obrazka, w puli grupy, czynności, które należy wykonać w przypadku naprawy pojazdów trakcyjnych oraz narzędzi do wykonywania tych napraw.
Uczniowie prezentują swoje zmodyfikowane obrazki.
Nauczyciel, podsumowując, wspomina o dokumentacji, która jest niezbędne przy wykonywaniu prac zawartych na obrazkach.
E‑book
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej rozdział z e‑book‑a „Poziomy utrzymania taboru kolejowego”, omawiając te poziomy.
Prosi każdego ucznia o zapisanie na oddzielnych karteczkach haseł:
poziom . — przegląd kontrolny (PK),
poziom . — przegląd okresowy (PO),
poziom . — przegląd okresowy poszerzony (PD),
poziom . — naprawa okresowa rewizyjna (R),
poziom . — naprawa okresowa główna (G).
Teraz wybiórczo prezentuje czynności z e‑booka z rozdziału „Czynności obsługowe na przykładzie wózka motorowego typu WM‑15H.00” (np.: sprawdzić lub uzupełnić płyn chłodzący, lub sprawdzić, lub uzupełnić płyn do spryskiwaczy szyb).
Przy każdej z czynności prosi uczniów o zagłosowanie jedną z pięciu karteczek, która wg nich najlepiej umiejscawia czynność.
Uczniowie głosują. W ten sposób dzielą się na grupy (np.: przechodzą do różnych miejsc sali lekcyjnej).
Nauczyciel prosi uczniów z poszczególnych grup o uzasadnienie swojej decyzji.
Prezentuje czynności z e‑booka i spisuje, która czynność miała najwięcej głosów. Potem podaje właściwe przyporządkowanie.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film instruktażowy (Tutorial)
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji instruktażowy.
Zadaniem samodzielnym uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali zakresy prac, narzędzia i dokumentację.
Zadaniem uczniów będzie przedstawienie/przypisanie w tabeli tych informacji. W tym celu zbudowana jest tabela w taki sposób, aby w pierwszej kolumnie zapisujemy czynności konieczne do wykonania, w drugiej przypisujemy czynnościom narzędzia, a w trzeciej kolumnie, jeśli jest, dokumentacja z tym działaniem związana.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich tabel.
Atlas interaktywny
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem.
Zadaniem każdego ucznia będzie utworzenie, na podstawie przedstawionych w atlasie interaktywnym elementów, którymi są klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe i szczęki, hamulec szynowy, sprzęgi i przewody powietrzne, siłowniki hamulcowe, cięgła, sprężarka, zbiorniki powietrza (główny i pomocnicze), przewód główny, zawór sterujący, zawory rozrządcze kart produktowych.
Na kartach ma znajdować się fotografia z atlasu, nazwa, trzyzdaniowa notka o elemencie oraz powiązania z innymi elementami.
Uczeń przygotowuje dokumenty i dopisuje informacje.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje własnych opracowań na forum klasy.
Pozostali uczniowie podczas prezentacji, korzystając z pomysłów prelegentów, uzupełniają swój projekt.
Nauczyciel może ocenić prezentowane projekty, odpowiednio je nagradzając.
E‑book
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie trzyminutowego przemówienia na temat stanowisk naprawczych.
Do dyspozycji uczniów jest rozdział z e‑booka pod hasłem „Stanowiska naprawcze”. Nauczyciel sugeruje również, że warto wziąć pod uwagę inne rozdziały i tam szukać treści do wypowiedzi. Do dyspozycji również są film i atlas.
Uczniowie przygotowują przemówienia, zapisując na kartce punkty, w których tłumaczą, czym jest stanowisko naprawcze, wskazują jakie elementy zawiera oraz jakie zasady mogą na nim obowiązywać i jakie naprawy można na nim wykonywać.
Przykładem stanowisk naprawczych może być fragment wyszukanego na portalu YouTube filmu.
Nauczyciel prosi kilku uczniów o wystąpienie z przemówieniem.
Za każdym razem podsumowuje przemówienie.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te pozwalają działać z grupą oraz indywidualnie z uczniem. Ćwiczenie . — test pozwala sprawdzić nabytą wiedzę w tym e‑materiale. Pozwala również stworzyć podobny zasób na bazie pomysłów uczniów w oparciu o schemat pytań w tym ćwiczeniu.
Ćwiczenia i to ćwiczenia aktywizujące, pozwalają uczniom sprawdzić mikrodawki wiedzy lub zatrzymać się i zmienić skupienie z przyswajania wiedzy na jej ugruntowanie.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie testu, jednak celem ucznia nie będzie odpowiedź na pytanie, ale takie ułożenie pytania testowego, które zaczyna się od dobrej odpowiedzi i ją rozwija (przykładowo pytanie „Co sprawdza pracownik podczas oględzin układu hamulcowego wózka pojazdu maszynowego?” z poprawną odpowiedzią „stan okładzin/wstawek, tarcz hamulcowych i cylindrów hamulcowych” zamienia na pytanie „Podczas jakiej czynności sprawdzane są ...” a poprawna odpowiedź „podczas oględzin”).
Test nie jest ograniczony czasowo, więc nauczyciel sam może decydować o czasie, jaki przeznaczy na działania z testem.
Pytania te mogą być zapisywane cyfrowo lub od razu zamykane we współdzielonym teście cyfrowym (Forms, Google Forms).
Wytworzony test po weryfikacji merytorycznej może stać się nowym narzędziem sprawdzenia nabytej wiedzy.
Praca z uczniami z SPE i indywidualizacja pracy z uczniem
U wielu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obserwuje się duży stopień niepewności co do swojej wiedzy i umiejętności. Ta sytuacja może zaistnieć przy opanowaniu tego e‑materiału ze względu na dużą ilość szczegółów związanych z naprawą pojazdów trakcyjnych. Bardzo ważne jest podkreślanie najmniejszych nawet osiągnięć i motywowanie uczniów do wysiłku. Można to zrealizować poprzez wykonywanie prostych ćwiczeń (ćwiczenia i ) lub wskazując poprawne działania ucznia z atlasem interaktywnym. Istotne jest uświadamianie i podkreślanie mocnych stron ucznia na tle klasy. Ważna jest pomoc w adekwatnej ocenie własnych umiejętności i wzmacnianie samooceny uczniów SPE. Przy pracy z e‑bookiem ważne jest stosowane zasady „każdemu to, co dla niego właściwe i potrzebne”. Odpowiednie przydzielenie materiałów do opracowania lub ich właściwe ujęcie wykorzystujące potencjał ucznia ma tu zasadnicze znaczenie. Przyjęcie takiej reguły pozwoli zwiększyć skuteczność wspólnego kształcenia uczniów przyswajających wiedzę bez przeszkód i uczniów z SPE. W procesie tym konieczny jest bezpośredni kontakt i interakcje uczniów o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwojowych podczas podejmowania i realizacji zadań, które nauczyciel generuje w oparciu o e‑materiał.
Ważnym elementem jest indywidualizacja nauczania oparta o znajomość mocnych stron i strategii uczenia się. Czynnikiem, który może zmienić drogę ucznia na lepszą, jest zainteresowanie jego osobą i jego sytuacją przynajmniej jednej właściwej osoby — nauczyciela, który odpowiednio pokieruje zakresem i sposobem przyswajania materiału. Szczególnie ważne staje się podzielenie filmu na elementy adekwatnie do percepcji ucznia oraz odpowiednie przydzielenie części e‑booka przy przydzielaniu zadań grupowych i indywidualnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści