Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego — Technik elektroenergetyk transportu szynowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat budowy i działania urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Animacja Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
Animacja Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
pozwoli zapoznać Cię z budową i działaniem urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych takich jak samoczynne hamowanie pociągów, czuwak aktywny, sygnalizacja kabinowa, radiostop, prędkościomierz, urządzenia przeciwpoślizgowe, systemy lokalizacji pojazdów szynowych, system (European Train Control System), urządzenia odgromowe.
Atlas interaktywny Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
Atlas interaktywny Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
przybliży Ci (zdjęcia i opis) urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych: podzespoły urządzenia samoczynnego hamowania pociągów, czuwaka aktywnego, sygnalizacji kabinowej, radiostopu, prędkościomierza, urządzeń przeciwpoślizgowych, systemu lokalizacji pojazdów szynowych, systemu (European Train Control System), urządzeń odgromowych.
E‑book Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
E‑book Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych
to kompendium wiedzy dla Ciebie. Zawiera treści dotyczące budowy i działania urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych samoczynnego hamowania pociągów, czuwaka aktywnego, sygnalizacji kabinowej, radiostopu, prędkościomierza, urządzeń przeciwpoślizgowych, systemu lokalizacji pojazdów szynowych, systemu (European Train Control System), urządzeń odgromowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Praca urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnychAnimacja
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnychAtlas interaktywny
Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa pojazdów trakcyjnychE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego.
W skład multimediów wchodzi animacja, atlas interaktywny, oraz e‑book. Przybliżą Ci one wiadomości dotyczące budowy i działania urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych takich, jak samoczynne hamowanie pociągów, czuwak aktywny, sygnalizacja kabinowa, radiostop, prędkościomierz, urządzenia przeciwpoślizgowe, systemy lokalizacji pojazdów szynowych, system (European Train Control System), urządzenia odgromowe.
Co może być ważne?
Chciałbym zapisać — wszystko, ponieważ są to systemy bezpieczeństwa.
Jeśli zawiedzie uwaga człowieka, to wtedy system może zapobiec katastrofie.
Dla Ciebie, aby dobrze przyswoić materiał, ważne jest zwrócenie uwagi właśnie na wagę tego materiału (jak jest ważny dla życia innych).
Mam nadzieję, że to spowoduje, że będzie „chciało Ci się chcieć”. Jeśli już tak jest to możesz zastosować przy tym materiale zasadę od ogółu do szczegółu, czyli obejrzeć animację, popatrzeć na atlas (zdjęcia z opisami), żeby potem szczegółowo zapoznać się z materiałem w e‑book'u.
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał z zakresu prac związanych z budową i działaniem urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
obejrzałbym animację, żeby zapoznać się z zakresem e‑materiału
przejrzałbym elementy składowe atlasu dowiadując się szczegółowiej o samoczynnym hamowaniu pociągów, czuwaku aktywnym, sygnalizacji kabinowej, radiostopie, prędkościomierzu, urządzeniach przeciwpoślizgowych, systemach lokalizacji pojazdów szynowych, systemie (European Train Control System) oraz urządzeniach odgromowych
zacząłbym wczytywać się w treść opisów wykonując sobie notatki (systematyzując wiedzę). Zacząłbym przyswajać wiedzę i ją powtarzać.
wróciłbym do animacji i teraz już dokładniej przeanalizował treść w niej zawartą,
zeszedłbym „głębiej” w wiedzę, czyli zadał sobie trud przeanalizowania e‑book'a. To spora dawka wiedzy, ale część z niej już bym posiadł przeglądając atlas i oglądając animację
na koniec sprawdziłbym swoją wiedzę wykonując ćwiczenia (a przede wszystkim testy).
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Nie bój się zaglądać do słownika pojęć. Stworzony jest on po to, abyś rozumiał pojęcia zawarte w e‑materiale. Dzięki temu wzbogacisz swoje fachowe słownictwo i wiedzę.
Interaktywnych materiałów sprawdzających nie musisz używać na końcu. Sprawdzeniem tego co od Ciebie może być wymagane jak już się nauczysz zagadnień z tego e‑materiału jest wykonanie testu zanim podejmiesz wysiłek uczenia się tych treści. Będziesz wiedział co jest ważne (skoro zostało zamieszczone w teście). Skorzystanie wielokrotne z ćwiczeń to nie strata czasu tylko powtarzanie — warto utrwalać.
Szukając informacji w internecie możesz natknąć się na różne materiały, które nie do końca są rzetelne. Jeśli chcesz tego uniknąć porównuj wiedzę z e‑book'a z tą znalezioną w sieci. Sprawdź też netografię. Po co szukać bezładnie jeśli autorzy tego materiału wskażą Ci rzetelne miejsca do poszerzenia wiedzy.
Metody pracy samodzielnej
Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowej pomocy sposobów uczenia się, takich jak:
Notatki — według metody „przez rękę do głowy” tradycyjna metoda uczenia się. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek. Nie warto jednak przepisywać scenograficznie każdego filmu. Szkoda czasu. Zrób własną notatkę. Metodę możesz zastosować na każdym etapie nauki.
Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całe zagadnienie. Warto znać tą technikę i zastosować przy uczeniu się o urządzeniach bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych. Skomplikowanie ich modele zawarte w atlasie uprość rysując własne ich obrazki‑symbole oraz krótkie teksty je opisujące.
Mapa myśli — łączą elementy wiedzy ze sobą, a dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i przypominasz sobie więcej szczegółów. Jeśli w głównym miejscu mapy umieścisz napis „urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów”, a resztę zagadnień podzielisz na grupy „budowa urządzeń” oraz „działanie urządzeń bezpieczeństwa”, a jako podgrupy zamieścisz nazwy tych urządzeń i przyporządkujesz do siebie zbudujesz własną mapę umysłu. Nie wiesz jak? Zajrzyj do internetu — tam jest mnóstwo przykładów z których warto wybrać najbardziej pasujący dla Ciebie. Dzięki mapie możesz „ogarnąć” materiał bez zaglądania stale e‑materiału lub jego opisu. Obrazy połączone z tekstem we wspólnej przestrzeni dają ogląd na całość zagadnienia.
Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia innych filmów lub animacji. Szczególnie ważne może stać się odnalezienie na YT filmików pokazujących działanie tych urządzeń w rzeczywistości. Zbuduj z nich własną playlistę dotyczącą tego tematu. Jeśli będą to materiały w innym języku, będziesz doskonalił angielski lub umiejętności IT w automatycznym tłumaczeniu. W tym przypadku możesz posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Uważaj na wiarygodność samodzielnie odnalezionych materiałów. Sprawdzaj i notuj źródła.
Dyskusje z kolegami — (online lub offline) pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś stajesz się po części ekspertem w tej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.
Korzystaj z e‑materiału, mieszaj multimedia — zachowasz zainteresowanie materiałem, łącz wiedzę z różnych źródeł, wyszukuj w internecie i utrwalaj wiedzę poprzez powtarzanie (kolejne czytanie, opowiadanie innym co już wiesz, odpytywanie innych i uczenie ich). Możesz to zastosować do swojego bezpieczeństwa. Będziesz uczył się tego e‑materiału z radością i prawie bez wysiłku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści