E-materiały do kształcenia zawodowego

Oznakowanie ładunków podczas transportu

SPL.05. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów wyodrębniona w zawodzie Technik spedytor 333108.

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

1

Spis treści

2

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane ze standardami oznakowania ładunków podczas transportu, szczególną uwagę zwracając na ładunki niebezpieczne oraz ponadgabarytowe.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjny „Oznakowanie ładunków”DqMxOieS9Film edukacyjny „Oznakowanie ładunków” - prezentuje zawód technik spedytor, jego cechy charakteru, osobowości i kompetencje wymagane w zawodzie spedytora m.in. ponoszenie odpowiedzialność za podejmowane działania, stosowanie techniki radzenia sobie ze stresem, stosowanie metody i techniki rozwiązywania problemów i współpraca w zespole. Wskazuje na zadania i czynności zawodowe związane z doborem oznakowania w stosunku do przewożonego ładunku, planowaniem rozmieszczenia oznakowania na środkach transportu oraz dostosowaniu oznakowania do rodzaju ładunków, szczególnie zwracając uwagę na ładunki niebezpieczne i ładunki ponadgabarytowe. Prezentację obsługi i zastosowania sprzętu oraz dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych i jej prowadzenia podczas spedycji ładunków oraz podstaw prawnych w stosunku do oznakowania ładunków i przepisów międzynarodowych (w tym także wykorzystania oprogramowania do zarządzania transportem typu TMS).

Sekwencje filmowe „Zasady stosowania oznakowania podczas transportu”DQ9WA1v3KSekwencje filmowe „Zasady stosowania oznakowania podczas transportu” - prezentują zasady stosowania oznakowania podczas transportu, a także najczęstsze błędy podczas złego sposobu doboru oznakowania.

Wizualizacja oznakowania środków transportu i jednostek ładunkowychDHQjWhBi6Wizualizacja oznakowania środków transportu i jednostek ładunkowych - przedstawia miejsca mocowania i oznakowania środków transportu oraz jednostek ładunkowych z wykorzystaniem fotografii (2D) i grafiki.

Galeria zdjęć „Podział i rodzaje oznakowania ładunków”DtVktoLCyGaleria zdjęć „Podział i rodzaje oznakowania ładunków” - zawiera zdjęcia przedstawiające pojedyncze narzędzia, elementy: obrazujące zastosowanie oznakowania ładunków, zespoły: podział ładunków, ładunki niebezpieczne i ponadgabarytowe, wyroby końcowe: w postaci prawidłowo dobranego i umiejscowionego oznakowania środków transportu i jednostek ładunkowych

Infografika „Podział oznakowania ładunków wykorzystywanych w transporcie”DswRoe24ZInfografika „Podział oznakowania ładunków wykorzystywanych w transporcie” przedstawia podział oznakowania ładunków wykorzystywanych w transporcie. Są to ustrukturyzowane informacje na temat oznakowania ładunków i środków transportu: rysunki oznakowania wykorzystywanego w spedycji, schematy oznakowania i ich podział oraz tabelki z podziałem oznakowania używanym w transporcie i diagramy ukazujące poszczególne oznakowania.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD155uQRwVInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD5miJY05PSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD4LTVPMnLPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDjaawVo1MPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDMOPBaEwWNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDKslL6A0lInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik spedytor.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, sekwencje filmowe, wizualizacja, galeria zdjęć oraz infografika. Przybliżają one wiadomości z zakresu oznakowania ładunków podczas transportu, szczególną uwagę zwracając na ładunki niebezpieczne oraz ponadgabarytowe.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w materiałach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Wykorzystaj ćwiczenia podczas „uczenia się”. Ćwiczenie 2 - Charakterystyka znaków manipulacyjnych, ćwiczenie 8 - Informacje na oznakowaniach, ćwiczenie 9 - Uzupełnianie informacji w oznakowaniach oraz ćwiczenie 10 - Informacje zawarte w oznakowaniach mogą być użyte do „rozerwania się” gdy dopadnie Cię znużenie (zrobić coś innego), powtórki lub sprawdzenia wiedzy związanej z filmem edukacyjnym „Oznakowania ładunków”. Podsumowanie sekwencji filmowych zrealizujesz ćwiczeniem 7 - Zasady stosowania oznakowania podczas transportu i ćwiczeniem 3 - Charakterystyka klas oznaczeń niebezpiecznych. W relacji z wizualizacją są ćwiczenie 4 - Podział oznakowań w transporcie oraz ćwiczenie 5 - Podział znaków ze względu na funkcję. Przy znużeniu tą częścią materiału użyj tych ćwiczeń. Całość materiału możesz podsumować ćwiczeniem 1 - Oznakowanie ładunków podczas transportu, które jest testem na 45 minut o zawartości 20 pytań lub krzyżówkami z ćwiczenia 6 - Oznakowania w transporcie - informacje szczegółowe.

Przykładowa ścieżka

Bardzo dużo materiału powoduje, że musisz się zabrać do niego w sposób planowy i realizować ten plan systematycznie. Nie będąc komputerem będziesz uczył się i dużą część zapominał, żeby przypomnieć to sobie powtarzając.

Dlatego mój pomysł na ścieżkę nauczenia się tego materiału może być następujący:

  1. Niezobowiązująco, tak trochę na spokojnie, obejrzyj film edukacyjny „Oznakowanie ładunków”. To długa pozycja i może Cię znudzić, ale zawiera prawie cały materiał.

  2. Zapoznaj się z infografiką „Podział oznakowania ładunków wykorzystywanych w transporcie” - teraz już będziesz wiedział z czym będziesz miał do czynienia. Zauważ wzajemne powiązania pomiędzy oznaczeniami a ładunkiem, środkiem transportu, miejscem i trasą transportu. Poznaj te zależności. Naucz się tego, by zrozumieć.

  3. Zapoznaj się z zasadami oznaczeń, które zawierają sekwencje filmowe „Zasady stosowania oznakowania podczas transportu”.

  4. Teraz trochę łatwiej, przeanalizuj wizualizację - przerywnik dla uczenia się przez zabawę. Wizualizacja oznakowania środków transportu i jednostek ładunkowych pozwoli Ci „skonsolidować” wiedzę i ją łatwo powtórzyć.

  5. Dodatkiem do tej pracy może być galeria zdjęć „Podział i rodzaje oznakowania ładunków”. Już to będziesz pamiętał z infografiki, ale to jest skuteczna metoda przypomnienia sobie tej wiedzy.

  6. W trakcie tych działań warto, abyś realizował krótkie ćwiczenia w zależności od materiału (wskazywałem powiązania powyżej). Nie zapomnij o zdobywaniu swojego profesjonalnego słownictwa (ze słownika pojęć e‑materiału lub własnego słowniczka, który możesz tworzyć).

  7. Podsumowując swoją naukę wróć do filmu edukacyjnego „Oznakowanie ładunków”. Wiele z tym informacji będziesz już rozpoznawał lub znał. Te, których nie znasz - powinieneś się teraz nauczyć.

  8. Ostatni punkt to sprawdzenie się ćwiczeniami pierwszym i szóstym. Zacznij od krzyżówek (ćwiczenie 6), a potem test.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś kto już to zrozumiał pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.

Wizualizacja i galeria zdjęć poza materiałami opisowymi dają Ci możliwość odnalezienia podobnych w internecie (i sprawdzenia ich z zasadami poprawnego opisu). Skorzystaj z przykładów, szukaj w internecie innych.

Korzystaj ze słownika pojęć, jeśli czegoś nie wiesz. Zrozum, by zapamiętać. Inaczej będziesz uczył się tylko na pamięć (a z pamięci uleci, jeśli nie powiążesz tego ze zrozumieniem).

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.

Spróbuj tak dobrać swoją własną ścieżkę uczenia się, aby zaczynać od materiałów ogólnych przechodząc do szczegółów lub materiałów trudniejszych, żeby łatwiejsze realizować gdy spadnie Ci motywacja. Ustalenie planu zależy od znajomości zawartości e‑materiału. Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału, a potem odpowiednio zaprojektować proces uczenia się. Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1764AaoCi4dW
(Uzupełnij).