Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z kontrolą bezpieczeństwa w porcie. Prywatnie, jako pasażer, dowiesz się lub przypomnisz sobie ważne zasady związane z procedurami bezpieczeństwa w porcie oraz przewożeniem substancji lub materiałów niebezpiecznych w bagażu podręcznym i rejestrowanym.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Materiał Sekwencje filmowe Ochrona i bezpieczeństwo
Sekwencje filmowe Ochrona i bezpieczeństwo
to cztery sekwencje filmowe, dzięki którym dowiesz się, jak wygląda przebieg procesów kontroli w portach morskich i lotniczych. Poznasz: proces kontroli podróżnych przez operatora kontroli bezpieczeństwa przy zastosowaniu urządzeń , , , i , proces kontroli podróżnych za pomocą metody manualnej i kontroli osobistej, proces kontroli podróżnych z wykorzystaniem urządzeń WTMD i oraz proces postępowania w sytuacji wykrycia podczas kontroli bezpieczeństwa niedozwolonych substancji i materiałów, w tym ukrytych materiałów niebezpiecznych w porcie.
Film instruktażowy — tutorial Bezpieczeństwo w porcie
Film instruktażowy — tutorial Bezpieczeństwo w porcie
to film instruktażowy (tutorial), który przedstawi Ci, jak prawidłowo przejść kontrolę bezpieczeństwa na lotnisku. Poza tym dowiesz się, jak nazywają się zawodów związane z kontrolą bezpieczeństwa w porcie, poznasz ich kompetencje oraz cechy osobowościowe niezbędne do pracy tych służb, a także zadania lub czynności zawodowe. Są to zawody: dyżurny operacyjny portu lotniczego, operator kontroli bezpieczeństwa, kierownik do spraw bezpieczeństwa, agent obsługi naziemnej. Z filmu dowiesz się poglądowo, jak obsługuje się i gdzie stosuje się urządzenia do prześwietlania bagażu za pomocą , urządzenia do wykrywania metalu: ręcznego wykrywacza metalu (Hand Held Metal Detector) i bramki do wykrywania metalu (Walk Throught Metal Detector), urządzeń do wykrywania materiałów wybuchowych (Explosive Detection System), systemu do wykrywania urządzeń wybuchowych (Explosive Devise Detection System) oraz uproszczonego systemu rentgenowskiego do automatycznego wykrywania materiałów wybuchowych ().
Materiał Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning (gra decyzyjna) Kontrola bezpieczeństwa — jak rozwiązać problem
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning (gra decyzyjna) Kontrola bezpieczeństwa — jak rozwiązać problem
to gra decyzyjna przedstawiająca sposoby działania przedstawicieli zawodów związanych z zapewnieniem ochrony i kontroli bezpieczeństwa w porcie morskim lub lotniczym. W grze wcielisz się kolejno w postaci przedstawicieli zawodów związanych z zapewnieniem ochrony i kontroli w porcie. Będziesz mógł przećwiczyć postępowanie z przedmiotami zabronionymi do transportu podczas odprawy biletowo‑bagażowej, sposoby identyfikowania ukrytych materiałów niebezpiecznych, metody przeprowadzania kontroli pasażera i jego bagażu kabinowego w punkcie kontroli bezpieczeństwa, procedurę postępowania z przedmiotami niedozwolonymi do transportu w bagażu podręcznym oraz zapoznasz się z procedurą postępowania podczas bagażu pozostawionego w terminalu.
Materiał Galeria zdjęć Przewodnik po materiałach i substancjach niebezpiecznych i urządzeniach do ich wykrywania
Galeria zdjęć Przewodnik po materiałach i substancjach niebezpiecznych i urządzeniach do ich wykrywania
to galeria zdjęć prezentująca przedmioty zabronione oraz dopuszczone do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej lotniska oraz do przewozu. Poznasz na zdjęciach sprzęt i urządzenia oraz ich podstawowe elementy stosowane do kontroli bezpieczeństwa, m.in. , , , i , stanowiska pracy: agenta obsługi biletowo‑bagażowej, operatora kontroli bezpieczeństwa, kierownika służby ochrony i dyżurnego portu, procesy związane z odprawą pasażera i bagażu rejestrowanego oraz kontrolą pasażera i bagażu podręcznego, substancje i materiały niedozwolone do transportu, w tym ukryte materiały niebezpieczne.
Obudowa dydaktyczna:
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Ochrona i bezpieczeństwo
Sekwencje filmowe
- Bezpieczeństwo w porcie
Film instruktażowy - tutorial
- Kontrola bezpieczeństwa – jak rozwiązać problem
Interaktywne narzędzie typu scenario-based learning
(gra decyzyjna) - Przewodnik po materiałach i substancjach niebezpiecznych i urządzeniach do ich wykrywania
Galeria zdjęć
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć do e‑materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Bibliografia i netografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik eksploatacji portów i terminali.
W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe, film instruktażowy (tutorial), gra decyzyjna oraz galeria zdjęć. Przybliżają one wiadomości z zakresu kontroli bezpieczeństwa w porcie.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu i samodzielnej obserwacji procedur oraz wzajemnych relacji między pracownikiem a pasażerem podczas kontroli bezpieczeństwa, o których wspominają materiały filmowe. Zauważ, jak wiele zależy od dbania o prywatność i relacje międzyludzkie podczas tej kontroli.
Daj sobie czas na poznawanie procedur i informacji dotyczących substancji i materiałów zabronionych oraz metod ich wykrywania. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.
Analizując substancje i materiały, postaraj się wyobrazić je sobie. Możesz też skorzystać z pomocy tych przedmiotów, które występują w Twoim otoczeniu i zaobserwować ich teksturę, wielkość, temperaturę zapach i kolor.
Przykładowo sprawdź i wyobraź sobie, że tak, jak nagrzewa się akumulator w Twoim telefonie, tak samo może stać się to w luku bagażowych (nie można przewozić w bagażu rejestrowanym akumulatorów o znacznej pojemności — grozi zapłonem).
Zauważ, że wiele substancji może podlegać samozapłonowi (w domu jesteś w stanie ugasić „drobny pożar”, ale w przestrzeni samolotu nie jest to łatwe).
To samo dotyczy trujących oparów, które w samolocie mogą stanowić śmiertelne zagrożenie.
Przykładowe ścieżki
Stopniowe wprowadzanie pojęć z zakresu procedur podczas kontroli bezpieczeństwa mógłbyś rozpocząć od fragmentu filmu „Bezpieczeństwo w porcie”, w którym poznałbyś pracę operatora kontroli bezpieczeństwa. Kolejnym krokiem mogłoby być sprawdzenie zdobytych informacji poprzez realizację ćwiczenia . „Zadania zawodowe”. Teraz gotowy byłbyś już do przyswajania szczegółów zawartych w sekwencjach filmowych dotyczących procedur (procesów postępowania). Mógłbyś sprawdzać swoje zrozumienie procedur poprzez ćwiczenie . „Procedury w porcie”. Finalnie (chociaż lepiej byłoby to wykonać po przeanalizowaniu zawartości wszystkich elementów e‑materiału) mógłbyś rozpocząć grę „Kontrola bezpieczeństwa — jak rozwiązać problem”. Dałaby Ci ona obraz wiedzy na chwilę obecną.
Jeśli chciałbyś opanować zakres dotyczący materiałów i substancji niebezpiecznych, mógłbyś stopniowo wprowadzać go „do głowy i pamięci” poprzez oglądanie sekwencji filmowych. Kolejnym krokiem mogłoby być użycie obrazów z objaśnieniami z galerii zdjęć „Przewodnik po materiałach...”. Warto sprawdzić, jakie są to substancje w rzeczywistości. Węch utrwali Ci mocno w pamięci ich „ciężki” zapach, a zauważone zjawiska (nagrzewanie się, lotność) pozwolą wyobrazić sobie, co by było, gdyby znalazły się w samolocie.
Chcesz szybko zapamiętać wszystkie substancje niebezpieczne? Naucz się tworzyć skojarzenia. Zauważ, że np. aerozole są lotne i czasem dziwnie pachną (lakier do włosów Twojej mamy, który był w aerozolu), akumulatory mają w sobie energię i nagrzewają się od niej, a przy zwarciu pojawi łuk, który wygląda prawie jak ogień, butle z gazem posiadają znaczek mówiący o niebezpieczeństwie, czyli są niebezpieczne itd. Nie przejmuj się, że niektóre skojarzenia wydają się niepoważne — takie lepiej zapadają w pamięć!
I jeszcze kwestia wyobrażania sobie: „Co by było, gdyby...”.
Wymyślaj historie. Twój mózg kocha działanie, wyobrażone historie i kreatywność!
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie siebie. Nie musisz ich stosować na koniec nauki.
jeśli to zrobisz na początku, będziesz wiedział, czego nie wiesz — zwiększy się (przynajmniej powinna) Twoja motywacja,
jeśli użyjesz ich w trakcie analizy e‑materiału, sprawdzisz dany wycinek wiedzy lub będzie to miły przerywnik w studiowaniu treści lub zadania,
jeśli na końcu, będziesz wiedział, co powtórzyć.
Poleca się mimo wszystko powtarzać nawet przy poprawności wykonanych zadań. Z czasem „trochę się zapomina”, więc:
zadania mogą służyć do przypominania sobie tego, co już umiałeś.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.
Na koniec: warto, zanim rozpoczniesz naukę, przejrzeć dokładnie e‑materiały.
Dzięki temu będziesz się orientował, gdzie i co w nich znajdziesz. Przez to nie stracisz dużo czasu na poszukiwanie właściwych informacji.
Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej