RyW2WAWZaS0H0
Ilustracja przedstawia fragment parku, w tym trawnik i drzewa w słoneczny dzień.

Razem raźniej – wykorzystanie edytora tekstu w projekcie zespołowym 

W zależności od zainteresowań Twojego zespołu wybierzcie do realizacji jeden z tematów:

  1. Chroń  środowisko naturalne.

  2. Zwierzęta zamieszkujące teren, w którym mieszkasz.

  3. Prawo człowieka do ochrony własnego wizerunku. Stosowanie netykiety.

  4. Klinika komputera.

5

Projekt: Chroń środowisko naturalne

W dwu- lub trzyosobowej grupie zaprojektujcie komiks poruszający tematykę ochrony środowiska rejonu w najbliższym otoczeniu waszej szkoły. Wcielcie się w rolę ekologów i zaproponujcie działania, które będą sprzyjały zachowaniu naturalnego środowiska w waszym najbliższym otoczeniu.

R1Sl1nAUIpOEt
Ilustracja przedstawiająca kobietę wrzucająca gazety do śmietnika, który jest przeznaczony na odpady papierowe.
Źródło: Ewa Dobrzyńska, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Ten projekt można zrealizować indywidualnie. W takim przypadku przejmij zadania wszystkich osób opisanych poniżej.

Chcąc wykonać projekt jak najlepiej, zapoznaj się wcześniej z następującymi zagadnieniami:

  • Samodzielne korzystanie z wyszukanych informacji z uwzględnieniem poszanowania praw autorskich

  • Zaawansowane metody wyszukiwania informacji

  • Wyszukiwanie informacji i elementów graficznych udostępnianych w internecie w otwartych zasobach edukacyjnych

  • Fotografowanie, a prawo

  • Tworzenie cyfrowych obrazów

Przykładowa listy zadań (można ją dowolnie modyfikować):

  1. Zapisz w dokumencie tekstowym na swoim komputerze wszystkie znane ci ekologiczne metody działania, jakie możesz wprowadzić w swoim otoczeniu. Możesz wyszukać w zasobach sieci internet informacje na temat starań, które można podjąć w celu ochrony środowiska.

  2. Przygotuj niezbędne grafiki w postaci:

    • Zdjęć z wyróżnionymi elementami związanymi z ekologią (zdjęcia wybierz ze swoich zasobów lub wykonaj samodzielnie za pomocą fotograficznego aparatu cyfrowego, tabletu lub smartfonu). Zadbaj o prawidłowe kadrowanie. Możesz skorzystać z zasobów internetowych, lecz pamiętaj o prawie autorskim. Grafikę zmodyfikuj według własnego uznania.

    • Rysunków postaci pełniących główne role w komiksie. W tym celu możesz skorzystać z programu graficznego Paint lub Inkscape.

  3. Na podstawie zebranych pomysłów z punktu pierwszego, przygotuj dialogi związane z tematyką ochrony środowiska i ekologii. Postaraj się, aby rozmowy układały się w spójną i ciągłą historię oraz można było je wpasować tematycznie do zebranych grafik i fotografii. Zapisz je na swoim komputerze.

  4. Przygotowane zdjęcia, grafiki, postacie oraz dialogi użyj, aby stworzyć komiks:

    • W edytorze tekstu wstaw grafiki.

    • Poszczególne dialogi wstaw do komiksu stosując wybrane kształty.

    • Swoją pracę wydrukuj na dostępnej drukarce. Pamiętaj o odpowiedniej rozdzielczości.

Podział zadań:

  • Osoba pierwsza - przygotowanie niezbędnych grafik (punkt 2 z listy zadań);

  • Osoba druga - stworzenie historii i dialogów w oparciu o grafiki (punkt 3 z listy zadań);

  • Osoba trzecia - stworzenie komiksu z gotowych grafik i dialogów (punkt 4 z listy zadań);

  • Wszystkie osoby - burza mózgów na temat możliwych do podjęcia działań w celu ochrony środowiska  (punkty 1 z listy zadań).

Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących tematyki projektu:

RR8b1tEnEcEQg
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Do wykonania projektu potrzebujesz:

  • urządzenie rejestrujące obraz (aparat fotograficzny, tablet lub smartfon);

  • stanowisko komputerowe wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej lub wektorowej i edytor tekstu;

  • drukarkę.

Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:

  • wykonywania fotografii zgodnie z zasadami kadrowania;

  • obróbki graficznej fotografii, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów wyróżniania fragmentów zdjęć;

  • wstawiania grafiki do edytora tekstu;

  • wstawiania tekstu do edytora tekstu poprzez wykorzystanie pól tekstowych;

  • wstawiania i formatowania kształtów;

  • drukowania.

2

Projekt: Zwierzęta zamieszkujące teren, w którym mieszkasz

Wokół nas żyje wiele różnych zwierząt. Jedne z nich można łatwo dostrzec, innych trzeba poszukać. Obserwowanie zwierząt może być pasjonującym zajęciem. Pobaw się w ich tropienie – lepiej poznasz otaczający cię świat.

Przesuń mapę i zaobserwuj, jakie zwierzęta możesz spotkać w swoim otoczeniu.

R1Dj7zgb1xR271
obiekt interaktywny
Źródło: Arkadiusz Zawada, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

dwuosobowych grupach wykonacie projekt, którego celem jest zaprojektowanie oraz zaprezentowanie ulotki, która przedstawia fotografie poszczególnych gatunków zwierząt z waszego województwa oraz informacje o nich.

Wasza ulotka może wyglądać podobnie do tej:

RRUTsBbbrHkd4
Ilustracja przedstawia przykładową ulotkę z rysunkami zwierząt i ich opisami umieszczonymi w dwóch kolumnach.
Źródło: GroMar, Mróz Kamil, licencja: CC BY 3.0.

Zanim zaczniesz:

Chcąc wykonać projekt jak najlepiej, zapoznaj się wcześniej z następującymi materiałami:

Przykładowa listy zadań (można ją dowolnie modyfikować):

  1. Wyszukaj w zasobach sieci internet informacje na temat zwierząt występujących w zamieszkałym przez ciebie województwie. Skorzystaj z Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Zarchiwizuj zdjęcia i informacje tekstowe. Odnotuj informacje o autorach pozyskanych informacji.

  2. Pozyskaj fotografie z sieci internet, pamiętając o poszanowaniu prawa autorskiego lub zeskanuj fotografie zwierząt, które posiadasz w formie drukowanej. Jeśli nie posiadasz skanera, digitalizacji formy drukowanej możesz dokonać za pomocą swojego smartfonu. Wykonaj telefonem dobrej jakości zdjęcie posiadanej fotografii (używając np. trybu makro), a następnie prześlij je na komputer.

  3. W miarę możliwości wykonaj samodzielnie zdjęcia, nie zapominając o zasadach kadrowania obrazu.

  4. W programie graficznym przygotuj wykonane zdjęcia do umieszczenia ich w ulotce, tzn. dostosuj rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory, a także wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć.

  5. Zaprojektuj ulotkę o zwierzętach twojego województwa, tzn.:

    1. przygotuj strukturę ulotki,

    2. podziel dokument na kolumny,

    3. dobierz orientację strony,

    4. wstaw informacje tekstowe,

    5. wstaw ilustracje, na których umieść źródło ich pochodzenia,

    6. dobierz tło dokumentu,

    7. zapisz ulotkę w formacie PDF,

    8. dobierz paramenty drukowania i wydrukuj kilka egzemplarzy ulotki, rozdasz je osobom obecnym na prezentacji,

    9. przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy.

  6. Oceńcie efekt końcowy projektu, jeśli jest to potrzebne wnieście minimalne poprawki.

  7. Zaprezentujcie wykonaną ulotkę.

Podział zadań:

  • Osoba pierwsza - pozyskanie informacji oraz fotografii (punkty 1‑3 z listy zadań);

  • Osoba druga - obróbka cyfrowa fotografii oraz zaprojektowanie ulotki (punkty 4‑5 z listy zadań);

  • Osoba pierwsza i druga - wspólna ocena oraz prezentacja wykonanej pracy (punkty 6‑7 z listy zadań).

Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących projektu:

RanVmlpPmkaLw
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Ten projekt można również wykonać samodzielnie, w takim przypadku wykonaj kolejno wszystkie z poniższych zadań.

Do wykonania projektu potrzebujesz:

  • urządzenie rejestrujące obraz (aparat fotograficzny, tablet lub smartfon),

  • stanowisko komputerowe wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny oraz dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych,

  • drukarkę drukującą w kolorze.

Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:

  • wykonywania fotografii zgodnie z zasadami kompozycji,

  • wyszukiwania informacji w różnych zasobach, między innymi w internecie,

  • obróbki graficznej fotografii, ze szczególnym uwzględnieniem zmiany rozmiaru obrazu, kadrowania, modyfikacji kontrastu, jasności i balansu kolorów oraz wyróżniania fragmentów zdjęć,

  • zaprojektowania struktury dokumentu podzielonego na kolumny,

  • komponowania tekstu i ilustracji w jednym dokumencie tekstowym,

  • przygotowania dokumentu do druku i wydrukowania go,

  • prezentowania własnej pracy.

3

Prawo człowieka do ochrony własnego wizerunku. Stosowanie netykiety

R1XSIQVTGMYaY
Ochrona własności intelektualnej
Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.

W wirtualnym świecie, tak samo jak w rzeczywistości należy przestrzegać prawa i zasad dobrego wychowania. Korzystając z zasobów sieci internet, wiesz, jak wiele informacji możesz w nich znaleźć. Są wśród nich informacje bardzo przydatne i te, które nigdy nie powinny być opublikowane. Na podstawie znanego ci prawa człowieka do ochrony jego wizerunku przedstaw własny osąd tego problemu. Na przykładzie wyszukanych informacji w zasobach internetu dokonaj analizy i sformułuj wnioski, czy prawo jest łamane przez użytkowników internetu. Przeglądając różnego rodzaju posty internautów, zwróć uwagę na sposób ich zachowania. Przedstaw swój pogląd na temat widocznej agresji w wypowiedziach wielu osób.

W celu zrealizowania projektu wykonaj podane czynności.

  1. Wyszukaj w sieci informacje na temat ochrony dóbr osobistych, poświęconych ochronie wizerunku, publikacji i rozpowszechnianiu zdjęć bez zgody i możliwości usunięcia takich zdjęć. Zapisz adresy wyszukanych stron z wymienionymi przykładami.

  2. Oceń różne zachowania w sieci internet, podając ich przykłady w postaci linków do stron.

  3. Weź udział w dyskusji na wybranym forum, w którym internauci dyskutują na temat różnych zachowań w internecie. Jeśli takich dyskusji nie znajdziesz, rozpocznij ją samodzielnie.

  4. Na podstawie własnych obserwacji zaprojektuj w edytorze tekstu, własny układ zasad zachowania obowiązujących wszystkich internautów, bez względu na wiek i płeć. Do edycji tego układu zasad zastosuj wielopoziomową listę wypunktowania.

  5. Wykonaj plakat nawołujący do właściwego wykorzystania usług sieci internet i jego zasobów. Umieść na nim opracowany zestaw zasad. Plakat wykonaj w edytorze grafiki wektorowej.

Do wykonania projektu skorzystaj z:

  1. wyszukiwarki i przeglądarki internetowej,

  2. edytora tekstu,

  3. edytora grafiki wektorowej.

Wyróżnienia w opisach czynności poprowadzą cię do niezbędnych informacji, które pomogą ci je wykonać. Kliknij w nie, jeżeli będziesz mieć problemy z ich wykonaniem.

Co osiągniesz?
Ukształtujesz lub udoskonalisz umiejętności informatyczne z zakresu:

  1. wyszukiwania informacji według zadanego klucza w zasobach sieci internet,

  2. zamieszczania swoich opinii na wybranym forum dyskusyjnym,

  3. projektowania zasad zachowania się w internecie,

  4. tworzenia kompozycji graficznych w edytorze grafiki wektorowej,

  5. projektowania dokumentów tekstowych zawierających wielopoziomową listę wypunktowaną.

4

Projekt: Klinika komputera

RkPUqoYwEQVwG
Klinika komputera
Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.

Zadbaj o swój komputer. Korzystając z programów narzędziowych systemu operacyjnego, zoptymalizuj jego pracę. Opisz działania programów, które umożliwiły ci wykonanie tego zadania.

Przykładowa listy zadań (można ją dowolnie modyfikować):

  1. Wyszukaj narzędzia diagnostyczne w systemie operacyjnym. 

  2. Wykorzystaj następujące funkcje systemowe, np.:

    1. oczyszczanie dyskuiESMTI7Bqf_d3041e86oczyszczanie dysku,

    2. skanowanie dyskuiESMTI7Bqf_d3041e92skanowanie dysku,

    3. defragmentacja dyskuiESMTI7Bqf_d3041e98defragmentacja dysku.

    4. sprawdzanie poprawności plików systemowychiESMTI7Bqf_d3041e79sprawdzanie poprawności plików systemowych.

  3. Sprawdź ustawienia wybranych parametrów monitora i myszyiESMTI7Bqf_d3041e104parametrów monitora i myszy.

  4. Uruchom system operacyjny w trybie specjalnymiESMTI7Bqf_d3041e110trybie specjalnym, sprawdź, w jakiej rozdzielczości pracuje monitor, czy działa dźwięk i sieć. Następnie wykonaj restart komputera.

  5. Zabezpiecz komputer i jego zasoby - załóż mocne hasło, zaktualizuj oprogramowanie, sprawdź ustawienia zapory sieciowej i antywirusa.

  6. Sprawdź adres IPiESMTI7Bqf_d3041e116adres IP twojego komputera. Określ, czy jest on prywatny, czy publiczny.

  7. Opisz działanie poszczególnych narzędzi systemowych, wykorzystując edytor tekstu.

  8. Zapisz zrzuty ekranów (w formacie JPG lub PNG) działających programów narzędziowych; umieść je w folderze Okna systemu. Edytując te pliki graficzne, dodaj opis lub dodatkowe wyróżnienia. Skadruj obraz do rozmiarów według własnych potrzeb.

  9. Opisz wpływ parametrów poszczególnych podzespołów komputerowych (np. karta graficzna, procesor, dysk twardy) na wydajność sprzętu.

  10. Przygotowując pliki graficzne, dobierz i zmień ich rozdzielczośćiESMTI7Bqf_d3041e123dobierz i zmień ich rozdzielczość, dostosowując ją do umieszczenia w pliku tekstowymiESMTI7Bqf_d3041e129umieszczenia w pliku tekstowym.

  11. Do opisu programów wstaw przygotowane wcześniej ilustracje zapisane w folderze „Okna systemu”.

iESMTI7Bqf_d3041e79
iESMTI7Bqf_d3041e86
iESMTI7Bqf_d3041e92
iESMTI7Bqf_d3041e98
iESMTI7Bqf_d3041e104
iESMTI7Bqf_d3041e110
iESMTI7Bqf_d3041e116
iESMTI7Bqf_d3041e123
iESMTI7Bqf_d3041e129

Do wykonania projektu skorzystaj z:

  1. programów narzędziowych systemu operacyjnego,

  2. funkcji zapamiętywania zrzutu ekranu w schowku komputera,

  3. edytora grafiki,

  4. edytora tekstu.

Wyróżnienia w opisach czynności poprowadzą cię do niezbędnych informacji, które pomogą ci je wykonać. Kliknij w nie, jeżeli będziesz mieć problemy z ich wykonaniem.

Co osiągniesz?
Ukształtujesz lub udoskonalisz umiejętności informatyczne z zakresu:

  1. stosowania narzędzi systemowych w celu zoptymalizowania pracy komputera,

  2. dostosowywania wybranych parametrów ekranu monitora i myszy dla potrzeb użytkownika,

  3. dbania o bezpieczeństwo komputera i jego zasobów,

  4. określania wpływu parametrów poszczególnych podzespołów na jakość pracy komputera,

  5. edycji rysunku w edytorze grafiki,

  6. dobierania rozdzielczości obrazu do określonych potrzeb,

  7. modyfikowania układu tekstu zawierającego grafikę.