E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych

Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego — Technik elektroenergetyk transportu szynowego

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Montaż i eksploatacja środków transportu szynowego:

  • montowania i uruchamiania maszyn i urządzeń środków transportu szynowego na podstawie dokumentacji technicznej,

  • eksploatowania środków transportu szynowego.

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Efekty kształcenia

Montaż środków transportu szynowego

Uczeń:

5) rozpoznaje aparaty i urządzenia elektryczne stosowane w pojazdach szynowych.

Przygotowanie do uzyskania licencji maszynisty

Uczeń:

10) klasyfikuje urządzenia bezpieczeństwa pracy pojazdów szynowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD7ZviyeodWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiał multimedialny

    W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy jest to:

    Animacja Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnychDOR0suQk2Animacja Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych prezentuje budowę i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych takich jak samoczynne hamowanie pociągów, czuwak aktywny, sygnalizacja kabinowa, radiostop, prędkościomierz, urządzenia przeciwpoślizgowe, systemy lokalizacji pojazdów szynowych, system (European Train Control System), urządzenia odgromowe.

    Atlas interaktywny Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnychD3EBtHlCvAtlas interaktywny Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych zawiera grafiki przedstawiające: urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych: podzespoły urządzenia samoczynnego hamowania pociągów, czuwaka aktywnego, sygnalizacji kabinowej, radiostopu, prędkościomierza, urządzeń przeciwpoślizgowych, systemu lokalizacji pojazdów szynowych, systemu etcs (european train control system), urządzeń odgromowych.

    E‑book Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnychDWFk4M6eGE‑book Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych zawiera treści dotyczące budowy i działania urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych samoczynnego hamowania pociągów, czuwaka aktywnego, sygnalizacji kabinowej, radiostopu, prędkościomierza, urządzeń przeciwpoślizgowych, systemu lokalizacji pojazdów szynowych, systemu (European Train Control System), urządzeń odgromowych.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD13516lfFInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD2ZvISf7QSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDIUR1vfhZPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDlt4nUnHTPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDCXOMWwTuNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDgYTvbMheInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektroenergetyk transportu szynowego

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z budową i działaniem urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Animacja „Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom animację i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące różnych urządzeń takich jak samoczynne hamowanie pociągów, czuwak aktywny, sygnalizacja kabinowa, radiostop, prędkościomierz, urządzenia przeciwpoślizgowe, systemy lokalizacji pojazdów szynowych, system (European Train Control System), urządzenia odgromowe.

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie -osobowych grup.

  • Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie — będzie on polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:

    • Jak rozszyfrujesz skrót ?

    • Wymień urządzenia antypoślizgowe?

    • Do czego służy „piasecznica”?

    • Co zrobić, żeby podczas hamowania wdmuchiwany piasek był mokry (podchwytliwe — powinien być suchy)?

    • Na czym polega samoczynne hamowanie pociągu?

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Atlas interaktywny „Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji atlas interaktywny.

  • Dokładnie pokazuje uczniom różne rodzaje urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych. Omawia ich cechy charakterystyczne, budowę oraz przeznaczenie.

  • Przed odtworzeniem atlasu prosi o sporządzenie notatek na temat specyfiki różnych rodzajów urządzeń.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu przeglądania atlasu uczniowie są dzieleni na grup. Każda z nich otrzymuje inny podtemat, czyli rodzaje urządzeń lub systemów bezpieczeństwa ruchu pojazdów.

  • Grupy losują przydzielone im zagadnienia.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie i omówienie wylosowanego podtematu pozostałym grupom w możliwie jak najbardziej szczegółowy i wyczerpujący sposób. Przy przygotowywaniu omówienia swoich zagadnień grupy mogą korzystać z informacji zawartych w Internecie oraz w słowniku pojęć dla e‑materiału.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji urządzenia oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania urządzeń i systemów, sugerując, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat rodzajów urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

E‑book „Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych”
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej elementy składowe e‑booka, z którym uczniowie mają się zapoznać. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Ich zadaniem jest opracowanie grupowo notatki z e‑materiału.

  • Nauczyciel przydziela zadania: zespół pierwszy będzie opracowywał fragment dotyczący urządzeń związanych z bezpieczeństwem ruchu pociągów, zespół drugi zajmie się urządzeniami związanymi z ogólną pracą pojazdów, zespół trzeci opracuje zagadnienia związane z urządzeniami zabezpieczającymi pracę innych urządzeń elektrycznych i zespołów mechanicznych pojazdu. Grupa czwarta opracuje temat „urządzenia odgromowe”, a grupa piąta sporządzi notatkę z treści dotyczących systemów lokalizacji pojazdów szynowych.

  • Uczniowie przystępują do działania, które wykonują w pięciu krokach (realizują tylko dane działanie i nic więcej).

  • Na znak nauczyciela w pierwszym kroku uczniowie w grupach pracują, tylko przeglądając zawartość dedykowanego fragmentu e‑booka. W pierwszej kolejności przeglądają spis treści i zapoznają się ze strukturą materiału. Zapisują w notatniku główne hasła dotyczące przydzielonych zagadnień, np. grupa druga zapisuje „Zabezpieczenia i urządzenia przeciwpoślizgowe” oraz „Piasecznice”, pozostawiając poniżej tych haseł linijek wolnej przestrzeni. Mają na to około minut. Nieznane pojęcia wyszukują w Internecie i objaśniają krótko, formułując definicje.

  • Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.

  • Następnie uczniowie w swoich grupach pobieżne przeglądają tekst wybranych fragmentów e‑materiału (wg przydzielonych zagadnień) i zapisują na kartce wszystkie nagłówki, wyróżnienia w treści i wskazania (podkreślenia). Np. grupa piąta analizująca zagadnienia „system SMOK” wskazuje na hasła: „Wideorejestracja w lokomotywach”, „Tachograf elektroniczny z funkcją ” i inne. Zapisują to w obszarach, które w poprzednim kroku pozostawili. Mają na to około minut.

  • Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.

  • W trzecim kroku pracy z e‑bookiem „Budowa i działanie ...” uczniowie w swoich grupach zastanawiają się, czego mogą dowiedzieć się z przydzielonego dla ich grupy przez nauczyciela e‑materiału.

  • Uczniowie w swojej grupie dzielą się fragmentem materiału i czytają dokładnie swoją cześć. Ich zdaniem jest zapisanie pytań dotyczących dedykowanego dla nich fragmentu, na które znajdą w nim odpowiedzi. Mają zapisać co najmniej trzy pytania do swojej części.

  • W kroku czwartym uczniowie w grupie streszczają swoją część. Tu mogą skorzystać z informacji znalezionych w Internecie, które rozszerzają zakres e‑booka. Po każdym zapisanym streszczeniu czytają swoje streszczenie jeszcze raz, zastanawiając się, czy odpowiada ono na pytanie, które wcześniej sobie zadali.

  • Nauczyciel za każdym razem zamyka kolejny krok i wprowadza następny.

  • W kroku piątym prezentują swoje części grupie i wspólnie układają wspólną, grupową notatkę (streszczenie) wraz z pytaniami dotyczącymi jej treści.

  • Nauczyciel prosi grupy o zaprezentowanie treści pytań i notatki, która na nie odpowiada, wskazując na najważniejsze informacje zawarte w tekście.

  • Nauczyciel ocenia notatki grup i uzupełnia podczas prezentacji opisy.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Animacja „Budowa i działanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych”
  • Nauczyciel korzysta z animacji jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z budową i działaniem urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji animacji przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: „samoczynne hamowanie pociągów”, „sygnalizacja kabinowa”, „urządzenia przeciwpoślizgowe” czy „systemy lokalizacji pojazdów szynowych”.

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Atlas interaktywny „Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych”
  • Nauczyciel przedstawia uczniom atlas prezentujący różne rodzaje urządzeń bezpieczeństwa ruchu pojazdów trakcyjnych. Zaznacza przy tym, że wiedza wyniesiona z atlasu posłuży uczniom jako punkt wyjścia do wykonania zadania.

  • Przy prezentacji pojęć ujętych w materiale prowadzący pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.

  • Po przejrzeniu i omówieniu zagadnień z atlasu nauczyciel przedstawia zadanie do wykonania: „Każdy uczeń otrzyma zdjęć umieszczonych w zagadnieniach w atlasie i będzie musiał rozpoznać, o urządzenie chodzi oraz opisać je, zwracając uwagę na jego funkcję i zastosowanie.

  • Uczniowie mają minut na wykonanie zadania.

  • Po zakończeniu pracy wybrani uczniowie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasowym, a nauczyciel uzupełnia ewentualne brakujące części ich wypowiedzi.

  • Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić pracę uczniów poprzez ustne wyróżnienie uczniów, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te pozwalają działać z grupą bazując na rywalizacji. Poniższy przykład pozwala zaktywizować całą klasę wprowadzając kilka dodatkowych zasad do ćwiczeń sprawdzających

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams.

  • Nauczyciel używając funkcji automatycznego przydziału do pokoi dzieli uczniów na grupy -osobowe (podział jest losowy). W grupie znajduje się osoby aktywne i jeden sędzia, który będzie obserwował grupę i notował poprawne oraz niepoprawne odpowiedzi w zadaniach.

  • Zadaniem grup jest nie poruszając się z miejsc w klasie i nie mówiąc ani słowa (można pisać na czacie) w swoich grupach wykonywać zadania z ćwiczenia (test) i ćwiczenia (prawda‑fałsz)

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do pytań znajdujących się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  • Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każde poprawne wykonanie zadania naliczane będą punkty dodatnie, a za złe wykonanie — punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas wykonania zadania to maksymalnie minut.

  • Po upływie minut grupy kończą połączenie na Teams i chwalą się rezultatami swojej pracy na forum klasy. Najpierw opowiadają uczniowie w grupie, a potem sędzia opowiada o wynikach grupy i sytuacjach, które się pojawiły (trudności, ciekawe pomysły).

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają także sprawdzić wiedzę pozyskaną z e‑materiału samodzielnie przez ucznia. Przydzielenie ćwiczeń lub ich odpowiednie dopasowanie do multimediów pozwalają zdynamizować proces uczenia się.

Praca z uczniami z  i indywidualizacja pracy z uczniem

Warto pracę z uczniem ze przy tym materiale oprzeć o kilka zasad związanych z odpowiednią komunikacją:

  1. Dzięki zastosowanym elementom e‑materiału mamy możliwość pobudzania wyobraźni ucznia. Dla przykładu animacja pozwala „prawie być” w kokpicie pojazdu i obserwować przestrzeń, o której mówi lektor.

  2. Podczas pracy w grupach i rozmowach z uczniami warto skorzystać z podążania za rozumowaniem ucznia. Jeśli nauczyciel pokaże swój tok myślenia i empatycznie zrozumie tok myślenia ucznia, łatwiej będzie przy użyciu atlasu interaktywnego wskazać płaszczyznę komunikacji'

  3. E‑materiał pozwala wspólnie z uczniem ćwiczyć przyswajanie materiału po jego prezentacji i wyjaśnieniu. Stosują różne metody pracy lub wykorzystanie ćwiczeń interaktywnych możemy realizować nauczanie wspólnie z uczniem lub tylko wspierając go przy pracy samodzielnej,

  4. Jeśli w tym e‑materiale napotkamy element trudny do zrozumienia przez ucznia (blokada percepcyjna), możemy użyć innego fragmentu tego e‑materiału do wytłumaczenia niejasności. Przykładem może być wyjaśnienie skrótu . W animacji mamy wyjaśnienie ogólne tego skrótu, a w atlasie interaktywnym wyjaśnienie szczegółowe tych oznaczeń. Wskazane jest, aby nauczyciel przez zastosowaniem tego materiału uważnie go przeanalizował i dostosował do potrzeb własnej klasy.

E‑materiał przy indywidualizacji pozwala korzystać z innego spojrzenia na to samo zagadnienie (animacja, atlas) i pogłębienie wiedzy przez skorzystanie z innego źródła (e‑book).

Daje też możliwość skorzystania tylko z fragmentów materiałów. Jest to szczególnie ważne w sytuacji zmniejszenia zainteresowania tematem, przy dłuższych zagadnieniach.

Praca z e‑materiałem przerywana icebreakerami pomoże utrzymać uwagę i zainteresowanie. Dokładnie ten sam efekt osiągniemy, jeśli omawiając budowę urządzeń posługując się animację, „zagadniemy” uczniów stwierdzeniem „zobaczy co o tym zagadnieniu dowiemy się z atlasu interaktywnego lub e‑booku”

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).