E-materiały do kształcenia zawodowego

Bariery sterylne

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych - Technik sterylizacji medycznej 321104

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Barbara Stefaniak

Konsultant przewodnika: Lidia Olszewska, Adam Walaszkowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Bariery sterylne

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik sterylizacji medycznej, 321104

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

MED.12.5.3) rozróżnia rodzaje barier sterylnych używanych w procesach sterylizacji:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)2) rozpoznaje opakowania transportowe i magazynowe,
MED.12.5.3)3) dobiera rodzaj bariery sterylnej do procesu sterylizacji, narzędzi i sprzętu medycznego,
MED.12.5.3)4) opisuje wytyczne dla przechowywania opakowanych sterylnych wyrobów medycznych,
MED.12.5.3)5) rozpoznaje oznaczenia na opakowaniach jednorazowego użytku,
MED.12.5.3)6) omawia pojęcie modułu sterylizacyjnego,
MED.12.5.3)7) nazywa wskaźniki kontroli procesu sterylizacji zamieszczone na barierach sterylnych,
MED.12.5.3)8) opisuje działanie wskaźników kontroli procesu sterylizacji,
MED.12.5.3)9) interpretuje wyniki wskaźników kontroli procesu sterylizacji zamieszczanych na barierach sterylnych,
MED.12.5.4) przygotowuje pakiety sprzętu i wyrobów medycznych do sterylizacji:
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.4)2) ocenia sposób zapakowania sprzętu medycznego,
MED.12.5.4)3) wykonuje pakowanie narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne jednorazowe lub wielokrotnego użytku,
MED.12.5.4)4) wyjaśnia zasady pakowania narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne,
MED.12.5.4)5) opisuje ułożenie pakietów wyrobów medycznych w koszach sterylizacyjnych,
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi,
MED.12.5.4)7) kompletuje instrumentarium do zabiegów operacyjnych oraz znakowania SBS (system bariery sterylnej).

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych:

  • przeprowadzania kontroli procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji.

E‑materiał wspiera osiągnięcie następującego celu: przygotowanie osoby uczącej się do wykonywania dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji” powinien być pierwszym materiałem, z którym zapoznaje się osoba ucząca się. Przedstawia on ogólne zasady dobierania odpowiedniej bariery sterylnej w zależności od wyrobu medycznego oraz podstawowe zasady ułożenia sprzętu do procesu sterylizacji. Zaprezentowano w nim:

  • sprawdzanie poprawności przebiegu procesu mycia i dezynfekcji,

  • sprawdzanie czystości i poprawności działania wydezynfekowanych narzędzi,

  • kontrolowanie jakości i czystości bariery sterylnej,

  • dobieranie bariery sterylnej,

  • ułożenie sprzętu medycznego do procesu sterylizacji.

Kolejnymi materiałami, z którymi zapoznaje się osoba ucząca się, są gra edukacyjna „Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych” oraz interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”. Wybór materiału zależy od tego, jak dobrze uczący się przyswoił informacje zawarte w filmie instruktażowym.

Przechodząc grę edukacyjną, osoba ucząca się musi rozpoznać i zapakować w odpowiednią barierę sterylną różne grupy narzędzi i wyrobów medycznych poddawanych procesowi sterylizacji. Rozpoznanie opiera się na właściwym zakwalifikowaniu narzędzia według klasyfikacji Spauldinga. Uczący się musi już na tym etapie wiedzieć, czym jest i do czego służy ta klasyfikacja. Od tego, do której grupy ryzyka należy dany sprzęt medyczny, od elementów i specyfikacji jego budowy zależy typ sterylizacji, jakiej zostanie poddany, a tym samym rodzaj bariery sterylnej, w jaką powinien być zapakowany do tego procesu. Gra jest więc zarówno sprawdzianem, jak i narzędziem pomocnym w utrwaleniu wiedzy osoby uczącej się.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej” przeprowadza osobę uczącą się przez kolejne etapy czynności wykonywanych w strefie czystej, tj. od momentu zwolnienia wsadu myjko‑dezynfektora do wyboru bariery sterylnej dla sprzętu medycznego oraz wyboru i przypisania odpowiednich testów i wskaźników do procesu sterylizacji.

Jeśli po obejrzeniu filmu instruktażowego, osoba ucząca się nie czuje się jeszcze zbyt pewnie i potrzebuje utrwalenia swojej wiedzy, powinna przejść do gry edukacyjnej, a jako ostatni materiał wybrać interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning. Jeśli jednak czuje, że jej wiedza jest wystarczająca i chciałaby sprawdzić się w roli „prawdziwego” technika sterylizacji zwalniającego wsad i przygotowującego narzędzia do procesu sterylizacji, może od razu po filmie instruktażowym przejść do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning. Gra edukacyjna będzie więc wtedy jedynie powtórzeniem i utrwaleniem sporej już wiedzy osoby uczącej się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy rozgrywa się w centralnej sterylizatorni i przedstawia kolejne etapy postępowania technika sterylizacji po zwolnieniu wsadu myjko‑dezynfektora, czyli od przeprowadzenia kontroli przebiegu procesu mycia i dezynfekcji, przez wybór bariery sterylnej, po przygotowanie narzędzi do procesu sterylizacji.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)3) dobiera rodzaj bariery sterylnej do procesu sterylizacji, narzędzi i sprzętu medycznego,
MED.12.5.3)6) omawia pojęcie modułu sterylizacyjnego,
MED.12.5.3)7) nazywa wskaźniki kontroli procesu sterylizacji zamieszczone na barierach sterylnych,
MED.12.5.3)8) opisuje działanie wskaźników kontroli procesu sterylizacji,
MED.12.5.3)9) interpretuje wyniki wskaźników kontroli procesu sterylizacji zamieszczanych na barierach sterylnych,
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.4)2) ocenia sposób zapakowania sprzętu medycznego,
MED.12.5.4)3) wykonuje pakowanie narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne jednorazowe lub wielokrotnego użytku,
MED.12.5.4)4) wyjaśnia zasady pakowania narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne,
MED.12.5.4)5) opisuje ułożenie pakietów wyrobów medycznych w koszach sterylizacyjnych,
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi,
MED.12.5.4)7) kompletuje instrumentarium do zabiegów operacyjnych oraz znakowania SBS (system bariery sterylnej).

Po obejrzeniu filmu osoba ucząca się, w zależności od tego, jak pewnie czuje się w zakresie wyboru bariery sterylnej dla różnego typu sprzętu medycznego i jak dobrze rozeznaje się w przypisywaniu testów i wskaźników do procesu sterylizacji, może przejść zarówno do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”, jak i do gry edukacyjnej „Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych”. Jeśli wiedza osoby uczącej się w tym zakresie jest wystarczająca, może przejść do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning i spróbować zmierzyć się z „rzeczywistymi” sytuacjami w strefie czystej centralnej sterylizatorni. Natomiast jeśli osoba ucząca się czuje, że jej wiedza jest jeszcze niewystarczająca lub chce utrwalić zdobyte dzięki filmowi informacje, powinna przejść do gry edukacyjnej „Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych”. Gra, która dodatkowo podkreśla najbardziej istotne kwestie, pomoże osobie uczącej się utrwalić wiadomości.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem instruktażowym:

  • wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Urządzenie PCD”,

  • wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Proces reprocesowania”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Podstawowe bariery sterylne”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Przygotowanie wsadu do procesu sterylizacji parowej”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Opakowania sterylizacyjne”,

  • zadanie z lukami „Testy i wskaźniki chemiczne”,

  • zadanie z lukami „Parametry fizyczne procesów”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Testy i wskaźniki procesów”,

  • puzzle „Zestaw narzędziowy”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Czynności w strefie czystej”,

  • zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Czynności kontrolne po procesie mycia i dezynfekcji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • przeprowadzanie kontroli jakości sprzętu medycznego po procesie mycia i dezynfekcji,

  • przeprowadzanie kontroli czystości sprzętu medycznego,

  • pakowanie w różne bariery sterylne (np. rękaw papierowo‑foliowy, rękaw typu TYVEK, papier sterylizacyjny, włóknina, torebka papierowo‑foliowa, kontener sterylizacyjny),

  • układanie zapakowanego sprzętu medycznego do procesu sterylizacji,

  • prowadzenie i przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • przygotowanie schematu przedstawiającego czynności kolejno wykonywane przez technika sterylizacji w strefie czystej, a więc:

    • kontrolę procesów mycia i dezynfekcji w strefie brudnej,

    • kontrolę narzędzi, weryfikację wizualną czystości narzędzi,

    • konserwację narzędzi,

    • przeprowadzenie testów funkcyjnych narzędzi,

    • wybór bariery sterylnej dla danego wyrobu medycznego,

    • wybór metody sterylizacji dla danego wyrobu medycznego,

    • przypisanie odpowiednich testów i wskaźników biologicznych i chemicznych do procesu sterylizacji,

  • wykonanie mapy myśli z najważniejszymi punktami każdego etapu, punktami krytycznymi, które, jeśli nie zostały spełnione, uniemożliwiają przejście do dalszego etapu pracy w strefie czystej,

  • opracowanie infografiki dotyczącej np.:

    • prawidłowości przeprowadzonego procesu mycia i dezynfekcji (testy i wskaźniki, parametry na wydruku z urządzenia),

    • elementów podlegających sprawdzeniu podczas testów narzędzi i ich funkcjonalności,

    • dobrania bariery sterylnej do narzędzia, zestawu lub innego wyrobu medycznego,

    • wyboru odpowiedniego testu i wskaźnika do procesu sterylizacji,

  • wypunktowanie postępowania personelu sterylizatorni w trakcie przeprowadzenia kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia sprzętu medycznego do procesu sterylizacji. W tym zestawieniu nie może zabraknąć przygotowania do pracy, czyli dezynfekcji rąk i blatu roboczego przeprowadzonej przez technika sterylizacji,

  • zapisanie definicji pojęć, które pojawiły się w filmie i sprawiły najwięcej problemów. W tym celu uczący się może przygotować fiszki lub karty. Zadanie z fiszkami/kartami może być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej, jak i w pracy w grupach osób uczących się wspólnie,

  • inicjowanie dyskusji, np. burzy mózgów, w kilkuosobowych grupach osób uczących się. Dyskusja może dotyczyć takich tematów jak np.:

    • „Problemy, które mogą wystąpić podczas kontroli procesów mycia i dezynfekcji i kontroli procesów sterylizacji”,

    • „Dokumentacja tworzona podczas procesu mycia i dezynfekcji”,

    • „Dobieranie testów kontroli procesów sterylizacji do metody sterylizacji” itp.


Tytuł materiału multimedialnego

Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna przeprowadza osobę uczącą się przez różne sytuacje, w których technik sterylizacji medycznej podejmuje decyzje co do doboru bariery sterylnej i sposobu pakowania wyrobu medycznego w barierę. Gra składa się z dwóch poziomów. Poziom pierwszy dotyczy narzędzi i wyrobów medycznych, które mają elementy silikonowe, gumowe, plastikowe. Poziom drugi dotyczy wyrobów metalowych. Zadaniem osoby uczącej się jest dobranie:

  • odpowiedniej bariery sterylnej do sprzętu medycznego w zależności od jego budowy i specyfikacji,

  • odpowiedniej metody sterylizacji w zależności od narzędzia i samej bariery.

Gra edukacyjna daje osobie uczącej się możliwość sprawdzenia swojej wiedzy, ale też utrwalenia jej. Zwraca uwagę na kwestie istotne w codziennej pracy. Po wykonaniu każdego zadania gracz otrzymuje informację zwrotną oraz wyjaśnienie w przypadku wyboru nieprawidłowej odpowiedzi (drogi postępowania).

Osoba ucząca się powinna skorzystać z gry po obejrzeniu filmu instruktażowego, o ile nie czuje się na tym etapie jeszcze zbyt pewnie i potrzebuje utrwalenia swojej wiedzy. W przypadku gdy osoba ucząca się ma spory zasób wiadomości na temat doboru bariery sterylnej i metody sterylizacji, może przejść zarówno do gry edukacyjnej, jak i do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)2) rozpoznaje opakowania transportowe i magazynowe,
MED.12.5.3)3) dobiera rodzaj bariery sterylnej do procesu sterylizacji, narzędzi i sprzętu medycznego,
MED.12.5.3)4) opisuje wytyczne dla przechowywania opakowanych sterylnych wyrobów medycznych,
MED.12.5.3)5) rozpoznaje oznaczenia na opakowaniach jednorazowego użytku,
MED.12.5.3)6) omawia pojęcie modułu sterylizacyjnego,
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.4)2) ocenia sposób zapakowania sprzętu medycznego,
MED.12.5.4)3) wykonuje pakowanie narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne jednorazowe lub wielokrotnego użytku,
MED.12.5.4)4) wyjaśnia zasady pakowania narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne,
MED.12.5.4)5) opisuje ułożenie pakietów wyrobów medycznych w koszach sterylizacyjnych,
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi,
MED.12.5.4)7) kompletuje instrumentarium do zabiegów operacyjnych oraz znakowania SBS (system bariery sterylnej).

Materiały sprawdzające powiązane z grą edukacyjną:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Podstawowe bariery sterylne”,

  • zadanie z lukami „Testy i wskaźniki chemiczne”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Testy i wskaźniki procesów”,

  • krzyżówka „Bariery sterylne”,

  • puzzle „Zestaw narzędziowy”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Czynności w strefie czystej”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • klasyfikowanie sprzętu medycznego na podstawie jego budowy oraz klasyfikacji Spauldinga,

  • rozpoznawanie elementów budowy sprzętu medycznego (metalowych, silikonowych, gumowych itp.),

  • dobieranie bariery sterylnej w zależności od sprzętu medycznego,

  • pakowanie w barierę sterylną,

  • dobieranie metody sterylizacji do sprzętu i bariery.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po przejściu gry edukacyjnej można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • powtarzanie i systematyzowanie materiału przez uczącego się,

  • przygotowanie się do zajęć, do sprawdzianu,

  • udzielanie odpowiedzi na pytania z zestawu pytań,

  • opracowanie infografiki, broszury, plakatu na temat np.:

    • elementów budowy narzędzi i wyrobów medycznych,

    • różnych barier sterylnych dobieranych do danego narzędzia z uwagi na jego budowę lub/i zalecenia producenta,

  • utworzenie notatek dotyczących krotności sterylizacji poszczególnych narzędzi,

  • utworzenie notatek dotyczących czasu przechowywania narzędzi i wyrobów medycznych w danej barierze sterylizacyjnej.


Tytuł materiału multimedialnego

Wykonywanie czynności w strefie czystej

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Narzędzie to przeprowadza osobę uczącą się przez kolejne kroki odzwierciedlające sytuację w strefie czystej centralnej sterylizatorni, od momentu zwolnienia wsadu myjko‑dezynfektora. Materiał podzielony jest na sześć etapów:

  • rozpoczęcie czynności w strefie czystej,

  • weryfikacja wzrokowa czystości narzędzi po procesie mycia mechanicznego,

  • sprawdzanie testów kontroli mycia i dezynfekcji,

  • weryfikacja zestawu narzędziowego,

  • konserwacja oraz testy funkcyjne narzędzi,

  • dobór bariery sterylnej.

Osoba ucząca się decyduje, czy narzędzia zostały prawidłowo wymyte i zdezynfekowane, i czy można dopuścić je do procesu sterylizacji. Materiał zawiera więc przede wszystkim opisy różnych sytuacji, z którymi osoba ucząca się, jako technik sterylizacji, może spotkać się w trakcie zwalniania wsadu myjko‑dezynfektora, jak np.:

  • blokada zamka drzwi,

  • nieprawidłowy wskaźnik chemiczny procesu mycia i dezynfekcji i związana z tym konieczność podjęcia decyzji, czy powtórzyć proces,

  • upadek narzędzia na podłogę,

  • uszkodzenie fizyczne narzędzia,

  • sprawdzanie składu narzędziowego,

  • testy funkcyjne narzędzi.

Dopiero ostatnim etapem jest wybór bariery sterylnej. Materiał multimedialny sprawdza zarówno wiedzę teoretyczną osoby uczącej się, jak i jej umiejętność oceny sytuacji wątpliwych i krytycznych oraz podjęcia decyzji dotyczącej dalszego postępowania, czyli najczęściej skierowanie narzędzia z powrotem do strefy brudnej lub ewentualne dopuszczenie do sterylizacji.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)3) dobiera rodzaj bariery sterylnej do procesu sterylizacji, narzędzi i sprzętu medycznego,
MED.12.5.3)5) rozpoznaje oznaczenia na opakowaniach jednorazowego użytku,
MED.12.5.3)6) omawia pojęcie modułu sterylizacyjnego,
MED.12.5.3)7) nazywa wskaźniki kontroli procesu sterylizacji zamieszczone na barierach sterylnych,
MED.12.5.3)8) opisuje działanie wskaźników kontroli procesu sterylizacji,
MED.12.5.3)9) interpretuje wyniki wskaźników kontroli procesu sterylizacji zamieszczanych na barierach sterylnych,
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.4)2) ocenia sposób zapakowania sprzętu medycznego,
MED.12.5.4)3) wykonuje pakowanie narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne jednorazowe lub wielokrotnego użytku,
MED.12.5.4)4) wyjaśnia zasady pakowania narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne,
MED.12.5.4)5) opisuje ułożenie pakietów wyrobów medycznych w koszach sterylizacyjnych,
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi,
MED.12.5.4)7) kompletuje instrumentarium do zabiegów operacyjnych oraz znakowania SBS (system bariery sterylnej).

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning wymaga od osoby uczącej się nie tylko posiadania podstawowej wiedzy, ale też pewnej umiejętności i swobody w „poruszaniu się” w pomieszczeniach centralnej sterylizatorni. Jest to więc materiał, do którego osoba ucząca się może przejść zaraz po obejrzeniu filmu instruktażowego, lecz pod warunkiem, że ma ona tę wiedzę i czuje się wystarczająco pewnie, jeśli chodzi o ww. zagadnienia.
Jednak jeśli na tym etapie, po obejrzeniu filmu instruktażowego, osoba ucząca się nadal nie czuje się jeszcze zbyt pewnie i potrzebuje utrwalenia swojej wiedzy, powinna przejść do gry edukacyjnej, a z interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning skorzystać na końcu.

Materiały sprawdzające powiązane z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning:

  • wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Proces reprocesowania”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Opakowania sterylizacyjne”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Testy i wskaźniki stosowane przez technika”,

  • zadanie z lukami „Testy i wskaźniki chemiczne”,

  • zadanie z lukami „Parametry fizyczne procesów”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Testy i wskaźniki procesów”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Czynności w strefie czystej”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wykonywanie czynności w strefie czystej,

  • analizowanie poprawności przebiegu procesu mycia i dezynfekcji,

  • ocenianie wizualne, czy narzędzia i wyroby medyczne zostały prawidłowo umyte i wydezynfekowane,

  • rozpoznawanie narzędzi uszkodzonych i wadliwych,

  • reagowanie na sytuacje krytyczne, niespodziewane (np. upadek narzędzia na podłogę),

  • podejmowanie decyzji w kwestii dalszego postępowania w strefie czystej w przypadku ponownej kontaminacji sprzętu medycznego,

  • konserwowanie narzędzi,

  • dobieranie bariery sterylnej wraz z testem do procesu sterylizacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • przygotowanie i opisanie schematu prawidłowego przechodzenia przez kolejne etapy pracy w strefie czystej, od momentu zwolnienia wsadu myjko‑dezynfektora,

  • utworzenie w formie fiszek lub mapy myśli najczęstszych krytycznych sytuacji w trakcie pracy w strefie czystej i procedury postępowania w takich sytuacjach, np.:

    • błąd procesu mycia i dezynfekcji,

    • upadek narzędzia na podłogę,

    • zablokowanie drzwi urządzenia,

    • uszkodzone narzędzie,

  • opracowanie infografiki dotyczącej wyników testów i wskaźników biologicznych i chemicznych prawidłowości przebiegu procesu mycia i dezynfekcji (schematyczne rysunki testów z odpowiednim przebarwieniem, nieprzebarwionych itp.),

  • utworzenie fiszek z różnymi zestawami narzędziowymi, z pojedynczymi narzędziami i wyrobami medycznymi oraz z różnymi barierami sterylnymi. Na odwrocie fiszek z narzędziami można wypisać adekwatne do tych narzędzi bariery sterylne, zaś na odwrocie fiszek z barierami – odpowiednie dla tych barier narzędzia. Fiszek można używać więc na dwa sposoby – zestawiając ze sobą narzędzia i bariery lub testując po kolei każdą z fiszek obydwu zestawów i weryfikując swoją wiedzę poprzez sprawdzanie informacji na odwrocie fiszki,

  • opracowanie notatek lub infografiki na temat testów i wskaźników biologicznych i chemicznych przypisanych do procesu sterylizacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Urządzenie PCD”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Polega na wskazaniu prawidłowego wyrazu lub zwrotu w tekście opisującym zasadę działania urządzenia PCD. Tekst zawiera trzy pary zwrotów, każda para zawiera jedno określenie poprawne i jedno błędne.

W zadaniu znajdują się informacje zwrotne; w przypadku wyboru błędnej odpowiedzi osoba ucząca się zostaje odesłana do filmu instruktażowego prezentującego technika sterylizacji medycznej, który umieszcza test na odpowiedniej półce urządzenia. Po ponownym obejrzeniu filmu osoba ucząca się może jeszcze raz wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.12.5.3)8) opisuje działanie wskaźników kontroli procesu sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Podstawowe bariery sterylne”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Zaprezentowane są trzy zdjęcia przedstawiające różne typy podstawowych barier sterylnych. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie jednego z trzech podpisów do właściwego zdjęcia.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błąd, może wrócić do materiałów multimedialnych, czyli do filmu instruktażowego i gry edukacyjnej, i ponownie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)2) rozpoznaje opakowania transportowe i magazynowe,
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.4)2) ocenia sposób zapakowania sprzętu medycznego. .


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Przygotowanie wsadu do procesu sterylizacji parowej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Na zdjęciu z filmu instruktażowego „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji” są oznaczone cztery elementy. Zadaniem osoby uczącej się jest wybranie właściwych opisów wskazanych elementów spośród czterech opisów umieszczonych pod zdjęciem.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błąd, może wrócić do materiału multimedialnego, czyli do filmu instruktażowego, w którym zaprezentowano technika układającego na wózku wsadowym urządzenia sterylizującego zestawy narzędziowe w różnych barierach sterylnych oraz testy i wskaźniki. Po ponownym obejrzeniu filmu osoba ucząca się może jeszcze raz wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)2) rozpoznaje opakowania transportowe i magazynowe,
MED.12.5.3)3) dobiera rodzaj bariery sterylnej do procesu sterylizacji, narzędzi i sprzętu medycznego,
MED.12.5.3)6) omawia pojęcie modułu sterylizacyjnego,
MED.12.5.3)7) nazywa wskaźniki kontroli procesu sterylizacji zamieszczone na barierach sterylnych,
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.4)2) ocenia sposób zapakowania sprzętu medycznego,
MED.12.5.4)5) opisuje ułożenie pakietów wyrobów medycznych w koszach sterylizacyjnych,
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Opakowania sterylizacyjne”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Osoba ucząca się ma dobrać właściwe podpisy do trzech zdjęć prezentujących bariery sterylne. Spośród trzech podpisów wybiera jeden i przyporządkowuje go do danego zdjęcia.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych, czyli do filmu instruktażowego lub interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning, i ponownie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)2) rozpoznaje opakowania transportowe i magazynowe,
MED.12.5.3)5) rozpoznaje oznaczenia na opakowaniach jednorazowego użytku,
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.4)2) ocenia sposób zapakowania sprzętu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Testy i wskaźniki stosowane przez technika”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. Osoba ucząca się ma do dyspozycji cztery zdjęcia przedstawiające różne wskaźniki oraz testy biologiczne i chemiczne stosowane podczas procesów mycia i dezynfekcji oraz sterylizacji, a także cztery podpisy. Zadanie polega na rozpoznaniu przedstawionych testów i wskaźników, i wybraniu właściwego podpisu.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błędy, może wrócić do materiału multimedialnego, czyli do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning, gdzie na różnych etapach uczący się sprawdza testy i wskaźniki po procesie mycia i dezynfekcji oraz wybiera i przypisuje właściwe testy i wskaźniki do procesu sterylizacji. Po dokładniejszym przeanalizowaniu poszczególnych testów osoba ucząca się może ponownie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się: MED.12.5.3)7) nazywa wskaźniki kontroli procesu sterylizacji zamieszczone na barierach sterylnych,
MED.12.5.3)8) opisuje działanie wskaźników kontroli procesu sterylizacji,
MED.12.5.3)9) interpretuje wyniki wskaźników kontroli procesu sterylizacji zamieszczanych na barierach sterylnych. .


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Testy i wskaźniki chemiczne”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. W tekście, który opisuje dobór i właściwe umieszczenie testów biologicznych i wskaźników chemicznych dla wsadu urządzenia sterylizującego, jest sześć luk. Zadaniem osoby uczącej się jest ich uzupełnienie. Aby to zrobić, musi wybrać odpowiednie słowo spośród czternastu podanych niżej, pod tekstem. Zestaw zawiera zatem, poza sześcioma poprawnymi wyrazami, również osiem błędnych dystraktorów.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych, czyli do filmu instruktażowego, gry edukacyjnej lub interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning, i ponownie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”,

  • grą edukacyjną „Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)7) nazywa wskaźniki kontroli procesu sterylizacji zamieszczone na barierach sterylnych,
MED.12.5.3)8) opisuje działanie wskaźników kontroli procesu sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Parametry fizyczne procesów”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. W tekście, który opisuje czynności związane ze sprawdzaniem wyników testów chemicznych i wydruku z myjko‑dezynfektora, są cztery luki. Zadaniem osoby uczącej się jest ich uzupełnienie. Aby to zrobić, musi wybrać odpowiednie słowo spośród dziesięciu podanych niżej, pod tekstem. Zestaw zawiera zatem, poza czterema poprawnymi wyrazami, również sześć błędnych dystraktorów.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych, czyli do filmu instruktażowego, w którym zaprezentowano technika sterylizacji medycznej analizującego wydruk z drukarki urządzenia myjąco‑dezynfekującego i sprawdzającego poszczególne parametry procesu, lub do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning, gdzie na drugim poziomie osoba ucząca się ma za zadanie sprawdzenie parametrów procesu mycia i dezynfekcji, i ewentualne dopuszczenie narzędzi do dalszych procedur w strefie czystej.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Testy i wskaźniki procesów”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. Do dyspozycji osoby uczącej się jest sześć różnych wskaźników i testów chemicznych i biologicznych, które przypisuje ona do dwóch grup: wskaźników/testów procesów sterylizacji lub wskaźników/testów procesów mycia i dezynfekcji.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych, czyli do filmu instruktażowego, gry edukacyjnej lub interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning, i ponownie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”,

  • grą edukacyjną „Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)7) nazywa wskaźniki kontroli procesu sterylizacji zamieszczone na barierach sterylnych,
MED.12.5.3)8) opisuje działanie wskaźników kontroli procesu sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Bariery sterylne”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Aby rozwiązać krzyżówkę, należy odgadnąć pięć pojęć dotyczących barier sterylnych. Po wpisaniu wyrazów ujawni się w pionie hasło główne. Z hasłem jest związane dodatkowe pytanie o zastosowanie przedmiotu, którego nazwa stanowi rozwiązanie krzyżówki.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błędy, może wrócić do materiału multimedialnego, czyli do gry edukacyjnej, i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z grą edukacyjną „Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)3) dobiera rodzaj bariery sterylnej do procesu sterylizacji, narzędzi i sprzętu medycznego,
MED.12.5.3)5) rozpoznaje oznaczenia na opakowaniach jednorazowego użytku,
MED.12.5.3)8) opisuje działanie wskaźników kontroli procesu sterylizacji,
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle „Zestaw narzędziowy”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Zawiera dwie osobne układanki. Każda a nich składa się z szesnastu elementów. Po ułożeniu puzzli osoba ucząca się zobaczy, jak wyglądają zestawy narzędziowe. Pierwsza układanka ukaże zestaw narzędziowy w postaci kosza sterylizacyjnego, druga – narzędzia ułożone na włókninie. Po ułożeniu elementów obydwu układanek osoba ucząca się odpowiada na dodatkowe pytanie związane z wyborem odpowiedniej bariery sterylnej dla zestawów narzędziowych widniejących na zdjęciach.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych, czyli do filmu instruktażowego lub gry edukacyjnej, i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi,
MED.12.5.4)7) kompletuje instrumentarium do zabiegów operacyjnych oraz znakowania SBS (system bariery sterylnej).


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Proces reprocesowania”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Polega na wskazaniu prawidłowego wyrazu lub zwrotu w tekście opisującym proces reprocesowania. Tekst zawiera trzy pary zwrotów, każda para zawiera jedno określenie poprawne i jedno błędne.

W zadaniu znajdują się informacje zwrotne; w przypadku wyboru błędnej odpowiedzi osoba ucząca się zostaje odesłana do materiałów multimedialnych, czyli do filmu instruktażowego i interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning, w celu ponownego przeanalizowania prezentowanych w nich treści. Potem osoba ucząca się może jeszcze raz wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)3) dobiera rodzaj bariery sterylnej do procesu sterylizacji, narzędzi i sprzętu medycznego,
MED.12.5.3)5) rozpoznaje oznaczenia na opakowaniach jednorazowego użytku,
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Czynności w strefie czystej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z dwóch zestawów zdań opisujących różne czynności technika sterylizacji wykonywane w strefie czystej centralnej sterylizatorni. Osoba ucząca się ma określić, czy dane sformułowanie jest prawdziwe czy fałszywe. Oba zestawy składają się z czterech zdań; pierwszy zestaw jest trudny, natomiast drugi – średnio trudny.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych, czyli do filmu instruktażowego, gry edukacyjnej lub interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning, i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonywanie czynności w strefie czystej”,

  • grą edukacyjną „Dobieranie bariery sterylnej w zależności od wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.3)1) rozpoznaje rodzaje barier sterylnych jednokrotnego i wielokrotnego użytku,
MED.12.5.3)2) rozpoznaje opakowania transportowe i magazynowe,
MED.12.5.3)3) dobiera rodzaj bariery sterylnej do procesu sterylizacji, narzędzi i sprzętu medycznego,
MED.12.5.3)4) opisuje wytyczne dla przechowywania opakowanych sterylnych wyrobów medycznych,
MED.12.5.3)5) rozpoznaje oznaczenia na opakowaniach jednorazowego użytku,
MED.12.5.3)7) nazywa wskaźniki kontroli procesu sterylizacji zamieszczone na barierach sterylnych,
MED.12.5.3)8) opisuje działanie wskaźników kontroli procesu sterylizacji,
MED.12.5.3)9) interpretuje wyniki wskaźników kontroli procesu sterylizacji zamieszczanych na barierach sterylnych,
MED.12.5.4)1) dopasowuje barierę sterylną do rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.5.4)2) ocenia sposób zapakowania sprzętu medycznego,
MED.12.5.4)3) wykonuje pakowanie narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne jednorazowe lub wielokrotnego użytku,
MED.12.5.4)4) wyjaśnia zasady pakowania narzędzi i sprzętu medycznego w opakowania sterylizacyjne,
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi,
MED.12.5.4)7) kompletuje instrumentarium do zabiegów operacyjnych oraz znakowania SBS (system bariery sterylnej).


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiału audio‑video „Czynności kontrolne po procesie mycia i dezynfekcji”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne. Osoba ucząca się ma do dyspozycji fragment filmu instruktażowego „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”, w którym technik sterylizacji medycznej przeprowadza testy funkcyjne narzędzi (pęsety anatomicznej, pęsety chirurgicznej i nożyczek) po procesie mycia i dezynfekcji. Zadanie polega na rozpoznaniu czynności technika i wybraniu jednej prawidłowej odpowiedzi spośród czterech podanych.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli osoba ucząca się popełni błędy, może wrócić do materiału multimedialnego – do filmu instruktażowego.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Przeprowadzenie kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia do procesu sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.12.5.4)6) przygotowuje pakiety wyrobów medycznych zgodnie z procedurami operacyjnymi,
MED.12.5.4)7) kompletuje instrumentarium do zabiegów operacyjnych oraz znakowania SBS (system bariery sterylnej).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału