E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż i naprawa elementów i układów optycznych

MEP.02. Montaż i naprawa elementów i układów optycznych - Optyk‑mechanik 731104, Technik optyk 325302

bg‑blue

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD6Wdd1A1bWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Montaż i naprawa elementów i układów optycznych” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1HjoXK4ZInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1EmVyVwCSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDF8ao6JXpPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDqWaPGEqhPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDfVvhCqucNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD5QYpXyKKInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą dwa atlasy interaktywne.

  • Atlas interaktywny Wykonywanie pomiarów diagnostycznych, sposoby wykonywania napraw układów i przyrządów optycznychDGquNSUdhAtlas interaktywny Wykonywanie pomiarów diagnostycznych, sposoby wykonywania napraw układów i przyrządów optycznych pozwoli Ci na zapoznanie się z materiałami konstrukcyjnymi wykorzystywanymi do produkcji układów optycznych, przyrządami stosowanymi do pomiarów parametrów geometrycznych i optycznych materiałów, a także montażem zespołów, przyrządów i aparatów optycznych oraz z ich naprawą, demontażem i montażem. W atlasie znajdziesz również wiele cennych wskazówek na temat doboru narzędzi i urządzeń używanych w trakcie naprawy urządzeń optycznych.

  • Atlas interaktywny Metody wykonywania pomiarów diagnostycznych układów i przyrządów optycznychDGKGa4A5NAtlas interaktywny Metody wykonywania pomiarów diagnostycznych układów i przyrządów optycznych krok po kroku zaprezentuje Ci, w jaki sposób należy wykonywać pomiary diagnostyczne układów i przyrządów optycznych oraz pokaże obsługę i zastosowanie sprzętu, który będziesz wykorzystywał w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Netografia i bibliografia zawierają wykaz pozycji, na podstawie których powstał e‑materiał. Warto do nich sięgnąć, aby pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat montażu i naprawy elementów i układów optycznych.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj atlasy interaktywne. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zapoznaj się z atlasami interaktywnymi. Na koniec sprawdź się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  3. Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie w innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na te pytania w e‑materiale, a jeśli nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących wiadomości, poszukaj informacji w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.

  4. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz głośno własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.

  5. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).