E-materiały do kształcenia zawodowego

Ewidencja gruntów i budynków

BUD.19. Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami - Technik geodeta 311104

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodetaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodeta

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik geodeta 311104. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.19 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.19 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami:

a) wznawianie znaków granicznych i wyznaczania punktów granicznych, wykonywania podziałów i rozgraniczeń nieruchomości, scaleń i wymiany gruntów, scaleń i podziałów nieruchomości oraz wywłaszczeń nieruchomości,

b) aktualizacja i modernizacja bazy danych katastru nieruchomości,

c) wprowadzanie danych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz ich aktualizacji.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.19.2 Zakładanie, modernizacja i aktualizacja katastru nieruchomości

Uczeń:

2) korzysta z danych ewidencji gruntów i budynków,

4) korzysta z dokumentacji geodezyjnej i dokumentacji prawnej katastru nieruchomości,

5) sporządza opisową i graficzną bazę danych katastru nieruchomości,

6) aktualizuje dane katastru nieruchomości.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką, w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu ewidencji gruntów i budynków.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. E‑materiał Ewidencja gruntów i budynków składa się z czterech multimediów:

Dzięki niemu i odpowiednio skonstruowanej symulacji uczeń uczy się od podstaw realizacji zadania zawodowego związanego m.in. ze zgłaszaniem prac geodezyjnych, pobieraniem materiałów do wykonania pracy, przygotowaniem dokumentacji przekazywanej do ODGiK, przekazaniem materiałów do PZGiK w zakresie prac geodezyjnych związanych z gospodarką nieruchomościami.

To prawdziwa skarbnica wiedzy: uczeń dowie się, czym zajmuje się technik geodeta, a także zobaczy go przy pracy, czyli podczas aktualizacji operatu ewidencji gruntów i budynków.

Przedstawia mapy o różnym zakresie tematycznym, które są wykorzystywane do założenia, aktualizacji i prowadzenia ewidencji gruntów i budynków lub wykorzystują dane z operatu ewidencji gruntów i budynków.

W barwny sposób przedstawia podstawy prawne i historyczne ewidencji gruntów i budynków w Polsce, założenie ewidencji gruntów i budynków oraz procedury aktualizacji i modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDUWXfwee1Interaktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu prowadzenia, aktualizacji i modernizacji ewidencji gruntów i budynków.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD18UWL3wCSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDrX1nPKyzPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDcJyeqtOGPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1BjPrReBNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1Fk14rhhInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodeta

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik geodeta

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas ewidencji gruntów i budynków. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Symulator

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie wykonują wspólnie polecenie zawarte w symulatorze. Po zakończonym zadaniu nauczyciel na tablicy zapisuje hasło kluczowe, np.: zlecenie wykonania pracy geodezyjnej. Uczniowie poproszeni są o wypisanie na karteczkach samoprzylepnych wszystkich skojarzeń dotyczących tego aspektu, a następnie o przyklejenie karteczek na tablicy – w odpowiedniej kolejności odwzorowującej przebieg zadań. Po zbudowaniu mapy pojęć uczniowie opisują na jej podstawie czynności towarzyszące zleceniu wykonania pracy geodezyjnej. Nauczyciel dba o poprawność przedstawionych zadań.

Praca w grupach

Nauczyciel może wykorzystać symulator podczas zajęć jako zadanie do wykonania w  małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do symulacji należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ta grupa, która najszybciej wykona zadanie.

Film instruktażowy (tutorial)

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z filmem, dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każda z nich ma za zadanie zapisanie w ciągu trzech minut jak największej liczby słów kluczowych pojawiających się w materiale. Następnie uczniowie poproszeni są o pogrupowanie terminów według ich wspólnych cech. Ostatnim etapem tego ćwiczenia, opartego na burzy mózgów, jest klasyfikacja. Uczniowie analizują klasyfikację i nadają nazwy poszczególnym elementom. Wszystkie zespoły konfrontują na forum klasowym swoje pomysły.

Przykładowe słowa kluczowe:

  • dane o nieruchomości,

  • ewidencja gruntów i budynków,

  • stan rzeczywisty,

  • utrzymanie operatu ewidencyjnego,

  • zmiany danych opisowych,

  • Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne

  • ISAP (Internetowy System Aktów Prawnych),

  • mapy sytuacyjno‑wysokościowe,

  • pomiary nieruchomości,

  • decyzja administracyjna,

  • procedura aktualizacji,

  • numer zmiany,

  • dane ewidencyjne obiektu,

  • wykaz zmian gruntowych,

  • zawiadomienie o zmianie,

  • mapa numeryczna,

  • odcinki graniczne,

  • stan ujawniony.

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda z nich ogląda jedynie połowę filmu (jedna z osób z każdej grupy może losować, którą część jej grupa zobaczy). Po wyemitowaniu całego filmu (uczniowie z grupy nieaktywnej mogą zostać poproszeni o założenie słuchawek i odwrócenie się tyłem do monitora) następuje streszczenie swojej części filmu drugiej grupie. Uczniowie z grupy, która nie oglądała tego fragmentu, mogą zadawać pytania, prosić o wyjaśnienia. Po wykonanym zadaniu wszyscy uczniowie oglądają cały film.

Mapa interaktywna

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z mapą, podzieleni zostają na dwuosobowe grupy (Partner A i Partner B). Nauczyciel prosi, aby Partner A w ciągu 60 sekund opowiedział to, co – według niego – jest istotą mapy interaktywnej (założenia, aktualizacje i prowadzenie ewidencji gruntów i budynków). Po upływie wyznaczonego czasu swoje streszczenie przedstawia Partner B, dbając o to, aby nie powtarzać tez, które przed chwilą zostały wypowiedziane.

Odwracanie ról można powtarzać, zwiększając lub zmniejszając limit czasu na werbalizację.

Grafika interaktywna

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje „rozsypankę” – karteczki z podstawami prawnymi (część z nich dotyczy ewidencji gruntów i budynków, inne nie), informacje o rysie historycznym katastru na terenach Polski (niektóre są fałszywe). Zadaniem grup jest wybranie jedynie tych karteczek, które zawierają prawdziwe informacje dotyczące omawianego tematu i sklasyfikowanie ich w spójny sposób. Po zakończonym zadaniu grupy przedstawiają swoje propozycje na forum klasowym.

Przykładowe hasła na karteczkach:

Prawdziwe:

  • Ewidencję gruntów i budynków w Polsce prowadzi się na podstawie Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.

  • Właściciele nieruchomości zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych ewidencyjnych w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tej zmiany.

  • Notariusze przekazują właściwemu staroście odpisy aktów notarialnych, które w swojej treści zawierają przeniesienie, zmianę, zrzeczenie się albo ustanowienie praw do nieruchomości.

Fałszywe:

  • Dokumenty stanowiące podstawę zmiany danych ewidencyjnych przekazywane są staroście wyłącznie przez sądy.

  • Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków Dz.U. 2021 poz. 1390 reguluje sprawy rozgraniczania nieruchomości.

  • Właściciele nieruchomości zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych ewidencyjnych w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania tej zmiany.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Symulator, film instruktażowy, mapa interaktywna oraz grafika interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Uczniowie mogą przygotowywać autorskie notatki do mapy i grafiki w formie „Przemyślnika”, w których adresatem i odbiorcą jest sam uczeń, własny symulator, który zaprezentują podczas lekcji, a także alternatywny scenariusz do filmu.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Uczniowie zdolni mogą mieć zatem okazję do poszerzania już nabytej wiedzy, a uczniowie mający trudności z  opanowaniem materiału na kontakt z  sytuacjami dydaktycznymi ułatwiającymi uczenie się.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Symulator

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do symulatora;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować scenariusz do własnego symulatora;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować w niewielkiej grupie (w parach),

uczniowie, którzy mają trudności z opanowaniem materiału z  danego multimedium, mogą pracować nad fragmentami multimediów.

Film instruktażowy

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (nauczyciel pauzuje film bądź uczeń ogląda go w domu), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą przeprowadzić i nagrać wywiad z technikiem geodetą i przedstawić go na forum klasy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach,

uczniowie, którzy mają trudności z opanowaniem materiału, powinni zmierzyć się z  zadaniami ułatwiającymi zrozumienie treści (np. zadania praktyczne).

Mapa interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać lub odwzorowywać graficznie tezy przedstawione w materiale, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące wykorzystanie multimedium;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować swoją mapę i zaprezentować ją niewielkiej grupie,

uczniowie mający trudności z opanowaniem materiału, mogą współpracować z kolegami - tutoring rówieśniczy.

Grafika interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną grafikę, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli,

uczniowie mający trudności z opanowaniem materiału, powinni otrzymywać odpowiednio sformułowane pytania, dotyczące np. wybranego aspektu multimedium.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.