Wirtualne laboratorium – S
Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym oraz odpowiedz na pytanie – jakie barwy przybierają wskaźniki w środowisku kwaśnym, zasadowym i obojętnym? Odpowiedzi uzasadnij. Zapisz i zweryfikuj własną hipotezę. W formularzu zanotuj swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.
Jakie barwy przybierają wskaźniki w środowisku kwaśnym, zasadowym i obojętnym? Na podstawie poniższego opisu eksperymentu odpowiedz i uzasadnij. Zapisz i zweryfikuj własną hipotezę. W formularzu zanotuj swoje wyniki, a następnie sformułuj wnioski.
Analiza eksperymentu:
Badanie barw wskaźników.
Problem badawczy:
Jakie barwy przybierają wskaźniki w środowisku kwaśnym, zasadowym i obojętnym?
Sprzęt laboratoryjny:
zlewka – naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
statyw z probówkami – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są pionowo probówki, czyli podłużne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
pipety – wąskie rurki, które służą do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;
uniwersalne papierki wskaźnikowe.
Odczynniki chemiczne:
Oranż metylowy; fenoloftaleina; tymoloftaleina; lakmus; błękit tymolowy; czerwień metylowa; karmin indygo; błękit bromotymolowy; czerwień kongo.
Przebieg eksperymentu:
W zlewce A był roztwór o pH kwaśnym, w zlewce B był roztwór o pH zasadowym, a w zlewce C znajdował się roztwór o pH obojętnym. Do próbek, pochodzących ze zlewek A, B oraz C, dodano niewielkie ilości roztworów dostępnych barwników. Następnie naniesiono niewielkie ilości badanych roztworów ze zlewek A, B, C na uniwersalny papierek wskaźnikowy. Zanotowano barwy roztworów po dodaniu barwników.
Obserwacje:
Oranż metylowy:
Zlewka A – czerwona;
Zlewka B – żółta;
Zlewka C – żółta.
Fenoloftaleina:
Zlewka A – bezbarwna;
Zlewka B – malinowa;
Zlewka C – bezbarwna.
Tymoloftaleina:
Zlewka A – bezbarwna;
Zlewka B – niebieska;
Zlewka C – bezbarwna.
Lakmus:
Zlewka A – czerwona;
Zlewka B – niebieska;
Zlewka C – fioletowa.
Błękit tymolowy:
Zlewka A – jasnopomarańczowa;
Zlewka B – niebieska;
Zlewka C – żółta.
Czerwień metylowa:
Zlewka A – czerwona;
Zlewka B – żółta;
Zlewka C – żółta.
Karmin indygo:
Zlewka A – niebieska;
Zlewka B – jasnozielona;
Zlewka C – niebieska.
Błękit bromotymolowy:
Zlewka A – żółta;
Zlewka B – niebieska;
Zlewka C – zielona.
Czerwień Kongo:
Zlewka A – niebieska;
Zlewka B – czerwona;
Zlewka C – czerwona.
Uniwersalny papierek wskaźnikowy:
Zlewka A – czerwona;
Zlewka B – niebieska;
Zlewka C – żółta.
Wyniki:
Wskaźniki służące do identyfikacji środowiska kwasowego to: oranż metylowy, lakmus, błękit tymolowy, czerwień metylowa, błękit bromotymolowy, czerwień Kongo, uniwersalne papierki wskaźnikowe.
Wskaźniki służące do identyfikacji środowiska zasadowego to: fenoloftaleina, tymoloftaleina, lakmus, błękit tymolowy, karmin Indygo, błękit bromotymolowy, uniwersalne papierki wskaźnikowe.
Wskaźniki służące do identyfikacji środowiska obojętnego to: lakmus, błękit tymolowy, błękit bromotymolowy, uniwersalne papierki wskaźnikowe
Wnioski: Barwy wskaźników zależą od odczynu roztworu. Hipoteza została potwierdzona.