E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny i urządzenia- obsługa

MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń - Mechanik - Monter maszyn i urządzeń, Technik mechanik

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach mechanik - monter maszyn i urządzeń, technik mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń wyodrębnionych w zawodach Mechanik- Monter maszyn i urządzeń i Technik mechanik.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń:

  • obsługiwania maszyn i urządzeń;

  • instalowania i uruchamiania maszyn i urządzeń;

Efekty kształcenia

MEC.03.3. Obsługa maszyn i urządzeń

Uczeń:
1) charakteryzuje procesy eksploatacyjne maszyn i urządzeń,
2) określa przyczyny uszkodzeń maszyn i urządzeń,
3) dobiera materiały, narzędzia i przyrządy do rodzaju wykonywanej pracy,
4) naprawia elementy i zespoły maszyn i urządzeń,
5) instaluje maszyny i urządzenia na stanowisku pracy,
6) reguluje i uruchamia maszyny i urządzenia,
7) ocenia jakość wykonanej obsługi maszyn i urządzeń,
8) wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDl7DKTARTWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Maszyny i urządzenia - obsługa składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

    • Film edukacyjny Kontrola urządzeń w codziennej pracyD17VrbVMpFilm edukacyjny Kontrola urządzeń w codziennej pracy przedstawia codzienną pracę, którą wykonuje mechanik przy pracy z maszynami. W filmie przedstawione codzienne doglądanie maszyn, sprawdzanie ich stanu technicznego.

    • Film instruktażowy - tutorial Wymiana uszczelnienia w pompie wirowejD54m0AtT5Film instruktażowy - tutorial Wymiana uszczelnienia w pompie wirowej przedstawia wymianę uszczelki w  pompie wirowej ze wskazaniem błędów jaki mogą się przy wymianie pojawić.

    • Film instruktażowy - tutorial Wymiana łożyska tocznego na wałkuDpTDUveMzFilm instruktażowy - tutorial Wymiana łożyska tocznego na wałku przedstawia wymianę łożyska tocznego na wałku ze wskazaniem błędów jaki mogą się przy wymianie pojawić.

    • Atlas interaktywny Użytkowanie maszyn i urządzeńDzUUsSZbjAtlas interaktywny Użytkowanie maszyn i urządzeń przedstawia typowe zasady użytkowania maszyny i urządzeń. Przedstawione są zagadnienia: „Fazy istnienia obiektu technicznego”, „Podstawy diagnostyki technicznej”, „Użytkowanie maszyn i urządzeń” oraz „Obsługa maszyn i urządzeń.

    • Atlas interaktywny Maszyny i urządzenia - studium awariiD11ECc0aoAtlas interaktywny Maszyny i urządzenia - studium awarii przedstawia typowe awarie urządzeń. Są to grafiki pokazujące zagadnienia: niezawodność maszyn i urządzeń, przyczyny zainteresowania niezawodnością , sformułowanie poprawności funkcjonowania obiektu, miary niezawodności elementów nienaprawialnych, funkcja niezawodności i funkcja zawodności, trwałość elementu nienaprawialnego, intensywność i częstość uszkodzeń oraz przykłady uszkodzeń maszyn i urządzeń.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDK7jXFD3PInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDFI4IoKL1Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDqe858TMyPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDTfqtBwQLPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD4XSwlxwNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDLWXZLE49Instrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Mechanik - Monter maszyn i urządzeń, Technik mechanik

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną środek dydaktyczny wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z maszynami i urządzeniami - obsługą.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Kontrola urządzeń w codziennej pracy
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące kontroli urządzeń w codziennej pracy.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka czteroosobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę najważniejszych kroków podejmowanych w czasie kontroli urządzeń w codziennej pracy.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne punkty. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka kontroli.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

Film instruktażowy - tutorial Wymiana uszczelnienia w pompie wirowej
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące wymiany uszczelki w pompie wirowej.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka czteroosobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką instrukcję wymiany uszczelki w pompie wirowej.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne kroki instrukcji. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcji wymiany.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

Film instruktażowy - tutorial Wymiana łożyska tocznego na wałku
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące wymiany łożyska tocznego na wałku.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka czteroosobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką instrukcję wymiany łożyska tocznego na wałku.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne kroki instrukcji. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcji wymiany.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

Atlas interaktywny Użytkowanie maszyn i urządzeń
  • Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających obsługę maszyn – remonty, obsługa, cykle itp.

  • Po tym działaniu uczniowie dopisują na kartkach i umieszczają poniżej poprawne nazwy do grafik.

  • Teraz nauczyciel, używając atlasu interaktywnego sprawdza poprawność przydzielonych grafik do grup i ich opisów.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.

  • Uczniowie tworzą notatki z zajęć.

Atlas interaktywny Maszyny i urządzenia - studium awarii
  • Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających przykłady uszkodzeń maszyn, np. tarcie, wady materiałowe itp.

  • Po tym działaniu uczniowie dopisują na kartkach i umieszczają poniżej poprawne nazwy do grafik.

  • Teraz nauczyciel, używając atlasu interaktywnego sprawdza poprawność przydzielonych grafik do grup i ich opisów.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.

  • Uczniowie tworzą notatki z zajęć.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e‑materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na osiem grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Kontrola urządzeń w codziennej pracy
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia kontrolę urządzeń w codziennej pracy.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jak działa kamera termowizyjna? Jak przeprowadzić wymianę uszczelki?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre sposoby przeprowadzenia kontroli urządzeń.

  • Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranej techniki.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Film instruktażowy - tutorial Wymiana uszczelnienia w pompie wirowej
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy‑tutorial, który przedstawia wymianę uszczelki w pompie wirowej.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakiego sprzętu używa się podczas wymiany uszczelki w pompie wirowej?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre narzędzia użyte podczas wymiany uszczelki w pompie wirowej.

  • Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranego narzędzia.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Film instruktażowy - tutorial Wymiana łożyska tocznego na wałku
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy‑tutorial, który przedstawia wymianę łożyska tocznego na wałku.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jak opisałbyś uszczelkę? Jakich narzędzi używa się podczas wymiany łożyska?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre narzędzia użyte podczas wymiany łożyska tocznego na wałku.

  • Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranego narzędzia.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Atlas interaktywny Użytkowanie maszyn i urządzeń
  • Każdy z uczniów proszony jest o włączenie atlasu interaktywnego.

  • Uczeń sporządza notatki i uwagi dotyczące obejrzanego multimedium.

  • Zadaniem ucznia jest dopisanie po jednej informacji, która według niego powinna znaleźć się dodatkowo w atlasie interaktywnym – obiekt, definicja lub szerszy opis.

  • Gotowi uczniowie odczytują swoje propozycje na forum klasy.

  • Nauczyciel zgadza się lub neguje propozycje uczniów, wskazując ewentualne błędy.

Atlas interaktywny Maszyny i urządzenia - studium awarii
  • Każdy z uczniów proszony jest o włączenie atlasu interaktywnego.

  • Uczeń sporządza notatki i uwagi dotyczące obejrzanego multimedium.

  • Zadaniem ucznia jest dopisanie po jednej informacji, która według niego powinna znaleźć się dodatkowo w atlasie interaktywnym – obiekt, definicja lub szerszy opis.

  • Gotowi uczniowie odczytują swoje propozycje na forum klasy.

  • Nauczyciel zgadza się lub neguje propozycje uczniów, wskazując ewentualne błędy.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań — nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym, filmami instruktażowymi – tutorialami i atlasami interaktywnymi. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zaznajomienia się tematem obsługi maszyn i urządzeń.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz obsługę wybranego urządzenia lub maszyny.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i każdej z nich przydziela określony temat: użytkowanie maszyn i urządzeń, obsługa maszyn i urządzeń.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukacyjny, filmy instruktażowe‑tutoriale i atlasy interaktywne. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat obsługi maszyn i urządzeń. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).