Starożytne kanony piękna najłatwiej było odtworzyć w architekturze. Służyły temu studia nad zachowanymi w Rzymie budynkami. Prowadzili je od końca XIV do drugiej połowy XVI w. m.in. Filippo Brunelleschi, Donato Bramante i Andrea Palladio. Podejmowano również badania archeologiczne. W 1485 r. ukazał się pierwszy drukowany podręcznik architektury, napisany przez Leone Battistę Albertiego. Rok później wydano traktat O architekturze ksiąg dziesięć Witruwiusza, rzymskiego architekta z I w. p.n.e. Wedle twórców odrodzenia wyznaczał on niedościgniony wzór budownictwa. Poszukiwania te zaowocowały wypracowaniem oryginalnego stylu, który nie opierał się jedynie na kopiowaniu starożytnych budynków, lecz zapożyczył od nich poszczególne elementy konstrukcyjne.
R8n1yXsv6CkA0
Na zdjęciu znajdują się ruiny świątyni Westy. Najlepiej zachowanym fragmentem budowli wybudowanej na wzgórzu jest kilka stojących kolumn.
Fragment świątyni Westy w Rzymie. To ona stała się wzorem dla Bramantego przy projektowaniu tempietta, czyli renesansowej rzymskiej kaplicy. Jakie elementy architektury antycznej wykorzystywali w swoich projektach artyści renesansowi?
Źródło: RussellYarwood, licencja: CC BY-SA 2.0.
Budowle renesansowe charakteryzuje harmonia, prostota i czytelność bryły, wykorzystywanie starożytnych motywów dekoracyjnych i antycznych porządków (stylu doryckiego, jońskiego i korynckiego) oraz odejście od ostrych, gotyckich łuków na rzecz form łagodniejszych, bardziej półkolistych. Z czasem tę harmonijną statyczność przełamano poprzez dekorowanie balustradbalustradabalustrad oraz gzymsówgzymsgzymsów rzeźbami – statuami.
W budownictwie sakralnym ważną rolę odgrywała forma centralna – świątynię projektowano na planie centralnym, z przynajmniej dwiema krzyżującymi się osiami symetrii (np. bazylika św. Piotra projektu Donata Bramantego), choć oczywiście powstawały budowle na planie prostokąta, z nawą poprzecznąnawa poprzecznanawą poprzeczną. Wykorzystywanie planu centralnego, bazującego na planie kwadratu, krzyża greckiegokrzyż greckikrzyża greckiego albo koła, jest dowodem na poszukiwanie przez renesansowych architektów doskonałych kształtów i harmonii. Innym wyznacznikiem renesansowej architektury sakralnej są budzące podziw kopułykopułakopuły świątyń. To właśnie kopuła kościoła Santa Maria del Fiore we Florencji projektu Filippa Brunelleschiego – a właściwie sklepienie na planie ośmioboku – stała się jednym ze znaków rozpoznawczych stylu renesansowego. Ale jego wczesna odmiana to również niższe kopuły np. florenckiego kościoła Santa Maria degli Angeli czy mediolańskiego Santa Maria delle Grazie.
R798OYqf6npwJ
Na zdjęciu znajduje się katedra Santa Maria. Jest to ogromna podłużna budowla posiadająca z jednej strony wysoką wieżę, a z drugiej ogromną kopułę. Katedra jest wybudowana w centrum miasta i jest otoczona przez liczne budynki o czerwonych dachach. w oddali znajdują się góry porośnięte lasami.
Santa Maria del Fiore, Florencja. Budowa katedry ruszyła w 1296 r., a pierwsza msza odbyła się sto czterdzieści lat później, jednak przez kolejnych 300 lat budynek stał nieukończony, ponieważ osoby odpowiedzialne nie umiały porozumieć się w kwestii projektu fasady. Powstała ona dopiero w latach 1871‑1887. Jak wybudowanie Santa Maria del Fiore wpłynęło na życie nowożytnych mieszkańców miasta? Jaką rolę pełni ona w życiu współczesnych florentczyków?
Źródło: Bruce Stokes, Flickr/Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
R1UsNPRwLAYqW
Na zdjęciu znajduje się fragment klasztoru. Jest to niski budynek o ciemnoczerwonym dachu zbudowany na bazie wielokąta foremnego. W swojej górnej części posiada okrągłe okna.
Klasztor Santa Maria degli Angeli, Florencja. Właściwie rotunda klasztoru należącego do zakonu kamedułów, zaprojektowana przez Filippo Brunelleschiego około 1434 roku. Które cechy budowli świadczą o tym, że architekt odszedł od rozwiązań typowych dla gotyku?
Źródło: I. Sailko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1WKdX6Aklt9G
Na zdjęciu znajduje się podłużny budynek Bazyliki. Jest ona zbudowana z cegły. posiada liczne okrągłe i wysokie okna. W tylnej części bazylika posiada wysoką masywną wieżę. Obok niego znajduje się ulica z trakcjami i szynami oraz inne budynki.
Santa Maria delle Grazie, Mediolan. Bazylika powstała pod koniec XV w., jednak mocno ucierpiała w czasie II wojny światowej i trzeba było ją odbudować. W środku znajduje się słynny fresk Leonarda da VinciOstatnia Wieczerza. Czy na fotografii można dostrzec arkady? Jeśli tak, wskaż je.
Źródło: Marcin Białek, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1HhBjPmRdElu
Na zdjęciu znajduje się Bazylika świętego Piotra. Jest to wysoki biały budynek. Posiada on liczne łuki i kolumny. Na jego dachu znajdują się rzeźby przedstawiające ludzi oraz dwa zegary znajdujące się po obu stronach budowli. Na jej szczycie znajduje się również biała kopuła. Przed bazyliką znajduje się ogromny plac.
Bazylika św. Piotra, Rzym. Według tradycji stoi na miejscu pochówku św. Piotra, przez katolików uznawanego za pierwszego papieża. Budynek powstawał ponad sto lat, od 1506 do 1626 roku. W środku możemy znaleźć dzieła najwybitniejszych artystów epoki nowożytnej, m.in. Pietę Michała Anioła. Przyjrzyj się zdjęciu i planowi na kolejnym slajdzie. Z jak dużą dokładnością, nie sięgając do innych źródeł, można określić miejsce, z którego wykonano fotografię? Odpowiedź uzasadnij.
Źródło: Alvesgaspar (fotograf), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R14tZiqVfvDsI
Ilustracja przedstawia plan bazyliki świętego Piotra. Jest to rzut górny. Bazylika jest zbudowana na bazie krzyża o równych ramionach.
Donato Bramante, projekt bazyliki św. Piotra w Rzymie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1Sc2GjEdb3NX
Na zdjęciu znajdują się kaplice katedry wawelskiej. Są one dobudowane do ściany katedry. Są to wysokie budynki z czarnymi i lub złotymi kopułami. Przed wejściem do nich znajduje się grupa zwiedzających.
Kaplice katedry wawelskiej. Od lewej widzimy Kaplicę Wazów, a obok jej renesansowy pierwowzór, Kaplicę Zygmuntowską. Zygmunt I Stary zlecił budowę tego rodzinnego mauzoleum po śmierci królowej Barbary Zapolyi, swojej pierwszej żony. Kaplicę zaprojektował florentczyk Bartolommeo Berrecci w 1517 r. (konsekracja odbyła się w 1533 r). Podaj co najmniej dwa podobieństwa i dwie różnice w wyglądzie kaplic.
Źródło: Mach240390, licencja: CC BY 3.0.
Dynamicznie rozwijało się budownictwo świeckie: wille, pałace, jak również mieszczańskie kamienice, budynki użyteczności publicznej (np. szpitale) oraz podkreślające prestiż lokalnej władzy ratusze. Ich elementami charakterystycznymi były dekoracje na ścianach (kolumny, gzymsy, cokoły, belkowania), a także piętrowe arkadyarkadyarkady i obiegające dziedziniec loggie. Doskonałym wzorem renesansowej loggii jest dawne schronisko dla sierot Spedale degli Innocenti we Florencji, zbudowane według projektu Filippa Brunelleschiego. Ale przykłady budownictwa miejskiego epoki odrodzenia znajdziemy nie tylko we Włoszech i Francji, ale również na terenie Niemiec i Polski (zobacz galerię interaktywną). Jakie elementy architektury renesansowej odnajdujesz na poniższych ilustracjach?
R1afyAkgRxvl0
Na zdjęciu znajduje się ciemno żółty pałac z licznymi imitacjami kolumn. Ma on płaski dach z licznymi kominami oraz dwoma flagami. Przed pałacem znajduje się park z fontanną oraz obeliskiem. Po parku chodzą liczni zwiedzający.
Palazzo Pitti, pałac we Florencji. Budowę pałacu rozpoczął florencki bankier Luca Pitti w 1458 roku. W XVI w. Giorgio Vasari twierdził, że projektantem był Filippo Brunelleschi, jedynak wydaje się to wątpliwe, ponieważ Pitti zlecił budowę 12 lat po jego śmierci. Współcześnie historycy sztuki uważają, że jest to dzieło Leona Battisty Albertiego. Za życia właściciela udało się ukończyć tylko dolną część pałacu. Stał tak przez kilkadziesiąt lat, od 1472 do 1550 r., do czasu, kiedy kupili go panujący w Wielkim Księstwie Toskanii Medyceusze i uczynili swoją główną rezydencją.
Źródło: Stefan Bauer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
R1TGzgOryBtg2
Na zdjęciu znajduje się plac szpitala niewiniątek. W jego centrum znajduje się pomnik połączony z fontanną, jest on otoczony metalowa barierką. Ściany szpitala są żółte i posiadają liczne małe okna. Przed ścianą znajduje się zadaszona alejka oparta na kolumnach połączonych łukami.
Szpital Niewiniątek (wł. Spedale/Ospedale degli Innocenti) we Florencji. Jest to jedna z pierwszych budowli renesansowych; zaprojektował ją Filippo Brunelleschi w latach 1414−1424. Zauważ, że jest dość skromna. Wynika to z funkcji, jaką miał pełnić budynek (przytułek dla porzuconych dzieci) oraz ograniczonych możliwości finansowych zleceniodawców – florenckich cechów jedwabników i złotników. Obecnie mieści się tu galeria sztuki renesansowej (Galleria dello Spedale degli Innocenti).
Źródło: Warburg, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rfm7gYUrPOKs9
Na zdjęciu znajduje się willa Rotonda. Jest to niski jasny budynek. Nad wejściem przed którym znajdują się schody ustawiony jest rząd kolumn. Na dachu budowli ustawione są liczne rzeźby przedstawiające ludzi. Przed willą znajduje się park, a po prawej stronie rosną drzewa.
Villa Rotonda w Vicenzy, Włochy. Zaprojektował ją Andrea Palladio. Budowa ruszyła w 1550 r., a właściciele mogli przyjąć pierwszych gości w wykończonej rezydencji 32 lata później. Oryginalność tego projektu polegała na zastosowaniu elementów architektury antycznej w budownictwie mieszkaniowym – dotąd były one zarezerwowane dla świątyń i gmachów publicznych.
Źródło: Quinok, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RzZuCrdKqoNUy
Na zdjęciu znajduje się fragment Luwru. Jest to wysoki ciemny budynek z licznymi oknami i płaskorzeźbami. Posiada niski jasnoniebieski dach. Przed budynkiem znajduje się dziedziniec.
Zachodnie skrzydło Luwru, Paryż. Zwróć uwagę na konstrukcję ściany – charakteryzuje się układem poziomym, w którym kluczową rolę odgrywa symetria. Duże okna są zwieńczone trójkątnymi i owalnymi frontonami. Na parterze widoczne są arkady.
Źródło: Beckstet, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QtobBaD4xCz
Na zdjęciu znajduje się ratusz w Augsburgu. Jest to wysoki budynek z licznymi oknami. w swojej górnej części posiada niemiecki herb, czarnego dwugłowego orła na żółtym tle. Po obu stronach herbu znajdują się małe wieżyczki. Przed ratuszem znajduje się park z licznymi parasolami ogrodowymi.
Ratusz w Augsburgu, Niemcy. Zauważ, że budynek wygląda na nowy. Manierystyczny ratusz stanął na augsburskim rynku na początku XVII w., jednak miasto musiało go odbudować, ponieważ został doszczętnie zniszczony podczas nalotów alianckich w czasie II wojny światowej. Ostatni etap prac rekonstrukcyjnych zakończył się w 1990 roku.
Źródło: Amandajm, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvSA0z88oeMzo
Na zdjęciu znajduje się plac zamku Królewskiego na Wawelu. budowla posiada trzy kondygnacje z zadaszonymi tarasami opartymi na kolumnach i łukach. Ma duży czerwony dach i liczne kominy. Po placu spaceruje tłum zwiedzających.
Zamek Królewski na Wawelu w Krakowie. W 1499 r. strawił go pożar. Odbudowę w stylu renesansowym zainicjowali królewicz Zygmunt i król Aleksander Jagiellończyk, którzy sprowadzili do Krakowa wielu architektów i rzemieślników z Włoch. Zamek był gotowy w 1536 r., jednak dwór nacieszył się nim krótko – skrzydła południowe i wschodnie spłonęły w tym samym roku! Do jeszcze jednego pożaru doszło pod koniec XVI wieku. Zygmunt III Waza odbudował zniszczone skrzydła północne i część wschodniego w stylu wczesnego baroku. Najbardziej jednak zamek ucierpiał w okresie zaborów, kiedy znajdowały się tu koszary wojsk austriackich. Dziedziniec arkadowy, który widzisz na fotografii, został odrestaurowany na początku XX wieku.
Źródło: Gryffindor, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.
Z uwagi na zmianę charakteru siedzib arystokracji (z obronnej na rezydencjonalną) powstawały liczne pałace w stylu renesansowym, wzorowane na budowlach starożytnych Rzymian. Warto w tym miejscu wspomnieć o działalności architekta Andrei Palladia, którego styl wywarł duży wpływ także na późniejszą wizję pałaców i willi. Palladio cenił czystą formę, symetrię, matematycznie wyliczane proporcje – przykładem jest Villa Rotonda w Vicenzy, rezydencja na planie krzyża greckiego wpisanego w kwadrat.
R1bxeyJztdMN01
Rysunek przedstawia plan miasta Palmanova. Jest to okrągłe miasto, którego mury obronne posiadają specjalne wypusty pomagające w jego obronie.
W renesansie podjęto też próby stworzenia „miasta idealnego”, które cechuje się regularnym planem geometrycznym (przykładem jest układ architektoniczny Zamościa, który zaprojektował Bernardo Morando). Z takim założeniem powstała na północy Włoch Palmanova, na planie gwiazdy, z centralnie usytuowanym placem, od którego symetrycznie odchodzą ulice miasteczka.
RjMrrG9IDp7Sx
Zdjęcie z lotu ptaka ukazuje miasto Palmanova. Jest ono okrągłe z ulicami rozchodzącymi się od centralnego placu. Jego mury obronne posiadają specjalne wypusty pomagające w jego obronie. Wokół miasta znajdują się liczne pola uprawne i małe wsie.
Palmanova, zdjęcie współczesne. Jakie dla mieszkańców mogą być zalety takiego układu architektonicznego miasta?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rzeźba i malarstwo
W dziedzinie rzeźby renesansowym twórcom za wzór posłużyły antyczne zabytki, które od XV w. zaczęto systematycznie kolekcjonować. Artyści odrodzenia odtwarzali antyczne wzory, a za szczyt doskonałości uznawano te ich dzieła, które poczytywano za starożytne autentyki. Wszyscy najsławniejsi rzeźbiarze włoskiego renesansu – Donatello, Andrea del Verrocchio i Michał Anioł – byli autorami rzeźb przedstawiających Dawida, biblijnego króla Izraela, który uchodził za symbol potęgi człowieka, a więc idealnie nadawał się na bohatera renesansu. Dzieła Michała Anioła, z których najbardziej znane są posąg Mojżesza oraz PietaPietaPieta – przedstawienie Marii z ciałem Chrystusa na kolanach (od wł. pietà – miłosierdzie, współczucie, pobożność), wyróżniają się znajomością anatomii. Nie przypadkiem to właśnie w tej epoce niezwykle popularne wśród artystów stały się szkicowane studia ludzkiego ciała, a Leone Battista Alberti skonstruował pierwszy przyrząd służący do jego pomiarów. Gotowych starożytnych wzorów nie miało natomiast renesansowe malarstwo: spośród zabytków greckich malarskie dekoracje zachowały się jedynie na wazach, rzymskie freski w Pompei odkryto zaś dopiero w połowie XVIII wieku.
RSAMIH4oxo2l0
Na zdjęciu znajduje się figurka biblijnego Dawida. Jest to młody chłopiec o długich kręconych włosach. Jest ubrany w lekka zbroję. w prawej ręce trzyma miecz, a lewą trzyma na biodrze. Pod jego nogami leży odrąbana głowa Goliata.
Posąg Dawida, autor: Andrea del Verrocchio.
Źródło: Rufus46, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1XlrzoJCLNYZ
Na zdjęciu znajduje się figura biblijnego Dawida Jest on nagi. Ma długie włosy, a na głowie ma czapkę przypominającą hełm. W prawej ręce trzyma długi miecz i stoi na odrąbanej głowie Goliata.
Dawid dłuta Donatella. Porównaj to przedstawienie z rzeźbą Andrei del Verrocchia. Jakie widzisz podobieństwa, a jakie różnice w przedstawieniu tej postaci?
Źródło: Patrick A. Rodgers, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
R1dgrpTJGv5n3
Na zdjęciu znajduje się ogromny kamienny pomnik siedzącego Mojżesza. Ma on bardzo długą brodę. Jest ubrany w szaty. Pod pachą trzyma dwie kamienne tablice.
Mojżesz Michała Anioła. Zwróć uwagę na proporcje ciała oraz szczegóły anatomiczne, dokładność w przedstawieniu np. mięśni, zarysu żył.
Źródło: Jörg Bittner Unna, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RFn8NjWU0b2eN
Na zdjęciu znajduje się kamienna Pieta. Matka Boska ubrana w szaty trzyma na rękach ciało Jezusa Chrystusa.
Pieta Michała Anioła. Jaki układ (kształt) ma rzeźba?
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.
Artystom odrodzenia pozostawało więc kopiowanie cesarskich portretów z monet lub odtwarzanie antycznych wzorców na podstawie zachowanych opisów dzieł sztuki. I właśnie owa nieznajomość starożytnych wzorców oraz dotarcie do Włoch odkrytych przez malarzy flamandzkich późnego średniowiecza zasad perspektywyperspektywaperspektywy uwolniły renesansowe malarstwo od naśladownictwa.
Perspektywa
Mianem perspektywy geometrycznej lub linearnej określa się metodę przedstawiania na płaszczyźnie obrazu obiektów rozmieszczonych w trójwymiarowej przestrzeni, za pomocą której wywołuje się u widza złudzenie głębi przestrzennej. Jej zasady teoretyczne sformułowali w XV w. Filippo Brunelleschi i Leone Battista Alberti. Tworzenie perspektywy polega na malowaniu przedmiotów „oddalonych” w rozmiarach zmniejszonych proporcjonalnie do ich „odległości” od płaszczyzny obrazu, który stanowi niejako okno, przez które widz spogląda na wyobrażoną przez artystę przestrzeń. Wszystkie linie odchodzące prostopadle od płaszczyzny obrazu (a więc w rzeczywistości równoległe względem siebie) zbiegają się w jednym punkcie, umieszczonym na horyzoncie na wysokości oczu patrzącego.
R1OBNtkhNrxpJ
Oraz przedstawia kolumnową salę, w której trzech mężczyzn biczuje prawie nagiego Jezusa Chrystusa. Inni mężczyźni znajdujący się w sali dyskutują lub przyglądają się torturom.
Piero della Francesca, Biczowanie Chrystusa, między rokiem 1455 a 1465. Obraz ten pokazuje metodę tworzenia perspektywy linearnej. W jaki sposób?
Źródło: Galleria Nazionale delle Marche w Urbino, domena publiczna.
Włoskie malarstwo renesansowe w dalszym ciągu podejmowało dominującą w sztuce średniowiecznej problematykę religijną. Na szczególną uwagę zasługują wyobrażenia Świętej Rodziny, realistycznie przedstawiające Matkę Boską, św. Józefa oraz małego Jezusa. Nie przypadkiem zaczęły one powstawać w czasach, kiedy odkryto dzieciństwo jako odrębny okres w życiu człowieka, a także kiedy kult maryjny nasilił się do tego stopnia, że przyćmił postaci wszystkich innych czczonych świętych. Od drugiej połowy XV w. za sprawą Sandra Botticellego malarze Italii zaczęli przedstawiać również tematy mitologiczne, ale najbardziej typowym dla nich gatunkiem twórczości okazał się portret.
Za prekursora malarstwa renesansowego we Włoszech uchodzi Masaccio, działający w latach 20. XV w., autor fresków w kościele Santa Maria del Carmine we Florencji (m.in. Wygnanie z raju), gdzie posłużył się światłocieniemświatłocieńświatłocieniem i perspektywą. Bliskie tradycyjnym schematom portrety z profilu tworzył kilkadziesiąt lat później Piero della Francesca. Z czasem jednak ustąpiły one miejsca bardziej skomplikowanym kompozycjom.
R1BqAIoGOkqfh1
Obraz przedstawia Mona Lisę. Ma ona długie ciemne włosy i jest ubrana w ciemną sukienkę. Uśmiecha się. Ręce trzyma złożone razem. Za nią znajduje się górski krajobraz.
Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1503–1506. Zwróć uwagę na pejzaż (tu toskański) w tle portretu, nowość w sztuce renesansu.
Źródło: Leonardo da Vinci, olej na desce, 77 × 53 cm, Muzeum Luwr w Paryżu, domena publiczna.
U schyłku XV w. rozpoczął we Florencji działalność Leonardo da Vinci, który przeniósłszy się następnie do Mediolanu, namalował w jednym z tamtejszych klasztorów słynny fresk Ostatnia Wieczerza, a po powrocie do rodzinnego miasta – równie sławny portret tamtejszej patrycjuszki Mony Lisy Giocondy. Innym wielkim malarzem XVI w. był Rafael, twórca m.in. licznych portretów Madonny, które stały się wzorem nawet dla dzisiejszej sztuki religijnej.
Fazę schyłkową malarstwa renesansowego stanowi twórczość Michała Anioła, szczególnie zaś jego freski z kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Dynamika przedstawienia postaci odróżnia jego dzieła od posągowo statycznych przedstawień Rafaela czy Leonarda i zwiastuje już nadejście kolejnego stylu w sztuce. Najdłużej klasycznych zasad renesansu trzymali się malarze weneccy, z których najwybitniejsi – Tycjan i Tintoretto – tworzyli u schyłku XVI w.
R18cnQ4SeIn8Z
Obraz przedstawia nagich Adama i Ewę. Maja oni długie jasne włosy. Zrywają jabłka z drzewa na którym siedzi wąż.
Adam i Ewa, dyptyk pędzla Albrechta Dürera, 1507 rok. Malarz, uważany na najwybitniejszego przedstawiciela niemieckiego renesansu, ukazał parę pierwszych ludzi z uwzględnieniem ówczesnego kanonu piękna. Określ, jakie elementy wchodzą w skład tego kanonu.
Źródło: olej na desce, 209 × 81 i 209 × 83 cm, Muzeum Prado w Madrycie, domena publiczna.
Wybór kilku zaledwie przykładów renesansowej sztuki malarskiej znajdziesz w poniższej galerii.
R14387QDrFTUo
Obraz przedstawia zaślubiny Marii z Józefem. Józef zakłada Marii na palec pierścionek. Między nimi stoi biskup, a wokół nich grupka ludzi. W oddali znajduje się plac i wysoka budowla zbudowana na bazie wielokąta foremnego z ciemną kopułą na szczycie.
Rafael Santi, Zaślubiny Marii z Józefem, 1504 rok. Opisz, w jaki sposób malarz realizuje zasadę harmonii i idealnych proporcji.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R3kNqMkUEgWkI
Obraz przestawia Maryję trzymającą spoglądającego na nią malutkiego Jezusa. Oboje maja nad głowami aureole. Maryja jest ubrana w niebieskie szaty i siedzi przy biurku. Czyta książkę.
Sandro Botticelli, Madonna z książką, ok. 1480 roku. Co mógł mieć na myśli malarz, portretując Madonnę akurat z książką?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1br1DSnYpEpz
Obraz przedstawia narodziny bogini Wenus. Jest ona naga i ma bardzo długie rude włosy. Stoi w ogromnej muszli na brzegu morza. Na brzegu stoi kobieta, która chce okryć Wenus różowym materiałem. Po lewej stronie nad wodą unosi się mężczyzna o czarnych skrzydłach. Trzyma on w rękach kobietę. Oboje są półnadzy.
Sandro Botticelli, Narodziny Wenus, ok. 1485 roku. Botticellemu zależało na realizmie, ale nie udało mu się go zachować w przypadku Wenus (choć ona i tak uchodzi za uosobienie kobiecego piękna). Zwróć uwagę na górną część postaci, najlepiej powiększ obraz. Czy widzisz coś „nienaturalnego”, odbiegającego od normy? Podaj co najmniej jeden przykład.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RpyS2AqGd2Ky9
Obraz przedstawia Damę z gronostajem. Ma ona ciemne spięte włosy i naszyjnik z korali. Jest ubrana w czerwono‑niebieską sukienkę. W rękach trzyma małego białego gronostaja.
Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem, ok. 1490 roku. Obraz przedstawia brzemienną Cecylię Gallerani, kochankę księcia Ludwika Sforzy (zgodnie z tradycją antyczną łasiczka to alegoria macierzyństwa, ma ułatwiać rozwiązanie). Przyjrzyj się ilustracji i wypisz przymiotniki opisujące kobietę – wszystkie, które przyjdą ci do głowy.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RJ8rldbmlSFFT
Obraz przedstawia ostatnią wieczerzę. Przy długim nakrytym stole o białym obrusie siedzi Jezus Chrystus wraz z dwunastoma apostołami. Wszyscy są ubrani w kolorowe szaty i dyskutują.
Leonardo da Vinci, Ostatnia Wieczerza, powstała w latach 1495–1498. Dzieło znajduje się w refektarzu (jadalni) klasztoru dominikanów przy bazylice Santa Maria delle Grazie w Mediolanie. Jaką techniką zostało wykonane? Dlaczego Jezus nie ma na nim stóp? Jeśli nie znasz odpowiedzi od razu, zasłoń górną część obrazu, do poziomu krawędzi stołu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RScE9xefykE09
Obraz przedstawia korytarz szkoły ateńskiej. Jest on wypełniony uczonymi i przyjmującymi naukę. Są oni ubrani w kolorowe szaty. Wszyscy dyskutują lub analizują dokumenty. Masywne i wysokie, białe ściany szkoły są pokryte rzeźbami i płaskorzeźbami.
Rafael Santi, Szkoła Ateńska, 1509–1511. Malowidło ścienne w Pałacu Watykańskim. Przedstawia spotkanie filozofów starożytności, reprezentujących różne szkoły i nurty. Przykładowo w centrum stoją Platon i Arystoteles, starzec leżący na schodach to Diogenes, a Heraklit opiera się o blok kamienny. Są też Zoroaster i Ptolemeusz – po prawej, odpowiednio z kulą ziemską i kulą wszechświata. Nie brakuje sofistów i stoików. Jakie przesłanie kryje się za obrazem?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RaWjWkQPWyUU2
Obraz przedstawia Karola piątego siedzącego w czerwonym fotelu. Jest on ubrany w ciemny strój i czarną czapkę. Ma krótkie włosy i lekko siwą brodę. W prawej ręce trzyma zwinięty dokument. do pasa ma przypiętą szablę.
Tycjan, Karol V w fotelu, 1548 rok. Jaki wizerunek władcy kreuje artysta? (Czy w XVI wieku był to typowy sposób przedstawiania monarchów?) Z czego mogło to wynikać?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1QDWTf5nxZLC
Obraz przedstawia nagą kobietę leżącą na łóżku. Ma ona blond włosy i opiera się na białych poduszkach. W prawej ręce trzyma czerwone kwiaty. obok niej leży mały piesek. W oddali stoi kobieta w czerwonej sukni, która stoi nad dziewczynką w białej spódnicy. Dziewczynka szuka czegoś w drewnianej skrzyni.
Tycjan, Wenus z Urbino, 1538 rok. Scharakteryzuj ideał kobiety według Tycjana. Podpowiedź: w prawym górnym rogu znajduje się skrzynia posagowa, pies oznacza wierność, a krzew mirtu to symbol wiecznego oddania.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
REAcWC7EAIywR
Obraz przedstawia leżącą na trawię kobietę. Ma blond włosy i jest ubrana w różową szatę. Obok niej na drzewie siedzi czerwona papuga.
Jacopo Tintoretto, Lato, 1555 rok. Jakich słów kluczowych możemy użyć, aby otagować ten obraz?
Źródło: domena publiczna.
RcBtvsrde96x6
Na zdjęciu znajduje się fragment fresku ukazujący pewną scenę biblijną.
Ukaranie Hamana, fresk namalowany przez Michała Anioła na sklepieniu kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie w latach 1508–1512. Haman, wezyr perski (po królu druga osoba w państwie), jest jednym z bohaterów biblijnej Księgi Estery. Urażony przez Żydów, którzy nie chcieli oddać mu należnej czci, zaplanował pogrom ludności żydowskiej mieszkającej w Persji. Jego zamiary pokrzyżowała Estera, Żydówka wybrana przez króla na żonę. W efekcie Haman został stracony, a nowym wielkim wezyrem został wuj Estery. Zwróć uwagę na dynamikę postaci oraz pieczołowitość w oddaniu szczegółów umięśnienia – owoc dokładnych studiów nad anatomią.
Nagranie filmowe dotyczące sztuki i architektury renesansu.
Indeks dolny Wskaż tematykę, jaką podejmowało malarstwo renesansowe. Indeks dolny koniecWskaż tematykę, jaką podejmowało malarstwo renesansowe.
Schyłek renesansu. Manieryzm
RGbWtejFOsc2R1
Obraz przedstawia portret Rudolfa drugiego Habsburga wykonany wyłącznie z owoców, warzyw, roślin i kwiatów.
Portret Rudolfa II Habsburga, namalowany przez Arcimbolda około 1590 r., ukazuje cesarza jako Wertumnusa – rzymskiego boga przemiany i wegetacji oraz opiekuna roślinności. Owoce, warzywa i kwiaty, z jakich składa się wizerunek władcy, reprezentują wszystkie pory roku i tworzą idealną harmonię, nad której zachowaniem czuwa bóstwo, tak jak portretowany nad ładem świata.
Źródło: Giuseppe Arcimboldo, domena publiczna.
W sztukach plastycznych zapowiedzią nowej estetyki była twórczość Michała Anioła. Już w drugiej ćwierci XVI w. we Włoszech, a na przełomie kolejnego stulecia w reszcie Europy, zapanował nowy styl – manieryzmmanieryzmmanieryzm, jak nazwał go Vasari, sam zresztą projektant i budowniczy manierystycznego pałacu Uffizi we Florencji. Perfekcyjna technika artystów i wyrafinowane gusta dworskich mecenasów skłaniały do tworzenia dzieł, w których odbiorze ważną rolę zaczął odgrywać element zaskoczenia. Stąd odmienne od renesansowej harmonii, prostoty i ładu podejście do koloru oraz proporcji (deformacja postaci, które stają się nienaturalnie wysokie, w rzeźbie – stosowanie tzw. figura serpentinata, czyli spiralnie spiętrzonego układu postaci), a także wyrazista ekspresja. Teatralność i dążenie do zadziwienia widza w malarstwie najlepiej chyba obrazuje twórczość Giuseppe Arcimbolda, pracującego w drugiej połowie XVI w. na praskim dworze cesarza Rudolfa II.
Słownik
afirmacja
afirmacja
(łac. affirmatio – potwierdzenie, przyjęcie) zajęcie pewnego stanowiska, podjęcie decyzji, osobiste zaangażowanie w uznanie czegoś, zgoda na coś
arkady
arkady
układ następujących po sobie łuków wspartych na filarach, kolumnach lub słupach
balustrada
balustrada
szereg słupków połączonych poręczą służące jako obramowanie schodów lub tarasów
gzyms
gzyms
(niem. Gesims) poziomy, zwykle ozdobny pas wysunięty przed lico muru
kopuła
kopuła
sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone na planie centralnym – okrągłym, kwadratowym lub wielobocznym
krzyż grecki
krzyż grecki
krzyż, którego ramiona są jednakowej długości
manieryzm
manieryzm
styl w sztuce i literaturze europejskiej stanowiący przejściową fazę od renesansu do baroku, odznaczający się dekoracyjnością i kunsztem formy
mecenat
mecenat
(pochodzi od imienia Mecenas – antycznego protektora artystów) pomoc udzielana artystom, pisarzom i uczonym, działalność fundacyjna, także różne formy finansowania sztuki
nawa poprzeczna
nawa poprzeczna
inaczej transept, ta część kościoła (prostopadła do jego osi), położona pomiędzy prezbiterium, a resztą jego budynku
perspektywa
perspektywa
metoda przedstawiania na płaszczyźnie przedmiotów rozmieszczonych w przestrzeni, zgodnie z prawami widzenia
Pieta
Pieta
(wł. pietà – miłosierdzie) w sztuce przedstawienie Matki Bożej trzymającej na kolanach martwego Jezusa Chrystusa
ryzalit
ryzalit
część fasady budynku wysunięta ku przodowi, połączona z jego główną bryłą (może znajdować się pośrodku elewacji lub w jej rogach), obejmująca wysokość wszystkich kondygnacji
światłocień
światłocień
zastosowanie w obrazie iluzji oświetlenia (wyraźnie skontrastowanego z zacienionymi elementami przedstawienia) dla osiągnięcia efektu dekoracyjnego lub wzmocnienia wrażenia dramatyczności wyobrażonej sceny
Słowa kluczowe
odrodzenie, renesans, fresk, Madonna, malarstwo, rzeźba, architektura, perspektywa, renesans w Europie, odrodzenie w Europie
Bibliografia
Materiały źródłowe do historii kultury. Odrodzenie, oprac. M. Demska‑Trębaczowa, Warszawa 1981.
Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce. 1500–1600, J. Białostocki, Warszawa 1985.
J. Gierowski, J. Leszczyński, Historia dla klasy 2 liceum ogólnokształcącego, Warszawa 1979.