E-materiały do kształcenia zawodowego

Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych

BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów - Technik budownictwa 311204

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik budownictwa 311204. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.14 Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.14 Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów: sporządzanie kosztorysów na roboty budowlane.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.14.2. Podstawy budownictwa

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych,

  • 4) rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania,

  • 6) stosuje przyrządy pomiarowe w robotach budowlanych,

  • 8) rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie,

  • 12) rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie,

  • 13) stosuje zasady wykonywania przedmiaru i obmiaru robót,

  • 14) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,

  • 15) rozpoznaje normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

BUD.14.9. Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych

Uczeń:

  • 1) rozpoznaje rodzaje kosztorysów oraz zasady ich sporządzania,

  • 2) posługuje się dokumentacją projektową oraz specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych,

  • 3) posługuje się dokumentacją przetargową,

  • 4) korzysta z katalogów nakładów rzeczowych i publikacji cenowych do kosztorysowania robót budowlanych,

  • 5) sporządza przedmiary robót budowlanych,

  • 6) wykonuje obmiary robót budowlanych,

  • 7) sporządza kosztorysy ofertowe, inwestorskie, zamienne, dodatkowe i powykonawcze,

  • 8) sporządza kosztorysy, wykorzystując programy komputerowe,

  • 9) korzysta z publikacji cenowych do szacowania wartości zamówienia.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu sporządzania kosztorysów robót budowlanych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych składa się z trzech materiałów multimedialnych:

To doskonałe narzędzie umożliwiające samodzielne tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami, jest to np. podział kosztorysów ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności i przeznaczenie, czy relacja między nakładami wynikającymi z norm pracy zespołów roboczych, pracy maszyn i materiałów a ceną kosztorysową.

To świetna zabawa! Uczeń wcieli się w rolę kosztorysanta i - w zależności od poziomu trudności - wykona części kosztorysów budowlanych.

Uczeń zobaczy, jak wyglądają dokumenty w kosztorysach budowlanych: karta tytułowa kosztorysu, tabela obmiaru robót, tabela wartości elementów scalonych, kalkulacja kosztów; dokumentacja interaktywna daje również możliwość samodzielnego wypełniania dokumentów.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD8CCMe5zInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu opracowania kosztorysów robót budowlanych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD1HVkb0XCSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDx3nZ60IyPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDR8WwVu13Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDiVxg8senNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDMa13JfT6Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik budownictwa

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z opracowaniem kosztorysów robót budowlanych.

Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Mapa myśli

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z mapą, podzieleni zostają na dwuosobowe grupy (Partner A i Partner B). Nauczyciel prosi, aby Partner A w ciągu 60 sekund opowiedział to, co – według niego – jest istotą kosztorysu budowlanego. Po upływie wyznaczonego czasu swoje streszczenie przedstawia Partner B, dbając o to, aby nie powtarzać tez, które przed chwilą zostały wypowiedziane.

Odwracanie ról można powtarzać, zwiększając lub zmniejszając limit czasu na werbalizację.

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z mapą. Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów przygotował – w oparciu o materiał – scenariusz wywiadu z  technikiem budownictwa do branżowego czasopisma. Po zakończonej pracy uczniowie przedstawiają swoje pomysły.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, ale również pewnych umiejętności, np.wykonywania części kosztorysów budowlanych. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

Praca w parach lub w grupach

Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję.

Dokumentacja interaktywna

Praca grupowa

Uczniowie, po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną dotyczącą procedury kosztorysów budowlanych, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania do pojawiających się w dokumentacji wzorów. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – tworząc wypełniony wzór; wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.

Praca w parach

Nauczyciel omawia z uczniami procedury kosztorysów budowlanych. Uczniowie pracują w parach - jedna z osób wciela się w rolę petenta, który ma problem z uzupełnieniem dokumentów, druga - urzędnika, który pomaga, rozwiewa wątpliwości, wskazuje odpowiednie rozwiązanie. Nauczyciel wspiera, pomaga i petentowi, i - jeśli to konieczne - urzędnikowi.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Mapa myśli, gra edukacyjna oraz dokumentacja interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Uczeń może przygotowywać autorskie notatki do mapy myśli w formie „Przemyślnika”, w których adresatem i odbiorcą jest sam uczeń, własny scenariusz do gry, które zaprezentuje podczas lekcji (praca samodzielna bądź w grupach), a także znaleźć np. w internecie dokumentację, która może wzbogacić istniejące multimedium.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Mapa myśli

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – odtwarzać mapę myśli; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Gra edukacyjna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą wykreować własną grę;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.

Dokumentacja interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie dokumentacji – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać alternatywny scenariusz do dokumentacji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści