E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozkład jazdy pociągu

Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat sygnalizacji kolejowej.

Ten e‑materiał mieści w sobie następujące materiały multimedialne:

Animacja Rozkład jazdyDDD9wmhbbAnimacja Rozkład jazdy. Przede wszystkim dowiesz się z niego o czynnościach zawodowych jakimi są czynności przygotowawcze i trasowanie pociągów w procesie opracowania rozkładu jazdy, aktualizacja rocznego rozkładu jazdy pociągów, wdrożenie rozkładu jazdy, sporządzanie m.in.: zastępczych rozkładów jazdy, rozkładów jazdy na zmiany czasu, indywidualnego rozkładu jazdy. Animacja przedstawi Ci proces opracowywania rozkładu jazdy pociągów tzn. składanie wniosku o przydzielenie trasy pociągu przez przewoźnika, opracowanie rozkładu, wdrożenie rozkładu jazdy. Odpowie na pytania: co to jest rozkład jazdy pociągów, co to jest wykres ruchu pociągów, jakie sporządza się wykresy ruchu pociągów, co zawiera wykres ruchu pociągu, jakie są zasady przygotowania czasu przejazdu pociągu, ogólne zasady konstrukcji rozkładu jazdy, zasady numeracji pociągów, co to jest i do czego służą aplikacje wspomagania konstrukcji rozkładu jazdy, wydawnictwa rozkładu jazdy. W animacji prezentowana będzie dla Ciebie dokumentacja: wykres ruchu pociągu, wniosek o przydzielenie trasy, karta rozkładu jazdy dla pociągu, opis wyróżników na kartach rozkładu jazdy, opis skrótów i objaśnień rodzajów pociągów, opis symboli i terminów kursowania pociągów.

Gra wcielenie się w rolę Trasowanie pociągówDmn13SbQbGra wcielenie się w rolę Trasowanie pociągów pozwoli Ci wcielić się w rolę konstruktora rozkładu jazdy. W trakcie gry będziesz miał do czynienia działaniami związanymi z konstrukcją rozkładu jazdy, trasowaniem pociągów na wyznaczonej linii na kilku szlakach jedno i dwutorowych wyposażonych w określone urządzenia srk. W każdej ósmej części doby przez w/w szlaki przejeżdża co najmniej jedna para pociągów ekspresowych lub pospiesznych, dwie pary pociągów osobowych i jeden pociąg towarowy. Pociągi poruszają się z wyznaczonymi prędkościami (wartości zmienne) i mają wyznaczone stacje na postoje pociągów (zmienne). Do dyspozycji będziesz miał warunki techniczne linii zgodne z dodatkach do służbowego rozkładu jazdy pociągów, które mogą ulegać zmianie zgodnie z występującymi ograniczeniami, tabele do wyliczeń i zapisów czasu przejazdu pociągów. Na siatce do konstrukcji wykresu jazdy uczący się sporządza wykres ruchu pociągów zgodnie z instrukcja Ir 11.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1585fNnnInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1ADMP6H8Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD2JnPw5QkPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDumneT67UPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1BzgDRjaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDWcQ3enJ7Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.

W skład multimediów wchodzą animacja oraz gra „wcielanie się w rolę”. Przybliżają one wiadomości z zakresu konstruowania rozkładu jazdy pociągu oraz tworzenia wykresów ruchu pociągów.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Konstruowane rozkładów jazdy i wykresów ruchu pociągów jest procesem złożonym i wymagać będzie od Ciebie wysokiej uwagi i koncentracji związanej z łączeniem wielu szczegółów i różnych splatających się danych.

Aby łatwo przyswoić ten materiał przy użyciu zaproponowanych multimediów polecam Ci:

  1. Obejrzenie pobieżne animacji tak, aby zaznaczyć oś czasu tego materiału. Najlepszych rozwiązaniem byłoby zapisanie w notatce czasu początku kolejnych zagadnień prezentowanych w nim. Pozwoli Ci to łatwo wracać do zagadnień prezentowanych w animacji. Sam materiał jest długi, stąd oznaczenie mniejszych dawek wiedzy na pewno Ci się przysłuży.

  2. Teraz pora zajrzeć do gry. W pierwszym jej etapie będziesz miał za zadanie ustalenie czasu przejazdu pociągu pomiędzy przykładowymi punktami eksploatacyjnymi, w drugim etapie stworzysz wykres ruchu pociągu na przygotowanej do tego celu siatce, a w trzeciej części przeanalizujesz wykres ruchu szukając błędów. Dlatego jest to naturalna droga przez ten materiał.

  3. Po przeczytaniu instrukcji gry wróć do znacznika z animacji, który rozpoczyna jego fragment o zasadach budowy rozkładu jazdy. Spróbuj jak najwięcej zapamiętać i ... zanotować.

  4. Teraz pierwszy etap gry. Postaraj się właściwie wyliczyć wszystkie czasy w rozkładzie.

  5. Po tej części przerwij grę i wróć do animacji i znacznika o wykresach ruchu. Przestudiuj materiał, zanotuj i na koniec jeszcze raz obejrzyj cały w myślach wyprzedzając to co za chwile pojawi się na ekranie.

  6. I znów do gry — teraz część druga — wyrysuj wykres, a potem w etapie trzecim znajdź błędy.

  7. Za każdym razem po grze wracaj do animacji. Finalnie obejrzyj ją całą.

W trakcie możesz (nawet wskazane), abyś posługiwał się instrukcją Ir‑11. Porównuj to co jest w niej zawarte z animacją i grą. To też uczenie się.

Warto w pracy z tym e‑materiałem

  • Warto rozmawiać z innymi uczniami prezentując to co zapamiętałeś lub innymi domownikami zdradzając im ciekawostki (np.: zatrzymanie na stacji pociągu pasażerskiego to przerwa handlowa — wiele osób nie zna tego terminu przyporządkowanego do tej sytuacji).

  • Zanim jednak porozmawiasz z innymi na temat konstruowania rozkładu jazdy oraz wykresów ruchu pociągów — spróbuj sam przyswoić wiedzę z animacji i zbieraj informacje przydatne w rozegranych grach (bo warto grać kilka razy w to samo, aż się nauczysz), a potem na ich podstawie tworzyć notatki (nie przepisywać tekstu, który czyta lektor i zawsze masz do niego dostęp, ale zapisywać swoje przemyślenia i wybierać najważniejsze rzeczy).

  • Jeśli czytasz w myślach — tak samo możesz pytać siebie w myślach o zagadnienia w materiale. Dzięki temu utrwalasz i powtarzasz.

  • Systematyzuj wiedzę. Zastanów się do jakiej grupy należą informacje, które przyswajasz, jak zdobywane informacje można podzielić w mniejsze grupki. Analizując animacją sugerowałem Ci „znacznikować” ten materiał. To właśnie element systematyzacji. To przyda Ci się szczególnie przy opanowywaniu szerokiej wiedzy z dziedziny konstruowania rozkładów jazdy i wykresów.

  • Poszerzaj swoją wiedzę, znajdź więcej w internecie lub fachowej literaturze. W przyszłej pracy wiedzy nie będziesz miał „na tacy”. Bardzo często będziesz musiał znaleźć informacje i rozwiązania problemów sam.

  • Dbaj o spójność notatek. Zadawaj sobie pytania i szukaj na nie odpowiedzi w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RygLZE7QNo6oC
(Uzupełnij).