Słownik i bibliografia
Słownik
/ ˈæbstrækt ˈmænɪkɪnz / / ˈæbstrækt ˈmænɪkɪn /
manekiny abstrakcyjne [manekin abstrakcyjny] (a sculpture resembling human figures in size but considered unrealistic, used for the display of clothes and accessories in shops)
/ ˈæksent ˈlaɪtɪŋ /
oświetlenie punktowe (a type of light that is focused on a particular space or object)
/ ˈæmbiəns /
nastrój, atmosfera (the atmosphere or the character of a place)
/ ˈæmbiənt ˈlaɪtɪŋ /
oświetlenie otoczenia (the main type of lighting in a store, often known as general lighting)
/ ˌbrænd ˈlɔɪəlti /
lojalność wobec marki (customer’s dedication to buying products from a particular company)
/ ˈtʃeɪn stɔ:z / / ˈtʃeɪn stɔ:r /
sieciówki, sklepy należące do sieci [sieciówka, sklep należący do sieci] (shops that belong to a group that sell the same types of products and have the same owner)
/ ˈtʃekaʊts / / ˈtʃekaʊt /
kasy [kasa] (places in shops where you pay for goods)
/ kləʊzd ˈwɪndəʊ dɪˈspleɪ /
zamknięta witryna sklepowa (a window display with walls which separate it from the shop’s interior)
/ kənˈtemprəri /
współczesny/współczesna (living now)
/ ˈkɒnstɪtjuːt /
stanowić, składać się na coś (to be parts that form something together)
/ ˈkaʊntəz / / ˈkaʊntə /
lady [lada] (a table in a shop at which people are served)
/ ˈkɔ:nər ˈwɪndəʊ dɪˈspleɪ /
witryna narożna (a type of window display located at the corner of a store)
/ ˈkʌstəmə fləʊ /
ruch/przepływ klientów w sklepie (the way customers move around a store)
/ ˈdeɪkɔː /
wystrój wnętrza, dekoracje (the decoration and furnishing of a shop)
/ ˈdekərətɪv ˈlaɪtɪŋ /
oświetlenie dekoracyjne (a type of lighting used to make the space look attractive which complies with the interior’s style)
/ dɪˈspleɪ /
wystawa (a collection of objects arranged for people to look at)
/ ˈi: ˈkɒmɜːs /
handel elektroniczny (the business of buying and selling on the internet)
/ ˈelɪveɪtɪd ˈwɪndəʊ dɪˈspleɪ /
witryna sklepowa, w której towary są eksponowane na podwyższeniu (a type of window display in which goods are presented and placed above the ground level)
/ ɪnˈʃʊə /
zapewniać (to make something certain to happen)
/ ˈaɪ kætʃɪŋ /
przyciągający/przyciągająca wzrok (noticeable and attractive)
/ ˈfɪkstʃə /
wyposażenie (furniture in a shop)
/ ˈfəʊkl̩ pɔɪnt /
główny punkt (the centre of interest or attention)
/ ˈgəʊst ˈmænɪkɪnz / / ˈgəʊst ˈmænɪkɪn /
manekiny typu duch [manekin typu duch] (mannequins with removable pieces used for photographing clothing to achieve a 3D effect)
/ ɡriːtə /
osoba witająca klientów (a person who works in a shop and greets people when they enter)
/ ˈhæŋə /
wieszak (a thing you put your clothes on)
/ ˈhedləs ˈmænɪkɪnz / / ˈhedləs ˈmænɪkɪn /
manekiny bez głów [manekin bez głowy] (abstract mannequins that are devoid of heads and are often used in smaller display windows)
/ ˈaɪlənd dɪˈspleɪ /
ekspozycja wyspowa (a type of open display that is typical in large stores and can be assessed from every angle)
/ ˈnəʊ haʊ /
wiedza i umiejętności fachowe (practical knowledge of ability)
/ lɪt / / laɪt /
oświetlony/oświetlona [oświetlać] (to produce light in order to make objects visible)
/ ˈmeɪk ə ˈpɜːtʃəs /
dokonać zakupu (to buy something)
/ ˈmænɪkɪn /
manekin (a large model of a human being used to show clothes in a shop)
/ ˈmɑːkɪtɪŋ tuːl /
narzędzie marketingowe (a technique used to promote products and boost sales)
/ ˈmæksɪmaɪzɪz seɪlz / / ˈmæksɪmaɪz seɪlz /
maksymalizuje sprzedaż [maksymalizować sprzedaż] ) (to make sales as high as possible
/ ˈmemərəbl̩ /
zapadający/zapadająca w pamięć (likely to be remembered)
/ ˈnærətɪv /
narracja (the way of explaining something to show certain ideas)
/ ˈəʊpən ˈwɪndəʊ dɪˈspleɪ /
otwarta witryna sklepowa (a window display without walls which allows the customers to see the shop’s interior)
/ ˌpɑ:səz ˈbaɪ / / ˌpɑ:sə ˈbaɪ /
przechodnie [przechodzień] (someone who is going past a place)
/ ˈpɜːtʃəsəz / / ˈpɜːtʃəsə /
nabywcy [nabywca/nabywczyni] (buyers [buyer])
/ ˌriːˈfɜːbɪʃmənt /
remont (renovation)
/ rɪˈɡɑːdɪŋ /
odnośnie (about)
/ sent /
woń, zapach (a distinctive smell)
/ ˈsemi kləʊzd ˈwɪndəʊ dɪˈspleɪ /
półotwarta witryna sklepowa (a window display with partition walls which allow to partly see the shop’s interior)
/ 'ʃædəʊbɒks ˈwɪndəʊ dɪˈspleɪ /
przestrzenna witryna z elementem lub w formie głębokiej ramy (a type of closed window display in which the displayed objects are placed in a rectangular frame)
/ ʃɒp ˈleɪaʊt /
układ sklepu (a floor plan of a shop which shows where all the items and furniture are placed)
/ ˈʃɒpɪŋ kreɪz /
szaleństwo zakupowe (obsessive shopping activity)
/ ˈʃəʊkeɪsɪŋ / / ˈʃəʊkeɪs /
prezentowanie [prezentować] (exhibiting or displaying)
/ ˈsaɪnɪdʒ /
oznakowanie (a system of signs in a shop that helps customers navigate its space)
/ sɪɡˈnɪfɪkənt /
znaczący/znacząca (important and noticeable)
/ saɪt ˌnævɪˈɡeɪʃn̩ /
nawigacja strony internetowej (elements of the website that allow visitors to move from one site to another)
/ steɪk /
stawka (something important that might be lost)
/ stɔː ˈtræfɪk /
ruch w sklepie (the number of customers who visit the store)
/ ˈteɪk ə ˈsnæpʃɒt əv ˈsʌmthetaɪŋ /
zrobić zdjęcie czemuś (to take a photo of something)
/ ˈtɑ:sk ˈlaɪtɪŋ /
oświetlenie zadaniowe (a type of lighting used in shops to light areas where ambient lighting doesn’t suffice, such as changing rooms, to help in performing certain tasks)
/ ðə waɪz ənd ðə ˈweəfɔːz /
powody, przyczyny (the reason for something)
/ thetaiːm /
motyw (the main subject)
/ ðəmd /
o określonej tematyce (created to show a particular subject)
/ ˈvɪʒuəl kəˌmjuːnɪˈkeɪʃn̩ ˈtʃænl̩ /
kanał komunikacji wizualnej (a way of communicating with people through the sense of sight)
/ ˈvɪʒuəl ˈmɜːtʃənˌdaɪzərz / / ˈvɪʒuəl ˈmɜːtʃənˌdaɪzə /
osoby odpowiedzialne za kreowanie przestrzeni i ekspozycji w sklepie (people whose job is to design the presentation of products to better show their features and make customers buy them)
/ ˈvɪʒuəl ˈmɜːtʃəndaɪzɪŋ /
sprzedaż za pomocą ekspozycji sklepu i jego towaru (the presentation of products to better show their features and make customers buy them)
/ wɒt ðə ˈfjuːtʃə həʊldz /
co przyniesie przyszłość (phrase used to say that you wonder what will happen in the future)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0
Bibliografia
Eby Kate, The Essential Guide to Retail Store Layouts that Shape the Customer Experience, https://www.smartsheet.com/store-layout [dostęp 19.08.2022 r.].
4 Types of Lighting in Retail Stores, https://lfillumination.com/blog/4-types-lighting-retail-stores/ [dostęp 19.08.2022 r.].
Heil Kathy, How to Visual Merchandise: The Basics, https://www.palmerretailsolutions.com/blog/how-to-visual-merchandise [dostęp 19.08.2022 r.].
Pahwa Aashish, What Is Visual Merchandising? – Importance, Elements, & Examples, https://www.feedough.com/what-is-visual-merchandising/ [dostęp 19.08.2022 r.].
7 Types of Window Displays, https://unibox.co.uk/blog/7-types-of-window-display [dostęp 19.08.2022 r.].
The 18 Styles & Types of Mannequins for Your Store, https://mannequinmall.com/blogs/posts/the-18-styles-types-of-mannequins-for-your-store [dostęp 19.08.2022 r.].
VISUAL MERCHANDISING BLOG: Inspirations for shop window and display, https://thevisualmerchandisingblog.wordpress.com/favorite-quotes/ [dostęp 19.08.2022 r.].
Visual merchandising for your retail business: Advantages and disadvantages of visual merchandising, https://www.nibusinessinfo.co.uk/content/advantages-and-disadvantages-visual-merchandising [dostęp 19.08.2022 r.].
Visual Merchandising Quotes and Sayings, https://www.searchquotes.com/search/Visual_Merchandising/ [dostęp 19.08.2022 r.].
Visual Merchandising: What It Is And Why It’s Important?, https://www.contravision.com/visual-merchandising-importance/ [dostęp 19.08.2022 r.].
Why Visual Merchandising Matters More Than Ever, https://www.intelligencenode.com/blog/visual-merchandising-matters-ever/ [dostęp 19.08.2022 r.].