Ocena jakości surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych
CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym - Technik ceramik 311944
Przewodnik dla uczącego się
Wprowadzenie
Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Zapoznajmy się:
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
Tytuł e‑materiału: Ocena jakości surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w których e‑materiał może być wykorzystany: Technik ceramik 311944.
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik ceramik 311944.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym:
- planowania procesów produkcji wyrobów ceramicznych,
- monitorowania procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym,
- wykonywania badań laboratoryjnych surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych zgodnie z normami, w zawodzie technik ceramik 311944.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały dla przeciętnego uczącego się oceny jakości surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych w zestawieniu z wadami jakościowymi. E‑materiał ma przedstawić kryteria oceny jakości wyrobów ceramicznych. Dodatkowo ma wspomóc uczącego się, w wykonaniu czynności kontrolno – pomiarowych w ocenie jakości płytek ceramicznych na podstawie zobrazowanych wad oraz instrukcji sortowania.
Dodatkowo e‑materiał zawiera część ćwiczeniową w formie opracowania przez ucznia prostych zadań interaktywnych. Materiał jest też wzbogacony Interaktywnym testem ćwiczeniowym – sprawdzającym zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć, zawierającym podstawowe terminy związane z pracą technika ceramika.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych materiałów, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał: Ocena jakości surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych składa się z trzech elementów multimedialnych:
• WizualizacjaWizualizacja: Wzorce surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych w zestawieniu z występującymi wadami jakościowymi w 2D,
• Film instruktażowy (Tutorial)Film instruktażowy (Tutorial): Czynności kontrolno‑pomiarowe w ocenie jakości wyrobów ceramicznych,
• Plansza interaktywnaPlansza interaktywna: Kryteria oceny jakości wyrobów ceramicznych.
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
• Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami
W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• WizualizacjaWizualizacja: Wzorce surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych w zestawieniu z występującymi wadami jakościowymi w 2D – umożliwia obserwację wzorców surowców i wyrobów ceramicznych w zestawieniu z występującymi wadami jakościowymi.
Uczący się korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość zapoznania się z Wizualizacją przedstawiającą wyżej wymienione informacje w zakresie wad wyrobów ceramicznych powstającymi na różnych etapach procesu produkcyjnego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- omówienie przyczyn powstawania wad wyrobów ceramicznych,
- omówienie wad wyrobów powstających na różnych etapach procesu produkcyjnego: pęknięcia, uszkodzenie szkliwa, uszkodzenia krawędzi i narożników, kraterki, wady dekoracji, wady geometryczne.
• Film instruktażowy (Tutorial)Film instruktażowy (Tutorial): Czynności kontrolno‑pomiarowe w ocenie jakości wyrobów ceramicznych – prezentuje informacje w zakresie czynności kontrolno‑pomiarowych w ocenie jakości wyrobów ceramicznych, porównanie wyników badań wyrobów gotowych z wymaganiami norm dotyczących wyrobów ceramicznych.
Uczący się korzystając z danego materiału multimedialnego, ma możliwość przeglądania poszczególnych partii materiału, tych, którymi jest zainteresowany, np. w procesie samokształcenia.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- określenie nazwy zawodu technik ceramik,
- przedstawienie zadań zawodowych: w ocenie jakości surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych,
- omówienie czynności zawodowych w zakresie obsługi urządzeń kontrolno‑pomiarowych: warunki dopuszczenia pracownika do pracy, czynności przed rozpoczęciem pracy, czynności w trakcie wykonywania pracy, czynności po zakończeniu pracy,
- prezentacja linii/urządzeń do oceny jakości powierzchni, układania i pakowania wyrobów ceramicznych: maszyna do kontrolowania powierzchni, przyrząd pomiarowy suwmiarka, planimetr, układarka, maszyna pakująca,
- objaśnienie kontroli zadanych parametrów zgodnie z procedurami zintegrowanych systemów zarządzania,
- omówienie wymagań norm i instrukcji w ocenie jakości powierzchni płytek ceramicznych.
• Plansza interaktywnaPlansza interaktywna: Kryteria oceny jakości wyrobów ceramicznych – prezentuje informacje w postaci opisu kryteriów oceny jakości wyrobów ceramicznych na przykładzie szkliwionych płytek podłogowych. Każda schodząca z linii produkcyjnej płytka poddawana jest kontroli jakości dokonywanej za pomocą maszyn oraz ludzi.
Uczący się korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym (dydaktycznym).
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- objaśnienie warunków oceny jakości podłogowych płytek ceramicznych zgodnie z normą i instrukcją,
- objaśnienie kryteriów oceny jakości szkliwionych płytek podłogowych,
- analizowanie wyników uzyskanych z oceny jakości powierzchni pod względem występujących wad.
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału – tzn. obejmują porównania wyników badań wyrobów gotowych z wymaganiami norm dotyczących wyrobów ceramicznych w Wizualizacji, co następnie przekłada się w Filmie instruktażowym na zapoznanie się z czynnościami kontrolno‑pomiarowymi w ocenie jakości wyrobów ceramicznych. W planszy można poznać kryteria oceny jakości wyrobów. Wiedza i umiejętności nabyte podczas Wizualizacji będą bardzo przydatne w ocenie jakości wyrobów ceramicznych w Filmie instruktażowym oraz poznania kryteriów oceny jakości tych wyrobów w planszy. Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do Wizualizacji, Filmu instruktażowego i Planszy interaktywnej. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionych aktywności i procesu samokształcenia. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą informacje w zakresie oceny jakości surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych.
Obudowa dydaktyczna w formie: Słownik pojęć, Netografii i bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności. Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, uczeń ma możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.
E‑materiał służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom i osobom dorosłym treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
Jest to innowacyjna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń powiązanych z materiałami w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy poprzez wykonanie interaktywnego testu sprawdzającego.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się
Drogi uczniu!
Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.
Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.
Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:
Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.:
-WizualizacjaWizualizacja – prezentuje wzorce surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych w zestawieniu z występującymi wadami jakościowymi w 2D. Oglądając Wizualizację, możesz zapoznać się z wadami wyrobów na różnych etapach procesu produkcyjnego. Przyczynami ich powstawania mogą być zanieczyszczenia występujące w surowcach, ich niejednorodność, niesprawności w pracy maszyn do przeróbki i formowania surowców, awaryjność pracy suszarń i pieców i inne odchylenia od prawidłowego procesu produkcyjnego. Na podstawie danej Wizualizacji możesz tworzyć opisy wad jakościowych, schematy. Z Wizualizacji masz możliwość wypisać szereg słownictwa branżowego, które potem możesz sobie wyjaśnić, zastanowić się nad ich znaczeniem.
- Film instruktażowy (Tutorial)Film instruktażowy (Tutorial) – przedstawia czynności kontrolno‑pomiarowe podczas obsługi urządzeń sortowni w ocenie jakości wyrobów ceramicznych (płytki ceramiczne, wady, instrukcje sortowania), czynności przed rozpoczęciem pracy, czynności w trakcie wykonywania pracy, czynności po zakończeniu pracy oraz porównania wyników badań wyrobów gotowych z wymaganiami norm dotyczących wyrobów ceramicznych. Opisuje również kontrolę zadanych parametrów zgodnie z procedurami zintegrowanych systemów zarządzania. Wykonaj własne notatki z obserwacji, zapisz nurtujące Cię pytania, abyś mógł swobodnie rozmawiać z nauczycielem podczas zajęć.
- Plansza interaktywnaPlansza interaktywna – prezentuje wybrane kryteria oceny jakości wyrobów ceramicznych na przykładzie szkliwionych płytek podłogowych. Każda schodząca z linii produkcyjnej płytka poddawana jest kontroli jakości dokonywanej za pomocą maszyn oraz ludzi. Za pomocą specjalnego łamacza płytki poddawane są testowi odporności na zginanie, planimetr sprawdza je pod względem płaskości powierzchni, natomiast kalibrator bada wymiary, przyporządkowując płytki do odpowiednich kalibrów.
Zachęcamy Cię do opracowania własnej prezentacji multimedialnej z najważniejszymi według Ciebie informacjami na temat tych kryteriów lub z wybranym przez Ciebie określonym wycinkiem, a Twój kolega może opracować następny.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:
• Test ćwiczeniowy. Tytuł: Ocena jakości surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych - składający się z 20 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
• Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści