Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Strukturalny język zapytań

INF.03 Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych – Technik informatyk 351203, Technik programista 351406

bg‑orange

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Cele uczącego sięCele uczącego się

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach technik informatyk oraz technik programista (kody cyfrowe zawodów – 351203 i 351406), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje na temat tworzenia, administrowania i użytkowania relacyjnych baz danych; programowania aplikacji internetowych.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Tworzenie zapytań w języku SQL”DoVmCCXgL„Tworzenie zapytań w języku SQL” to film instruktażowy, który obejmuje przykłady praktycznego zastosowania oraz rodzaje zapytań, składni i poleceń języka SQL. Zasób „Projektowanie relacyjnej bazy danych”DhE3rlFyS„Projektowanie relacyjnej bazy danych” to także film instruktażowy, który obejmuje podstawowe pojęcia dotyczące baz danych zilustrowane przykładami i schematami oraz zasady i etapy projektowania baz danych na przykładach. Zasób „Metody sortowania”DPFpxBZ2m„Metody sortowania” to animacja 2D/3D, która obejmuje wybrane algorytmy sortowania na przykładzie sortowania prostopadłościanów o takim samym polu podstawy, lecz różnej wysokości. Zasób „Składnia SQL”D2RGMFU2v„Składnia SQL” to gra edukacyjna, która obejmuje określone zadania przydzielane losowo z banku pytań.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDskbPgym5Interaktywne materiały sprawdzające pozwolą ci na samodzielne sprawdzenie własnej wiedzy.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDuE3uFUi3Słownik pojęć dla e‑materiału pomoże znaleźć definicje specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDJOUKZ8KSPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD13S3DQJUPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD19KXXKA8Netografia i bibliografia to wykaz źródeł, z których możesz korzystać przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDh4zSr4vKInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik informatyk, technik programista.

W skład multimediów wchodzą: dwa filmy instruktażowe, animacja 2D/3D oraz gra edukacyjna.

1. Film instruktażowy Tworzenie zapytań w języku SQL

  • Podczas pracy z tym multimedium będziesz obserwować zadania i czynności zawodowe. Poznasz rodzaje zapytań, składni i poleceń języka SQL, a także przykłady ich praktycznych zastosowań. Zapoznasz się ze sposobami tworzenia zapytań typu modyfikacja baza danych czy wyszukiwanie w nich konkretnych rekordów dla konkretnych przykładowych tabel, z prezentacją wyników działania zapytań, także po ich zmianie – np. po zastosowaniu klauzuli ORDER BY – oraz ze sposobem tworzenia zapytań relacyjnych (użycie Join w różnych typach relacji). Dla utrwalenia wiadomości ujętych w filmie sporządź notatkę zawierającą najważniejsze informacje.

2. Film instruktażowy Projektowanie relacyjnej bazy danych

  • Ten tutorial przeprowadzi cię krok po kroku przez projektowanie relacyjnej bazy danych. Dzięki niemu m.in. nauczysz się określać typy danych w polach tabel, zrozumiesz wagę prawidłowego wyboru klucza podstawowego i opanujesz tę umiejętność, przyswoisz zasady poprawnego wyboru relacji między wartościami powiązanych baz danych oraz poznasz warunki wymuszania więzów integralnościwięzy integralnościwięzów integralności. Wykonaj samodzielnie fiszki, zawierające informacje przedstawione w tutorialu. Dzięki fiszkom szybko przyswoisz materiał przedstawiony w nagraniu.

3. Animacja 3D Metody sortowania

  • To multimedium przybliży ci wybrane algorytmy sortowania (sortowanie bąbelkowe, przez wstawianie, sortowanie szybkie, sortowanie przez scalanie). Prześledzisz kolejne etapy i rodzaje sortowania, opatrzone komentarzami w dymkach, z możliwością odsłuchania. Wykonaj samodzielnie mapę myśli, by usystematyzować ujęty w animacji materiał.

4. Gra edukacyjna Składnia SQL

  • W tej grze sprawdzisz stopień swojego opanowania materiału, wykazując się wiedzą i umiejętnościami podczas rozwiązywania konkretnych problemów dotyczących składni SQL. Wykonaj samodzielnie lub z innym uczniem plakat obrazujący problemy dotyczące składni SQL.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Słowniku pojęć dla e‑materiału zamieszczone są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat tworzenia i administrowania stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RMcEAm3SG6kVZ
(Uzupełnij).
więzy integralności
więzy integralności

integralność (spójność) polega na wprowadzeniu i utrzymaniu powiązań pomiędzy tabelami. Umieszczenie kolumny pełniącej rolę klucza głównego tabeli w innej tabeli nadaje kolumnie funkcję klucza obcego