E‑materiał składa się z dziewięciu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie e‑materiału oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk Poprzednia strona wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
RjLvZG2zelCHf
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Składa się z poziomej kreski i dwóch napisów. Pierwszy jest nad linią i brzmi "poprzednia strona", a poniżej "interaktywne materiały sprawdzające".
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk Następna strona z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
R1S5PvHgI8X3F
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony. Przycisk składa się z poziomej kreski i dwóch napisów. Pierwszy z nich jest nad linią i brzmi on "następna strona", a poniżej jest napis "przewodnik dla nauczyciela".
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wprowadzenie
WprowadzenieDFOKXGWerWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
W ich skład wchodzą: gra edukacyjna, atlas interaktywny oraz dokumentacja interaktywna.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaDGN4PBlZkGra edukacyjnaDiagnoza pojazdu samochodowego za pomocą systemu komputerowego pozwala sprawdzić i utrwalić informacje dotyczące czynności diagnozowania typowych usterek i błędów układów sterowania za pomocą systemu komputerowego wspomagania diagnostyki pojazdów samochodowych. Instrukcja korzystania z tego e‑materiału jest dostępna na ekranie gry.
R97okXhLRtzQ9
Ilustracja przedstawia grafikę wraz z podpisem. Grafika przedstawia pomarańczowe koło ze znajdującym się w centralnej części prostokątem z zaokrąglonymi rogami. Prostokąt ma czarny, wąski pasek umiejscowiony przy górnej jego krawędzi. Na pasku z lewej strony znajdują się trzy niewielkie, równoległe do krawędzi prostokąta punkty. Wnętrze prostokąta jest białe, pośrodku znajdują się czarne, skrzyżowane pod kątem 90 stopni odcinki zakończone grotami strzałek skierowanymi na zewnątrz. Poniżej widoczny jest tekst: Witaj w grze edukacyjnej symulacja usterek i dokonywanie diagnostyki pojazdu samochodowego za pomocą systemu komputerowego. Gra wymaga trybu pełnoekranowego. Aby do niego przejść, kliknij przycisk poniżej. Na dole znajduje się czarny, prostokątny przycisk z białym tekstem: WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY.
Przykładowy widok początku gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyD2XcXVR97Atlas interaktywnyObsługa komputerowego programu diagnostycznego pozwala poznać przykładowe kody błędów oraz zasady dotyczące odczytywania i interpretowania kodów błędów w pojeździe samochodowym.
R19dctjC3rv3S
Ilustracja przedstawia grafikę wraz z tekstem. Na górze ilustracji znajduje się tekst: E‑materiały do kształcenia zawodowego. Systemy komputerowego wspomagania diagnostyki pojazdów samochodowych. MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych. Mechanik pojazdów samochodowych 722102. Technik pojazdów samochodowych 211513. Na szerokim, pomarańczowym pasku znajduje się tekst: Obsługa komputerowego programu diagnostycznego. Poniżej, pod paskiem umieszczono tekst: ATLAS INTERAKTYWNY. Spis treści. Odczytywanie i interpretowanie kodów błędów w pojeździe samochodowym. Przykładowe kody błędów (podział ze względu na pierwszą literę kodu). Odczytywanie i interpretowanie kodów błędów w pojeździe samochodowym. W dolnej części grafiki widoczne jest nadwozie samochodu w kolorze pomarańczowym. Widać również niebieskie elementy zawieszenia.
Przykładowy widok atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Atlas interaktywny zawiera grafiki wraz z opisami. Na każdej z grafik znajduje się ikona cyfry w kółku.
R1dtZsi18Yfnf
Ilustracja przedstawia grafikę wraz z tekstem. Na górze ilustracji znajduje się tekst: Przykładowe kody błędów (podział ze względu na pierwszą literę kodu). Kody błędów P (napęd). Kod błędu P0420. W dolnej części grafiki widoczny jest metalowy katalizator w postaci spłaszczonego walca z prążkami wzdłuż obwodu. Walec zwęża się przy górnej i dolnej podstawie, ma on w tym miejscu dwa szerokie, okrągłe otwory i kołnierz z otworami na śruby.
Przykładowy widok atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Kliknij ikonę cyfry, by zobaczyć opis ilustracji.
R1aqf11xmbWb7
Ilustracja przedstawia grafikę z tekstem. Z lewej strony ilustracji widoczne jest nadwozie samochodu w kolorze pomarańczowym. Widać również niebieskie elementy zawieszenia. Nad nią widoczna jest cyfra 1 w okręgu. Z prawej strony znajduje się pionowe okno z opcją przewijania góra – dół zatytułowane: Kod błędów (DTC), a pod spodem znajduje się tekst. W połowie tekstu widoczna jest grafika przedstawiająca skrzynię biegów w postaci szarego, owalnego bloku z czerwonymi elementami. Od skrzyni odchodzi podłużny, szary wał z dwoma prostopadłymi drążkami tworzącymi wraz z nim literę T.
Przykładowy widok atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jeśli nie widzi na ilustracji ikony cyfry w kółku, kliknij ikonę oka w lewym górnym rogu ekranu. Pozwala ona pokazywać lub ukrywać punkty z opisami.
R1TLhC2yuurAL
Przykładowy widok ikony pokazującej/ukrywającej punkty
Przykładowy widok ikony pokazującej/ukrywającej punkty
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zobaczyć cały opis, przewiń ekran w dół za pomocą pokrętła myszy lub najeżdżając kursorem i przytrzymując szary pasek przewijania po prawej stronie ekranu. Jeśli chcesz zamknąć okno opisu, kliknij przycisk WRÓĆ.
Rmx6uoRu8UMcE
Ilustracja przedstawia fragment grafiki z tekstem. Z lewej strony ilustracji widoczna jest dolna część nadwozia samochodu w kolorze pomarańczowym. Widać również niebieskie elementy zawieszenia. Z prawej strony znajduje się pionowe okno z opcją przewijania góra – dół zawierające tekst. Nie cały tekst mieści się w oknie, można go odczytać przesuwając suwak.
Przykładowy widok atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja interaktywnaD1BsDl54QDokumentacja interaktywnaInstrukcje diagnostyki wspomaganej komputerowo pozwala poznać przykłady dokumentów, schematów i instrukcji, wykorzystywanych w pracy mechanika samochodowego.
RrlzDlt4v3z6G
Ilustracja przedstawia zrzut ekranu z tekstem. Na górze ilustracji znajduje się tekst: E‑materiały do kształcenia zawodowego. Systemy komputerowego wspomagania diagnostyki pojazdów samochodowych. MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych. Mechanik pojazdów samochodowych 722102. Technik pojazdów samochodowych 211513. Na szerokim, pomarańczowym pasku znajduje się tekst: Instrukcje diagnostyki wspomaganej komputerowo. Poniżej, pod paskiem umieszczono fragment tekstu z niebieskim nagłówkiem: ILUSTRACJA INTERAKTYWNA. Pod spodem znajduje się lista z nagłówkiem: Spis treści. Tekst w spisie treści ma kolor niebieski, jest to hiperłącze – po kliknięciu na daną pozycję następuje przekierowanie na inną stronę.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dokumenty należy wypełnić zgodnie z treścią polecenia, wyświetlanego na górze ekranu. Aby poznać wartości, jakie należy wpisać w puste pola, należy kliknąć przycisk DANE DO WYPEŁNIENIA KARTY.
RRkeDfowsvdmR
Ilustracja przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. Jest to dokument podzielony na dwa pola – na górze prostokątny, podłużny obszar z tekstem i tytułem w białym polu z pomarańczową ramką: DANE DO WYPEŁNIANIA KARTY. Poniżej znajduje się pole pod tytułem: SERWIS SAMOCHODOWY. KARTA ZLECENIA. Pod spodem znajdują się niewielkie, prostokątne okienko do wypełnienia: Nr zlecenia i Data przyjęcia. Pod nimi są dwa większe, prostokątne okna: DANE ZLECENIA i DANE ZLECENIODAWCY.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W pierwszej kolejności należy zapoznać się z danymi do wypełnienia karty. Aby zamknąć okno z danymi i przejść do wypełniania dokumentu, należy ponownie kliknąć przycisk DANE DO WYPEŁNIENIA KARTY. Do danych można wrócić w dowolnym momencie przeglądania dokumentacji interaktywnej.
R5qwcgPKEKT5j
Ilustracja przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. Jest to dokument podzielony na dwa pola – na górze prostokątny, podłużny obszar z tekstem i tytułem w białym polu z pomarańczową ramką: DANE DO WYPEŁNIANIA KARTY. Poniżej znajduje się pole pod tytułem: DANE, gdzie wpisane są dane auta, nr rejestracyjny, rocznik, przebieg, pojemność silnika, numer nadwozia, typ silnika. Pod spodem są dane klienta: imię i nazwisko, Pesel, Adres zamieszkania, Miejscowość, Kod i telefon.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dokumencie znajdują się wskazówki. Aby się z nimi zapoznać, należy kliknąć ikonę lupy, wówczas okno wskazówki zostanie wyświetlone.
RXKbUHCgV6Lgz
Ilustracja przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. W górnej części przedstawionego fragmentu dokumentu znajdują się niewielkie, prostokątne okienka: Marka/Model, Rok produkcji, Nr rejestracyjny oraz schematycznie przedstawiona płaszczyzna nadwozia samochodu, na której zaznacza się miejsca jego uszkodzenia. Na dole grafiki znajduje się duży, biały obszar: OPIS ZLECENIA, w którym widnieje lista najczęściej występujących usterek. Nad nim widoczne jest pomarańczowe pole WKAZÓWKA z instrukcją wypełnienia.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby wypełnić dokument, należy najechać kursorem na pola aktywne, czyli oznaczone symbolem haczyka. Wtedy w polu pojawi się lista rozwijana, z której należy wybrać odpowiedź i kliknąć ją. Wówczas wybrana odpowiedź automatycznie podstawi się w polu aktywnym.
RooPb8t41hZSg
Ilustracja przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. W górnej części dokumentu zatytułowanej: DANE SAMOCHODU/URZĄDZENIA znajdują się niewielkie, prostokątne okienka: Marka/Model, Rok produkcji, Nr rejestracyjny. Aby je wypełnić, należy najechać kursorem na pola aktywne, czyli oznaczone symbolem haczyka. Wtedy w polu pojawi się lista rozwijana, z której należy wybrać odpowiedź i kliknąć ją. Wówczas wybrana odpowiedź automatycznie podstawi się w polu aktywnym. Z prawej strony widoczna jest schematycznie przedstawiona płaszczyzna nadwozia samochodu, na której zaznacza się miejsca jego uszkodzenia. Na dole grafiki znajduje się duży, biały obszar: OPIS ZLECENIA, w którym widnieje lista najczęściej występujących usterek.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W miejscach, gdzie należy wybrać odpowiedzi spośród zamieszczonych w dokumencie (jak na ekranie poniżej), należy kliknąć wybraną pozycję. Wówczas pozycja zostanie podkreślona lub zaznaczona krzyżykiem.
RwHYpiZlIVkW7
Ilustracja przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. W górnej części dokumentu zatytułowanej: OPIS ZLECENIA, widnieje lista najczęściej występujących usterek. Należy kliknąć wybraną pozycję. Wówczas pozycja zostanie podkreślona lub zaznaczona krzyżykiem. W oknie znajdują się dwie podkreślone opcje.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po wypełnieniu całego dokumentu, należy kliknąć przycisk SPRAWDŹ na dole dokumentu.
RsbQklAjRenk3
Ilustracja przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. W przedstawionej na obrazku części dokumentu znajdują się cztery niewielkie, prostokątne pola: Podpis przyjmującego zlecenie, Podpis zleceniodawcy, Podpis mechanika wykonującego, Pokwitowanie odbioru samochodu/urządzenia oraz owalny, pomarańczowy przycisk z białym napisem: SPRAWDŹ.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Miejsca niewypełnione lub wypełnione błędnie zostaną oznaczone wykrzyknikami.
R1FRHegi5MTt2
Ilustracja przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. W górnej części dokumentu zatytułowanej: DANE SAMOCHODU/URZĄDZENIA znajdują się niewielkie, prostokątne okienka: Marka/Model, Rok produkcji, Nr rejestracyjny, Typ silnika, Przewidywany termin odbioru, Nr nadwozia, Szacunkowy koszt usługi, Nr silnika. Z prawej strony widoczna jest schematycznie przedstawiona płaszczyzna nadwozia samochodu, na której zaznacza się miejsca jego uszkodzenia. Na dole grafiki znajduje się duży, biały obszar: OPIS ZLECENIA, w którym widnieje lista najczęściej występujących usterek, spośród nich zaznaczone są dwie opcje. Po prawej stronie dokumentu, w miejscach, gdzie został on nieprawidłowo wypełniony widoczne są czerwone wykrzykniki w białym kole z czerwonym brzegiem.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby dowiedzieć się więcej na temat konkretnego błędu, należy kliknąć ikonę wykrzyknika. Wówczas wyświetli się okno ze wskazówką.
RCfYbjrHbBZ2C
Ilustracja przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. Widoczny jest fragment dokumentu z wyświetlonym na jego tle prostokątnym polem: BŁĘDNA ODPOWIEDŹ i opisem popełnionego błędu.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Kliknięcie przycisku POPRAWNE ODPOWIEDZI pozwala zobaczyć, jak powinien wyglądać prawidłowo wypełniony dokument.
RKjmi1xrowsbK
Ilustracja przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. W przedstawionej na obrazku części dokumentu znajdują się cztery niewielkie, prostokątne pola: Podpis przyjmującego zlecenie, Podpis zleceniodawcy, Podpis mechanika wykonującego, Pokwitowanie odbioru samochodu/urządzenia oraz owalny, jasnopomarańczowy przycisk z pomarańczową obwódką i tekstem: POPRAWNE ODPOWIEDZI oraz pomarańczowy przycisk z białym napisem: SPRAWDŹ.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W dalszej części dokumentacji interaktywnej znajdują się schematy. Przykładowy ekran pokazano poniżej.
Ri6tGa9i1FflY
Ilustracja przedstawia przykładowy schemat elektryczny składający się z prostokątów połączonych ze sobą prostopadłymi do prostokątów liniami w różnych kolorach. Prostokąty i linie są oznaczone symbolami literowymi i liczbowymi. Obok każdego ważniejszego elementu schematu znajdują się liczby obwiedzione okręgami.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zapoznać się z opisem elementów schematu, należy kliknąć ikonę cyfry. Wtedy z prawej strony pojawi się okno opisu. Aby je zamknąć, należy kliknąć przycisk WRÓĆ.
R123mb4X5ZxnH
Ilustracja przedstawia przykładowy schemat elektryczny składający się z prostokątów połączonych ze sobą prostopadłymi do prostokątów liniami w różnych kolorach. Prostokąty i linie są oznaczone symbolami literowymi i liczbowymi. Obok każdego ważniejszego elementu schematu znajdują się liczby obwiedzione okręgami. Spośród liczb wybrana jest cyfra 2 – po jej wybraniu pojawia się pionowe, prostokątne okno z opisem elementu schematu, który ona oznaczyła.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na końcu dokumentacji interaktywnej znajdują się instrukcje wybranych procedur diagnostycznych. Aby się z nimi zapoznać, należy je pobrać, klikając przycisk POBIERZ ZAŁĄCZNIK.
RfMXNeHg2iN5f
Ilustracja przedstawia ciemnoniebieski przycisk: Pobierz załącznik służący do pobrania instrukcji wybranych procedur diagnostycznych zgodnie z opisem nad przyciskiem. Po kliknięciu na niego pobrany zostaje plik DOCX o rozmiarze 87.48 KB w języku polskim, co określa podpis poniżej.
Przykładowy widok dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceDMkLzMbSnInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
RaALzaJBBrx2R
Ilustracja przedstawia zrzut ekranu z tekstem. Na górze obrazka znajduje się tekst: Systemy komputerowego wspomagania diagnostyki pojazdów samochodowych. MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych. Mechanik pojazdów samochodowych 722102. Technik pojazdów samochodowych 211513. Na szerokim, pomarańczowym pasku znajduje się tekst: Interaktywne materiały sprawdzające. Poniżej, pod paskiem umieszczono zakładki z Ćwiczeniami od 1 do 10 wraz z ich opisem.
Przykładowy widok interaktywnych materiałów sprawdzających
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R1XHWLPsSB31S
Ilustracja przedstawia zrzut ekranu z tekstem. Na szerokim, pomarańczowym pasku znajduje się tekst: Interaktywne materiały sprawdzające. Poniżej, pod paskiem umieszczono zakładki z ćwiczeniami. Zakładka z ćwiczeniem 1 jest rozwinięta, jej treść zawiera polecenie dotyczące uporządkowania w odpowiedniej kolejności etapów postępowania przed przystąpieniem do naprawy pojazdu samochodowego.
Przykładowy widok interaktywnych materiałów sprawdzających
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk Sprawdź. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku Sprawdź znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku Sprawdź widnieje napis Pokaż odpowiedź. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
RDZMFrUIMcRGz
Ilustracja przedstawia przykładowe ćwiczenie – zadanie na uporządkowanie z symbolem graficznym w postaci zielonego sześciokąta z wypełnioną 1/8 wnętrza oznaczającym, że zadanie jest łatwe. Zadanie dotyczy uporządkowania w odpowiedniej kolejności etapów postępowania przed przystąpieniem do naprawy pojazdu samochodowego. Pod spodem znajduje się pięć opcji, które należy przesunąć na odpowiednie miejsce w dół lub w górę. Pod spodem znajduje się prostokątny przycisk: Sprawdź.
Przykładowy widok interaktywnych materiałów sprawdzających
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
R1XSgX3EoAeVW
Ilustracja przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały, z jednym fragmentem zielonym, który jest trójkątny. Jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona, cały jej środek jest wypełniony kolorem czerwonym.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikDZz4v4fqZSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
R1ZO8pQCBWd6N
Ilustracja przedstawia zrzut ekranu z tekstem. Na szerokim, pomarańczowym pasku znajduje się napis: Słownik pojęć dla e‑materiału: Poniżej, pod paskiem widoczne jest okienko wyszukiwania z tekstem: Filtruj pojęcie oraz dwa terminy napisane pogrubioną czcionką wraz z opisem ich znaczenia.
Przykładowy widok słownika pojęć
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaDAgbMg0FwPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięD11ggBl5lPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaD17W0nGf0Netografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.