Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wskazówki do pracy z e‑materiałemWskazówki do pracy z e‑materiałem
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Drukowanie przestrzenneInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Drukowanie przestrzenne,
Sekwencje filmowe – Proces drukowania 3DSekwencje filmowe – Proces drukowania 3D,
Gra edukacyjna - Projektowanie druku przestrzennegoGra edukacyjna - Projektowanie druku przestrzennego,
Film instruktażowy – Jak tworzyć obiekty przestrzenne do druku 3DFilm instruktażowy – Jak tworzyć obiekty przestrzenne do druku 3D.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Drukowanie przestrzenne
Interaktywne narzędzia typu scenario-based learning
- Proces drukowania 3D
Sekwencje filmowe
- Projektowanie druku przestrzennego
Gra edukacyjna
- Jak tworzyć obiekty przestrzenne do druku 3D
Film instruktażowy (tutorial)
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-zasobu
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik grafiki cyfrowej i poligrafii cyfrowej.
Materiały multimedialne zawierają najistotniejsze informacje dotyczące czynności związanych m.in. z obróbką druków 3D, z przygotowaniem druków 3D, z obsługiwaniem maszyn i urządzeń niezbędnych do wykonania druków 3D, z doborem materiałów, kontrolą jakości, wykończeniem obiektu oraz z oprogramowaniem do płaszczyznowania.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci sprawdzenie poziomu własnej wiedzy, uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, a to stanowi doskonałą formę nauki.
Zgromadzone w tym e‑materiale treści pozwolą Ci rozwinąć wyobraźnię przestrzenną poprzez umożliwianie poznania zasad i tajników druku 3D i obróbki druków 3D.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do pracy z e‑materiałem
1. Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning Drukowanie przestrzenne
Wybierz jedną misję z zaproponowanych w multimedium i ją zrealizuj. Po wykonaniu zadania sformułuj wnioski, co było dla Ciebie łatwe, co sprawiło Ci trudność oraz w jaki sposób rozwiązałeś/rozwiązałaś napotkane problemy. Swoje przemyślenia zapisz w pliku doc. i wgraj go na platformę zpe.gov lub udostępnij w chmurze.
2. Sekwencje filmowe Proces drukowania 3D
Prezentacja multimedialna. Obejrzyj dwie wybrane sekwencje filmowe z e‑materiału. Następnie przygotuj prezentację multimedialną zawierającą np. informacje o tym, czym jest drukowanie 3D, jakie programy służą do projektowania 3D, jakie są etapy takiego projektowania, na czym polega kontrola jakości w procesie projektowania 3D. Prezentacja powinna być zwięzła i interesująca. Wgraj plik PPTX na platformę ZPE i zachęć rówieśników do merytorycznej i obiektywnej oceny Twojej pracy.
3. Gra edukacyjna Projektowanie druku przestrzennego
Projekt edukacyjny. Jako zadanie domowe przygotuj projekt przedmiotu wykonanego w technologii 3D. Na wykonanie projektu masz dwa tygodnie. Zanim rozpoczniesz pracę, odpowiedz na poniższe pytania:
Jaki jest temat Twojego projektu? Co będziesz wykonywać?
Jaki jest cel Twojego projektu? Co chcesz osiągnąć?
Jak zaprezentujesz efekt działań projektowych?
W jaki sposób zmierzysz, czy osiągnąłeś zamierzone cele?
Efekty swojej pracy zaprezentuj na platformie ZPE. Umieść tam również wnioski z realizacji zadania: co było dla Ciebie łatwe, co sprawiło Ci jakąś trudność. Zastanów się również, czy takie zadania wolisz wykonywać indywidualnie, czy w grupie, i dlaczego.
4. Film instruktażowy (tutorial) Jak tworzyć obiekty przestrzenne do druku 3D
Quiz. Zapoznaj się z filmem. Ułóż do niego 10 pytań quizowych, korzystając z generatora zadań testowych na platformie ZPE. Quiz udostępnij innym osobom na platformie i zachęć je do jego rozwiązania.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już umiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat nomenklatury dotyczącej drukowania cyfrowego i obróbki druków zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści