Budowa i zasada działania lotniczych zespołów napędowych
Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z dziesięciu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk Poprzednia strona
wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk Następna strona
z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
- Wprowadzenie
Zasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowegoSekwencje filmowe
Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznychAtlas interaktywny
Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowychInteraktywne narzędzie typu scenario-based learning
(gra decyzyjna)
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: film instruktażowy‑tutorial, atlas interaktywny oraz interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning.
Sekwencje filmowe
Sekwencje filmoweSekwencje filmowe przedstawia działanie i budowę silnika tłokowego i turbinowego.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Atlas interaktywny
Aby przejść do atlasu interaktywnegoatlasu interaktywnego, należy kliknąć w jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie będzie można zapoznać się z jego treścią. Treść atlasu przedstawia informacje o wszystkich elementach budowy silnika tłokowego i turbinowego.

Atlas zawiera spis treści, który umożliwia interaktywne przejście do właściwej tematyki poprzez odsyłacze. Ponadto, w materiale zamieszczono linki do materiałów multimedialnych spójnych tematycznie.

Atlas jest wielostronicowy. Każda strona posiada spis sekcji znajdujący się na górze, pod tytułem rozdziału. Po kliknięciu na wybrane zagadnienie, użytkownik zostaje przeniesiony w odpowiednie miejsce na stronie.

Na końcu każdej sekcji na stronie znajduje się odsyłacz. Po jego kliknięciu, użytkownik przenosi się na górę strony.

Na końcu każdej strony znajduje się kolejny odsyłacz. Po jego kliknięciu, użytkownik przenosi się do głównego spisu treści (pierwsza strona atlasu).

Po wybraniu odsyłacza, użytkownik jest przenoszony do odpowiedniej sekcji. W sekcjach znajdują grafiki oraz ilustracje interaktywne, które składają się z planszy oraz z naniesionych na nią punktów interaktywnych.

Po kliknięciu na punkt interaktywny, wyświetla się opis.

W lewym górnym rogu infografiki znajduje się panel. Są na nim umieszczone wszystkie numery punktów interaktywnych naniesionych na planszę. Możemy klikać zarówno na punkty rozmieszczone na planszy, jak i przełączać się pomiędzy punktami na panelu. Jeśli użytkownik wybierze punkt na planszy, jego numer na panelu zmienia kolor (jak na poniższej ilustracji punkt 1). Ikona przekreślonego oka wyłącza i włącza widok punktów. Aby zamknąć otwartą ramkę z opisem, należy kliknąć w dowolnym punkcie infografiki poza ramką lub na punkt, do którego należy ramka.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning przedstawia obsługę i inspekcję zespołów napędowych.
Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „Start” wyświetli się instrukcja.

Szczegółowa instrukcja znajduje się nad grą. Należy kliknąć w pasek, aby rozwinąć jej treść.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty — średni, czerwony — trudny. W przypadku dobrej odpowiedzi otrzymamy odpowiedź gratulującą poprawnego rozwiązania zadania natomiast w przypadku błędnego rozwiązania pojawi się wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich zostało ono użyte.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w zasobie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się stron w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich takie multimedia, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści