E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i zasada działania lotniczych zespołów napędowych

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy

bg‑azure

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z dziesięciu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk Poprzednia strona wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

RMU7H1q3G3uTM
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk Następna strona z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R11r3K1RZgRdr
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wprowadzenie

WprowadzenieD1DA45l8pWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: film instruktażowy‑tutorial, atlas interaktywny oraz interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning.

5
Sekwencje filmowe

Sekwencje filmoweDAyH1wGFoSekwencje filmowe przedstawia działanie i budowę silnika tłokowego i turbinowego.

Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej.

RXb2eGak69szz
Przykładowy ekran filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu.

R1BqyFUpHPvWg
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R1Ik5OfJwvWbq
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.

R1ADRL7Hvif5P
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1Xck8pLTqCx6
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RWF5g0vlQXsL2
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R69LpJ0OOVEvg
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RBZ9WBudsB4Ov
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje.

R1bEUZDVjXEBN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1bhQLCqkyoOB
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Atlas interaktywny

Aby przejść do atlasu interaktywnegoDUCH5RSYwatlasu interaktywnego, należy kliknąć w jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie będzie można zapoznać się z jego treścią. Treść atlasu przedstawia informacje o wszystkich elementach budowy silnika tłokowego i turbinowego.

Rw4kLr2n5NMT1
Atlas interaktywny
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Atlas zawiera spis treści, który umożliwia interaktywne przejście do właściwej tematyki poprzez odsyłacze. Ponadto, w materiale zamieszczono linki do materiałów multimedialnych spójnych tematycznie.

R1Exb41YuMuGx
Spis treści atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.

Atlas jest wielostronicowy. Każda strona posiada spis sekcji znajdujący się na górze, pod tytułem rozdziału. Po kliknięciu na wybrane zagadnienie, użytkownik zostaje przeniesiony w odpowiednie miejsce na stronie.

R10fvUs1ASl0b
Przykładowy spis sekcji strony atlasu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Na końcu każdej sekcji na stronie znajduje się odsyłacz. Po jego kliknięciu, użytkownik przenosi się na górę strony.

RjXv7m79I0xRq
Przycisk odsyłający na górę strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Na końcu każdej strony znajduje się kolejny odsyłacz. Po jego kliknięciu, użytkownik przenosi się do głównego spisu treści (pierwsza strona atlasu).

RWdGWztq2GQ7O
Przycisk odsyłający do spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu odsyłacza, użytkownik jest przenoszony do odpowiedniej sekcji. W sekcjach znajdują grafiki oraz ilustracje interaktywne, które składają się z planszy oraz z naniesionych na nią punktów interaktywnych.

RBKIURdszC9Kj
Przykładowa infografika
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu na punkt interaktywny, wyświetla się opis.

RNSWu0D6awXRy
Przykładowy element ilustracji z atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu infografiki znajduje się panel. Są na nim umieszczone wszystkie numery punktów interaktywnych naniesionych na planszę. Możemy klikać zarówno na punkty rozmieszczone na planszy,  jak i przełączać się pomiędzy punktami na panelu. Jeśli użytkownik wybierze punkt na planszy, jego numer na panelu zmienia kolor (jak na poniższej ilustracji punkt 1). Ikona przekreślonego oka wyłącza i włącza widok punktów. Aby zamknąć otwartą ramkę z opisem, należy kliknąć w dowolnym punkcie infografiki poza ramką lub na punkt, do którego należy ramka.

R1BiL57T6w182
Przykładowy panel z punktami interaktywnymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningDAraI3irOInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning przedstawia obsługę i inspekcję zespołów napędowych.

Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „Start” wyświetli się instrukcja.

R13VnQ42BkLVI
Gra typu scenario‑based learning
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja znajduje się nad grą. Należy kliknąć w pasek, aby rozwinąć jej treść.

R1TbWrXAu1uj2
Panel instrukcji do gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDoC9fYsAjInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

RcRHFTJEWBXCm
Interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1Qyy0e40CVVX
Przykładowy wygląd zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty — średni, czerwony — trudny. W przypadku dobrej odpowiedzi otrzymamy odpowiedź gratulującą poprawnego rozwiązania zadania natomiast w przypadku błędnego rozwiązania pojawi się wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.

Rne8qrSL9iKMy
Ikony poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDSr4G5gzTSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Rv8CTw96TuYXw
Panel do wyszukiwania fraz
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich zostało ono użyte.

RdkhdJglaK1F0
Przykładowy wygląd pojęć
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD1FX3x0jDNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w zasobie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się stron w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich takie multimedia, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści