Budowa i zasada działania lotniczych zespołów napędowych
Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat budowy i zasady działania lotniczych zespołów napędowych.
Materiały multimedialne
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:Sekwencje filmowe
Zasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowego
Sekwencje filmoweZasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowego
zawiera dwa materiały:film instruktażowy (tutorial), który przedstawia działanie i budowę silnika turbinowego,
film instuktażowy (tutorial), który przedstawia działanie i budowę silnika tłokowego.
Atlas interaktywny
Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznych
Atlas interaktywnyCzęści składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznych
przedstawia:budowę i schemat pracy silnika tłokowego,
schemat podstawowego układu rozrządu,
schemat układu chłodzenia, smarowania, paliwowego i olejowego,
układy zasilania gaźnikowego i wtryskowego,
budowę silnika gwiazdowego i „boksera”,
budowę i schemat działania silnika turbowentylatorowego, turbośmigłowego i turboodrzutowego,
schemat układu paliwowego silnika turbinowego,
opisy systemu .
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowych
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningObsługa i diagnozowanie zespołów napędowych
to interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning, które przedstawia obsługę i inspekcję zespołów napędowych. W tej grze ekspert Tomek i mechanik Mirek rozmawiają ze sobą. Podczas gry uczestnik będzie:analizował uzyskane informacje, a także podejmował decyzje związane z nieprawidłowością funkcjonowania zespołu napędowego oraz czynności prowadzące do usunięcia usterki na podstawie próby silnika samolotu ,
na podstawie instrukcji obsługi Cesny i checklisty odwzorowywał kolejność czynności związanych z przygotowaniem, uruchomieniem i wyłączeniem zespołu napędowego samolotu.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowegoSekwencje filmowe
Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznychAtlas interaktywny
Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowychInteraktywne narzędzie typu scenario-based learning
(gra decyzyjna)
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik mechanik lotniczy.
W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe „Zasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowego”, atlas interaktywny „Części składowe zespołów napędowych w statkach powietrznych” oraz gra „Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowych”. Przybliżają one wiadomości z zakresu budowy i zasad działania lotniczych zespołów napędowych.
Na to powinieneś zwrócić uwagę
Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat silników lotniczych, ich budowy i elementów składowych. Czego dowiedziałeś się od innych osób, w ramach wycieczek zawodoznawczych i praktyk lub po prostu podczas indywidualnych obserwacji statków powietrznych.
Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli pominąłeś część dotyczącą struktury e‑materiału, przejdź do tego segmentu i sprawdź, na jakie tematy nabędziesz wiedzy. Określ, co sprawia Ci największe trudności, a które zagadnienia są dla Ciebie problematyczne. Następnie wypisz je na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmie to nie sam film, w którym zamieszczono znacznie więcej szczegółów. Czasem warto obejrzeć cały materiał, efektywnie pogłębiając znajomość tych aspektów.
Ustal, co chcesz osiągnąć, korzystając z tych materiałów — zastanów się nad celem przyswajania wiedzy. Jeśli będzie Ci ona potrzebna w przyszłej pracy, należy zastanowić się, jak ją poszerzyć o możliwość obserwacji elementów, które widziałeś w filmie bądź atlasie.
Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się polega w ogromnej mierze na powtarzaniu materiału. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej małymi dawkami.
Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego silników statków powietrznych (z objaśnieniami), zapisany przez Ciebie na kartce, może wyglądać tak:
Obejrzyj filmy pod hasłem
Zasada działania silnika tłokowego i turbinowego
i wynotuj zagadnienia, które są w nim poruszane. Zwróć uwagę na zadania zawodowe, które, jeśli podejmiesz pracę w tym kierunku, będziesz wykonywał codziennie. Zapoznaj się z budową silników, ich działaniem i procedurami przy przygotowaniu, uruchamianiu i wyłączaniu. Zwróć uwagę na dokumentację.Jak tylko poznasz ogólną zasadę działania silników tłokowych i turbinowych, warto przejść do szczegółów. Zapoznaj się z atlasem interaktywnym
Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznych
. Ten obszar tematyczny jest dość rozległy, znajdziesz w nim bowiem elementy i układ zespołów napędowych. Ponadto poznasz zasady działania i ciekawostki z nimi związane.Zachowanie zespołów napędowych (sygnały i wskaźniki działania) będziesz musiał interpretować, przewidując lub analizując związane z nimi usterki. Warto gromadzić te informacje w postaci tradycyjnej notatki lub notatki wizualnej.
Znajomość poprzednich modułów pozwala Ci na sprawdzenie swojej wiedzy w grze edukacyjnej. Zagraj w grę
Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowych
. Dzięki temu dowiesz się wstępnie, czy opanowałeś zawartość e‑materiałów i potrafisz poprawnie wskazać miejsca na wykresie, o których mówi instrukcja obsługi oraz właściwie wykonywać procedury przygotowania do uruchomienia i wyłączenia zespołu napędowego małego samolotu z silnikiem tłokowym (np. Cesna).W trakcie uczenia się sprawdzaj swoją wiedzę za pomocą testów i pytań, na które możesz sam sobie odpowiedzieć, a w razie potrzeby przypomnieć odpowiedzi, zaglądając do materiałów.
Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające. Najlepszym do tego narzędziem będzie ćwiczenie
Lotnicze zespoły napędowe
. Inne również umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Czas, który przeznaczysz na kolejne etapy działania, będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.
Pamiętaj, że jeśli chcesz utrwalić materiał, należy do niego regularnie wracać. Z czasem kilka informacji, co jest w pełni naturalne, może Ci umknąć. Wróć wtedy do pożądanego modułu i powtórz zawarte w nim wiadomości.
Metody pracy samodzielnej
Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowych pomocy, takich jak:
Notatki — według metody „przez rękę do głowy”, która stanowi najbardziej tradycyjną formę nauki. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek.
Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej
rzucić okiem
na całość zagadnienia. Znajomość tej techniki może przynieść wiele dobrego.Mapa myśli — łącz elementy wiedzy ze sobą, a dzięki hasłom lub rysunkom pobudzaj wyobraźnię i przypominaj sobie więcej szczegółów. Jeśli rozwiniesz podział silników i wzbogacisz go o informację o elementach i układach, zbudujesz własną mapę umysłu. Możesz ją zastosować przy opanowaniu budowy i zasad działania silników bez zaglądania stale do atlasu. Obrazy połączone z tekstem we wspólnej przestrzeni dają ogląd na całość zagadnienia.
Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Jeśli natkniesz się na materiały w obcym języku, pomogą Ci one w doskonaleniu angielskiego albo umiejętności tłumaczeniowych. Wśród wielu artykułów warto odszukać te o pracy mechanika lotniczego. Pamiętaj, że znalezione przez Ciebie informacje mogą przybierać formę filmów edukacyjnych czy grafik. W taki sposób również zdobędziesz wiedzę o silnikach i np. przewidzianych przez specjalistów awariach. Dlaczego nie obejrzeć materiału dokumentującego jakąś katastrofę lotniczą i samemu nie przeprowadzić w jej przypadku śledztwa? Uważaj jednak na wiarygodność odnalezionych źródeł.
Fiszki — małe karteczki z informacjami. Notuj hasłami. Ta metoda przyda się do powtarzania. Pochodną fiszek są
ściągawki
, których używają uczniowie. Zawierają one elementy zapisywania (uczysz się, powtarzając w myślach to, co zapisujesz), selekcji najważniejszych informacji (wypisujesz hasła), budowania pewności siebie (łatwiej Ci przypomnieć sobie informacje, gdy znajdziesz się w sytuacji stresowej) i elementów mnemotechniki (trenujesz pamięć, pisząc opracowanie w taki sposób, jakbyś tworzył notatkę bądź „ściągę”).Dyskusje z kolegami — zarówno on‑line, jak i on‑site pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś, stajesz się po części ekspertem w danej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego, co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w samym e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Jeśli nie będziesz wiedział, w jaki sposób użyć bądź uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowaniainstrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści