Badania laboratoryjne wykonywane podczas przetwarzania wytworów papierniczych
DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Cele e‑materiału:
przygotowywanie ucznia do wykonywania zadań zawodowych związanych z przetwarzaniem wyrobów papierniczych,
wdrożenie ucznia w wiedzę o badaniach laboratoryjnych wykonywanych podczas przetwarzania wyrobów papierniczych,
zapoznanie się z właściwościami przetworów papierniczych i celowością ich badania,
uzmysłowienie ważności wykonywania kontroli jakości wytwórów i przetworów papierniczych,
przedstawienie przykładowego wyposażenia laboratorium w zakładach przetwórstwa papieru,
omówienie budowy aparatury laboratoryjnej i zasady wykorzystania jej podczas oznaczeń właściwości,
zapoznanie z zagadnieniami systemu zarządzania jakością i jego narzędziami, takimi jak: normy, karty charakterystyki substancji niebezpiecznych,
zapoznanie z podstawami statystyki wykorzystywanej do analizy wyników badań,
nabycie umiejętności wykorzystania statystyki do analizy wyników badań,
nabycie umiejętności logicznego uzasadnienia przyczyn błędów,
rozwijanie zainteresowań uczniów,
umożliwienie samodzielnej nauki i powtarzania materiału.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych:
a) użytkowanie maszyn i urządzeń stosowanych w przetwórstwie wytworów papierniczych,
b) wykonywanie badań laboratoryjnych w przetwórstwie wytworów papierniczych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
DRM.07.2. Podstawy papiernictwa
Uczeń:
5) charakteryzuje przyrządy kontrolno‑pomiarowe stosowane w papiernictwie.
DRM.07.4. Przetwarzanie wytworów papierniczych
Uczeń:
1) przygotowuje materiały i surowce do przetwarzania wytworów papierniczych:
a) dobiera materiały i surowce do przetwarzania wytworów papierniczych;
b) ocenia jakość materiałów i surowców do przetwarzania wytworów papierniczych;
4) ocenia jakość przetworów papierniczych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu badań laboratoryjnych wykonywanych podczas przetwarzania wytworów papierniczych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Zasób Badania laboratoryjne wykonywane podczas przetwarzania wytworów papierniczych składa się z pięciu materiałów multimedialnych:
Galeria zdjęć – Urządzenia laboratoryjneGaleria zdjęć – Urządzenia laboratoryjne
Przedstawia urządzenia laboratoryjne, m. in.: zrywarkę pionową do oznaczania siły zrywania, samozerwalności, rozciągliwości, suwmiarkę mechaniczną, reometr rotacyjny, aparat Cobba, aparat do oznaczania sztywności metodą czteropunktową, aparat Elmendorfa do oznaczania oporu przedarcia.
Wizualizacja w 3D – Zrywarka pionowa do oznaczania samozerwalności papieruWizualizacja w 3D – Zrywarka pionowa do oznaczania samozerwalności papieru
Przedstawia - w 3D, warstwowo - zrywarkę pionową do oznaczania samozerwalności papieru.
Wirtualna wycieczka – Zwiedzanie laboratorium na dziale celulozowni, produkcji papieru i przetworów papierniczychWirtualna wycieczka – Zwiedzanie laboratorium na dziale celulozowni, produkcji papieru i przetworów papierniczych
Ten materiał pomoże uczniowi zapoznać się z profesjonalnym sprzętem, używanym w laboratorium.
Wirtualne laboratorium– Laboratorium przetworów papierniczychWirtualne laboratorium– Laboratorium przetworów papierniczych
Uczeń zapozna się z procesem badania podstawowych właściwości papieru.
Po najechaniu myszką na panel „Instrukcja” rozwiną się wskazówki krok po kroku jak przeprowadzić badanie. Najeżdżając myszką na konkretny przedmiot zobaczy jego nazwę. Aby wybrać dany obiekt klika na niego, aby go przenieść klika na niego i przeciąga we właściwe miejsce. Po zakończeniu badania wpisuje wynik, który wyświetlać się będzie w zeszycie do zapisywania wyników.
E‑book – Badania laboratoryjne przetworów papierniczychE‑book – Badania laboratoryjne przetworów papierniczych
E‑book dotyczy podstawowych informacji związanych z zarządzaniem jakością, normalizacją i statystykami wykorzystywanymi podczas opracowywania wyników badań.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania badań laboratoryjnych w przetwórstwie wytworów papierniczych i oceniania jakości wytworów papierniczych.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas badań laboratoryjnych w przetwórstwie wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Galeria zdjęć i wizualizacja w 3D
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się z galerią i wizualizacją w 3D przedstawiającą urządzenia laboratoryjne. Nauczyciel prosi o przygotowanie przez każdego ucznia – w domu, na kolejne zajęcia – portfolio, czyli zebranie informacji dotyczących urządzeń i zgromadzenie ich w specjalnych teczkach dokumentacyjnych. Uczeń powinien znaleźć: raporty, szczegółowe informacje zdjęcia etc. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy podczas zajęć, zespół klasowy zadaje pytania, wywiązuje się dyskusja, nad którą czuwa nauczyciel.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z galerią i wizualizacją w 3D przedstawiającą urządzenia laboratoryjne. Każdy z uczniów formułuje jedno pytanie dotyczące zagadnień pojawiających się w multimediach i zapisuje je na kartce, którą zwija i wrzuca do koszyka. Uczniowie losują jedno pytanie (jeśli wylosują swoje, przystępują do kolejnego losowania) i udzielają na nie odpowiedzi. Autor pytania, wspierany przez nauczyciela, weryfikuje, czy odpowiedź jest prawidłowa.
Wycieczka wirtualna
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie wspólnie wędrują po wirtualnym laboratorium. Kiedy docierają do stacji, zadają pytania: Co to jest? Dlaczego? Jakie czynności się tu wykonuje? Nauczyciel zapisuje pytania, odpowiedzi, a następnie wyświetla opis. Uczniowie weryfikują, czy ich interpretacja jest z nim zgodna.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z wycieczką, otrzymują zadanie stworzenia fotoreportażu, który koresponduje z tematyką przedstawioną w materiale (laboratorium). Nauczyciel wyjaśnia, czym jest fotoreportaż, przedstawia przykłady. Uczniowie, podzieleni na 3‑4-osobowe grupy, ustalają miejsca i motywy zdjęć, pamiętając, że każdy fotoreportaż powinien zawierać krótkie podpisy. Grupy prezentują swoje pomysły na forum klasy. Wybierany jest najbardziej atrakcyjny fotoreportaż, który ma najwięcej punktów wspólnych z wirtualną wycieczką.
Wirtualne laboratorium
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z wirtualnym laboratorium, dzielą się na czteroosobowe grupy. Każdy z uczniów losuje karteczkę z nazwą urządzenia, zapoznaje się z nią i – nie mówiąc, co wylosował - wciela w rolę specjalisty, który posługuje się tym konkretnym urządzeniem. Podczas jej odgrywania może używać odpowiednich słów kluczowych, korzystać z rekwizytów. Pozostali uczniowie odgadują, jakie urządzenie prezentuje uczeń‑specjalista. Wcielanie się w rolę pozwoli uczniom przećwiczyć procedury i reguły postępowania w laboratorium. Po zakończeniu odgrywania ról uczestnicy powinni mieć czas na swobodną dyskusję, podczas której podzielą się refleksjami.
E‑book
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało oczywiste frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.
Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, konkretnych obiektów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać z e‑booka oraz słownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Galeria zdjęć, wizualizacja w 3D, wirtualna wycieczka oraz wirtualne laboratorium stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po obejrzeniu galerii oraz wizualizacji w 3D uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie „Przemyślnika”, czyli swobodnego notowania refleksji, w których adresatem i odbiorcą jest on sam, bądź zaproponować scenariusze oparte na własnym pomyśle.
Po zapoznaniu się z wirtualną wycieczką i laboratorium uczeń może przygotować mapę myśli, która pomoże mu usystematyzować wiedzę.
Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Galeria zdjęć oraz wizualizacja w 3D
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – przerysowywać elementy przedstawione w wizualizacji – pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Wirtualna wycieczka
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić własne badania - szukając w dostępnych źródłach szczegółów, które pojawiają się w wycieczce; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własną wycieczkę;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.
Wirtualne laboratorium
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szkicować elementy z laboratorium, pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).
E‑book
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać grafik w dostępnych źródłach; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści