E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i zasada działania lotniczych zespołów napędowych

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat budowy i zasady działania lotniczych zespołów napędowych.

  1. Materiały multimedialne
    Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

    Sekwencje filmowe Zasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowegoDAyH1wGFoSekwencje filmowe Zasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowego zawiera dwa materiały:

    • film instruktażowy (tutorial), który przedstawia działanie i budowę silnika turbinowego,

    • film instuktażowy (tutorial), który przedstawia działanie i budowę silnika tłokowego.

    Atlas interaktywny Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznychDUCH5RSYwAtlas interaktywny Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznych przedstawia:

    • budowę i schemat pracy silnika tłokowego,

    • schemat podstawowego układu rozrządu,

    • schemat układu chłodzenia, smarowania, paliwowego i olejowego,

    • układy zasilania gaźnikowego i wtryskowego,

    • budowę silnika gwiazdowego i „boksera”,

    • budowę i schemat działania silnika turbowentylatorowego, turbośmigłowego i turboodrzutowego,

    • schemat układu paliwowego silnika turbinowego,

    • opisy systemu .

    Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowychDAraI3irOInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowych to interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning, które przedstawia obsługę i inspekcję zespołów napędowych. W tej grze ekspert Tomek i mechanik Mirek rozmawiają ze sobą. Podczas gry uczestnik będzie:

    • analizował uzyskane informacje, a także podejmował decyzje związane z nieprawidłowością funkcjonowania zespołu napędowego oraz czynności prowadzące do usunięcia usterki na podstawie próby silnika samolotu ,

    • na podstawie instrukcji obsługi Cesny i checklisty odwzorowywał kolejność czynności związanych z przygotowaniem, uruchomieniem i wyłączeniem zespołu napędowego samolotu.

  2. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDoC9fYsAjInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDSr4G5gzTSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDmjwofJAIPrzewodnik dla nauczyciela zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Przewodnik dla uczącego sięDyzJjzf42Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD1FX3x0jDNetografia i bibliografia stanowią listę źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDjqzTVlVjInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik mechanik lotniczy.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe „Zasada działania lotniczego silnika tłokowego i turbinowego”, atlas interaktywny „Części składowe zespołów napędowych w statkach powietrznych” oraz gra „Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowych”. Przybliżają one wiadomości z zakresu budowy i zasad działania lotniczych zespołów napędowych.

Na to powinieneś zwrócić uwagę

Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat silników lotniczych, ich budowy i elementów składowych. Czego dowiedziałeś się od innych osób, w ramach wycieczek zawodoznawczych i praktyk lub po prostu podczas indywidualnych obserwacji statków powietrznych.

Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli pominąłeś część dotyczącą struktury e‑materiału, przejdź do tego segmentu i sprawdź, na jakie tematy nabędziesz wiedzy. Określ, co sprawia Ci największe trudności, a które zagadnienia są dla Ciebie problematyczne. Następnie wypisz je na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmie to nie sam film, w którym zamieszczono znacznie więcej szczegółów. Czasem warto obejrzeć cały materiał, efektywnie pogłębiając znajomość tych aspektów.

Ustal, co chcesz osiągnąć, korzystając z tych materiałów — zastanów się nad celem przyswajania wiedzy. Jeśli będzie Ci ona potrzebna w przyszłej pracy, należy zastanowić się, jak ją poszerzyć o możliwość obserwacji elementów, które widziałeś w filmie bądź atlasie.

Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się polega w ogromnej mierze na powtarzaniu materiału. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej małymi dawkami.

Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego silników statków powietrznych (z objaśnieniami), zapisany przez Ciebie na kartce, może wyglądać tak:

  • Obejrzyj filmy pod hasłem Zasada działania silnika tłokowego i turbinowego i wynotuj zagadnienia, które są w nim poruszane. Zwróć uwagę na zadania zawodowe, które, jeśli podejmiesz pracę w tym kierunku, będziesz wykonywał codziennie. Zapoznaj się z budową silników, ich działaniem i procedurami przy przygotowaniu, uruchamianiu i wyłączaniu. Zwróć uwagę na dokumentację.

  • Jak tylko poznasz ogólną zasadę działania silników tłokowych i turbinowych, warto przejść do szczegółów. Zapoznaj się z atlasem interaktywnym Części składowe zespołów napędowych stosowanych w statkach powietrznych. Ten obszar tematyczny jest dość rozległy, znajdziesz w nim bowiem elementy i układ zespołów napędowych. Ponadto poznasz zasady działania i ciekawostki z nimi związane.

  • Zachowanie zespołów napędowych (sygnały i wskaźniki działania) będziesz musiał interpretować, przewidując lub analizując związane z nimi usterki. Warto gromadzić te informacje w postaci tradycyjnej notatki lub notatki wizualnej.

  • Znajomość poprzednich modułów pozwala Ci na sprawdzenie swojej wiedzy w grze edukacyjnej. Zagraj w grę Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowych. Dzięki temu dowiesz się wstępnie, czy opanowałeś zawartość e‑materiałów i potrafisz poprawnie wskazać miejsca na wykresie, o których mówi instrukcja obsługi oraz właściwie wykonywać procedury przygotowania do uruchomienia i wyłączenia zespołu napędowego małego samolotu z silnikiem tłokowym (np. Cesna).

  • W trakcie uczenia się sprawdzaj swoją wiedzę za pomocą testów i pytań, na które możesz sam sobie odpowiedzieć, a w razie potrzeby przypomnieć odpowiedzi, zaglądając do materiałów.

  • Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające. Najlepszym do tego narzędziem będzie ćwiczenie Lotnicze zespoły napędowe. Inne również umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Czas, który przeznaczysz na kolejne etapy działania, będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.

Pamiętaj, że jeśli chcesz utrwalić materiał, należy do niego regularnie wracać. Z czasem kilka informacji, co jest w pełni naturalne, może Ci umknąć. Wróć wtedy do pożądanego modułu i powtórz zawarte w nim wiadomości.

Metody pracy samodzielnej

Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowych pomocy, takich jak:

  • Notatki — według metody „przez rękę do głowy”, która stanowi najbardziej tradycyjną formę nauki. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek.

  • Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej rzucić okiem na całość zagadnienia. Znajomość tej techniki może przynieść wiele dobrego.

  • Mapa myśli — łącz elementy wiedzy ze sobą, a dzięki hasłom lub rysunkom pobudzaj wyobraźnię i przypominaj sobie więcej szczegółów. Jeśli rozwiniesz podział silników i wzbogacisz go o informację o elementach i układach, zbudujesz własną mapę umysłu. Możesz ją zastosować przy opanowaniu budowy i zasad działania silników bez zaglądania stale do atlasu. Obrazy połączone z tekstem we wspólnej przestrzeni dają ogląd na całość zagadnienia.

  • Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Jeśli natkniesz się na materiały w obcym języku, pomogą Ci one w doskonaleniu angielskiego albo umiejętności tłumaczeniowych. Wśród wielu artykułów warto odszukać te o pracy mechanika lotniczego. Pamiętaj, że znalezione przez Ciebie informacje mogą przybierać formę filmów edukacyjnych czy grafik. W taki sposób również zdobędziesz wiedzę o silnikach i np. przewidzianych przez specjalistów awariach. Dlaczego nie obejrzeć materiału dokumentującego jakąś katastrofę lotniczą i samemu nie przeprowadzić w jej przypadku śledztwa? Uważaj jednak na wiarygodność odnalezionych źródeł.

  • Fiszki — małe karteczki z informacjami. Notuj hasłami. Ta metoda przyda się do powtarzania. Pochodną fiszek są ściągawki, których używają uczniowie. Zawierają one elementy zapisywania (uczysz się, powtarzając w myślach to, co zapisujesz), selekcji najważniejszych informacji (wypisujesz hasła), budowania pewności siebie (łatwiej Ci przypomnieć sobie informacje, gdy znajdziesz się w sytuacji stresowej) i elementów mnemotechniki (trenujesz pamięć, pisząc opracowanie w taki sposób, jakbyś tworzył notatkę bądź „ściągę”).

  • Dyskusje z kolegami — zarówno on‑line, jak i on‑site pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś, stajesz się po części ekspertem w danej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego, co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w samym e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Jeśli nie będziesz wiedział, w jaki sposób użyć bądź uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowaniaDjqzTVlVjinstrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

R1764AaoCi4dW
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści