E-materiały do kształcenia zawodowego

Systemy komputerowego wspomagania diagnostyki pojazdów samochodowych

MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych wyodrębnionej w zawodzie Mechanik pojazdów samochodowych 723103 i Technik pojazdów samochodowych 311513.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych:

  • wykonywania przeglądów podzespołów i zespołów stosowanych w pojazdach samochodowych;

  • diagnozowania stanu technicznego podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych;

  • wykonywania napraw pojazdów samochodowych;

Efekty kształcenia

MOT.05.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

1) Stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią,

6) Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

7) Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

8) Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.

MOT.05.2. Podstawy motoryzacji

Uczeń:

4) Stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,

5) Rozróżnia elementy obwodów elektrycznych i układów elektronicznych,

6) Rozróżnia układy elektryczne i elektroniczne,

9) Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,

11)Rozróżnia maszyny i urządzenia, takie jak: silniki, sprężarki, pompy, napędy hydrauliczne, mechanizmy pneumatyczne,

13) Przestrzega zasad tolerancji i pasowań w zakresie dokładności wykonania części,

15) Dobiera sposoby transportu wewnętrznego i składowania materiałów,

19) Rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas diagnostyki,

20) Wykonuje pomiary warsztatowe,

23) Stosuje programu komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,

24) Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

MOT.05.3. Przeprowadzanie obsługi podzespołów i zespołów stosowanych w pojazdach samochodowych

Uczeń:

2) Rozróżnia zasady działania podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

4) Wykonuje obsługę pojazdów samochodowych z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi,

5) Posługuje się dokumentacją techniczną pojazdów samochodowych,

6) Dobiera części zamienne oraz materiały eksploatacyjne do wykonywania obsługi pojazdów samochodowych,

7) Ocenia jakość wykonanej obsługi pojazdów samochodowych,

8) Stosuje programy komputerowe wspomagające przeprowadzanie obsługi podzespołów i zespołów stosowanych w pojeździe samochodowym.

MOT.05.4. Diagnozowanie stanu technicznego podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych

Uczeń:

1) Przyjmuje pojazdy samochodowe do diagnostyki,

2) Dobiera metody diagnostyki pojazdów samochodowych, ich podzespołów i zespołów,

3) Ustala zakres diagnostyki pojazdów samochodowych, ich podzespołów i zespołów,

4) Przygotowuje pojazdy samochodowe do diagnostyki,

5) Stosuje specjalistyczne programy komputerowe do diagnostyki pojazdów samochodowych,

6) Wykonuje badania diagnostyczne pojazdów samochodowych, ich podzespołów i zespołów,

7) Wskazuje przyczyny uszkodzeń oraz nadmiernego zużycia części, podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

8) Wypełnia dokumentację diagnostyki pojazdów samochodowych,

9) Przekazuje pojazd samochodowy po diagnostyce wraz z dokumentacją.

MOT.05.5 Wykonywanie napraw pojazdów samochodowych

Uczeń:

2) Lokalizuje uszkodzenia części, podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych na podstawie pomiarów i wyników badań diagnostycznych,

3) Dobiera metody do wykonywania naprawy podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

4) Ustala zakres naprawy podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

5) Przeprowadza weryfikację części, podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

6) Ocenia jakość obsługi i wykonanej naprawy pojazdów samochodowych,

7) Przekazuje pojazd samochodowy po naprawie wraz z dokumentacją.

MOT.05.6. Język obcy zawodowy

Uczeń:

2) Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych,

a) Rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,

b) Rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową).

MOT.05.7. Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń:

3) Planuje wykonanie zadania,

4) Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany,

5) Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem,

8) Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDFOKXGWerWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Systemy komputerowego wspomagania diagnostyki pojazdów samochodowych” składa się z trzech materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDMkLzMbSnInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDZz4v4fqZSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDAgbMg0FwPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD11ggBl5lPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD17W0nGf0Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDybClxxOZInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Mechanik pojazdów samochodowych, Technik pojazdów samochodowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z narzędziami, maszynami i urządzeniami w pracy mechanika pojazdów samochodowych, technika pojazdów samochodowych.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Atlas interaktywny „Obsługa komputerowego programu diagnostycznego”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach atlas interaktywny, który przedstawia przykładowe kody błędów wraz z opisem procedury postępowania w przypadku wystąpienia danego kodu, schematy elektryczne oraz dane o wartościach wymaganych takich jak wartości napięcia zasilania i wartości związanych ze sterowaniem danego elementu.

  • W trakcie przeglądania atlasu pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel dzieli uczniów na odpowiednią ilość grup numerując je. Każda z grup ma za zadanie opisać 4 przykładowe kody błędów i opisy sytuacji, których dotyczą błędy (po jednym z grupy P, B, C, U).

  • Po zakończeniu pracy, grupy oddają kartki z opisami nauczycielowi.

  • Następnie nauczyciel na forum klasy losuje kod błędu oraz odczytuje tylko opis.

  • Zaczynając od grupy z numerem pierwszym, uczniowie mają za zadanie określić w jakim układzie pojazdu pojawiła się usterka, która odpowiada za definicję kodu, oraz podgrupę związaną z układami samochodu. (Jest to odpowiednio pierwszy, drugi i trzeci znak w kodzie błędu) Za każdy prawidłowo określony znak kodu, grupa otrzymuje punkt.

  • Członkowie grupy, która zgromadzi najwięcej punktów, może zostać odpowiednio nagrodzona.

Gra edukacyjna Diagnoza pojazdu samochodowego za pomocą systemu komputerowego
  • Nauczyciel odpowiednio łączy uczniów w pary. Tak je dobiera pary, aby uczniem pierwszym był uczeń słabej radzący sobie z nauką.

  • Pierwszy uczeń skupi się na poziomie pierwszym, jego kolega/koleżanka na poziomie drugim.

  • Uczniowie w parach przechodzą etapy gry, notując jednocześnie swoje odpowiedzi z wyjaśnieniem, dlaczego akurat ta odpowiedź jest poprawna i następnie dzielą się ze sobą swoimi przemyśleniami co do zadań. Na poziomie podstawowym decyzje podejmuje pierwszy uczeń, na poziomie drugim – drugi.

  • Na podstawie swoich odpowiedzi i uzasadnień uczniowie w parach opracowują instrukcję do całej gry; może być ona w postaci prezentacji na kartkach, na których będą zawarte informacje, co należy zrobić, dlaczego, i jakie to będzie miało skutki. W instrukcji mogą pojawić się obrazki odnoszące się do danego elementu pojazdu.

  • Grupy następnie prezentują oraz porównują swoje instrukcje do gry na forum klasy, które następnie nauczyciel ocenia.

Dokumentacja interaktywna Instrukcje diagnostyki wspomaganej komputerowo
  • Nauczyciel dzieli klasę na cztery zespoły. Każdy z zespołów będzie wykonywał podobne zadania na innych danych.

  • Nauczyciel prosi zespoły o to, aby każdy zespół zapoznał się z dokumentacją interaktywną. Każdy zespół ma wypisać w kolejności dane jakie powinien posiadać, aby zawrzeć je w „karcie zlecenia”, „karcie kontrolnej” oraz „karcie naprawy pojazdu”

  • Zespoły uczniowskie wypisują kolejno niezbędne dane do wypełnienia druków. Uczniowie kolejno wymyślają dla swojej grupy nazwisko klienta, markę pojazdu, nr rejestracyjny i inne dane. Dodatkowo zakładają jaka usterka się pojawiła i jakie prace będą wykonywane.

  • Nauczyciel prosi o opisanie historii z tymi danymi, tak aby osoba, która je dostanie mogła wypełnić wcześniej wymienione dokumenty.

  • Opisy nauczyciel przekazuje między grupami.

  • Teraz grupy uzupełniają dokumentację i na bazie informacji o usterce wskazują błąd, opisują go i z „Instrukcje wybranych procedur diagnostycznych” wypisują procedurę jego naprawy.

  • Grupy prezentują wypełnione dokumenty oraz opis błędu z procedurą naprawy

  • Po prezentacjach wszystkich grup nauczyciel prosi grupy o informacje zwrotne na temat poprawności dokumentacji.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Atlas interaktywny Obsługa komputerowego programu diagnostycznego
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie dotyczące obsługi komputerowego programu diagnostycznego

  • Prezentuje zawartość atlasu

  • Uczniowie razem z nauczycielem przeglądają atlas, notują wypowiedzi nauczyciela na temat zagadnień

  • Uczniowie łączą się w pary.

  • Jeden z uczniów przedstawia koledze/koleżance na czym polega usterka, drugi uczeń musi na podstawie krótkiego opisu podać literę kodu i 2 lub 3 pierwsze cyfry kodu błędu, który wyświetliłby program komputerowy podłączony do pojazdu z usterką.

  • Potem następuje zmiana pytającego i kod.

  • Nauczyciel prosi o 8 takich rund (po dwie na kody P, B, C  i U)

  • Po upłynięciu ustalonego przez nauczyciela czasu, każda para na forum klasy podaje swoje odpowiedzi, które następnie są ewentualnie poprawiane przez innych uczniów lub wyjaśnione przez nauczyciela.

Gra edukacyjna  Diagnoza pojazdu samochodowego za pomocą systemu komputerowego

  • Nauczyciel informuje, że każdy teraz samodzielnie musi przejść grę, jednak każdą wybraną odpowiedź należy odpowiednio uargumentować w notatniku.

  • Uczniowie przechodzą grę wspak, czyli zaznaczają najpierw błędne odpowiedzi, testując program. Przed zatwierdzeniem robią zdjęcie ekranów z błędnymi odpowiedziami lub zrzuty ekranu. Zdjęcia zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.

  • Dwukrotnie przy każdym pytaniu szczytują komentarze przy błędnych odpowiedziach (co prawda otrzymają wtedy O punktów, ale zamkną etap)

  • Po przejściu w ten sposób wszystkich ekranów poziomu łatwego, aby przejść do poziomu drugiego muszą teraz już poprawnie rozwiązać ten poziom.

  • Takie same działania realizują na poziomie trudnym.

  • Po przejściu poprawnym obu poziomów wykonują prezentację, w której na każdym slajdzie zawierają po dwóch stronach obrazki: po lewej stronie poprawnie uzupełnione zadanie, a po prawej błędnie zaznaczone odpowiedzi. Pod obrazkami zamieszczają opisy w punktach dotyczące tego, co trzeba wiedzieć, żeby przejść ten etap gry we właściwy sposób.

  • Tak uczniowie samodzielnie przechodzą oba poziomy gry (rozkodowują grę).

  • Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów gry prosi o zaprezentowanie efektów ich pracy.

  • Prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.

Dokumentacja interaktywna Instrukcje diagnostyki wspomaganej komputerowo
  • Nauczyciel prosi o to, aby każdy uczeń zapoznał się z dokumentację interaktywną

  • Teraz prosi uczniów o skorzystanie z zawartego w dokumentacji przykładu do błędnego wypełnienia właściwej dokumentacji. Błędy mają być na tyle nieuchwytne, żeby nie było je łatwo zidentyfikować. Dokumenty w sumie powinny zawierać dokładnie 6 takich „celowych” pomyłek.

  • Uczniowie wypisują kolejno niezbędne dane do wypełnienia druków.

  • Teraz druki te przekazywane wraz z danymi innemu uczniowi. Ma on samodzielnie zidentyfikować błędy w wypełnianiu dokumentacji.

  • Finalnie nauczyciel prezentuje dokumenty i omawia ich prawidłowe wykonanie wskazując na typowe pomyłki.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te można wykorzystywać w różnych formach. Oczywiście użycie ćwiczenia „Test” do sprawdzenia wiadomości może być najbardziej powszechne, ale wykorzystanie go do wytworzenia pytań podobnych do tych zawartych w teście może okazać się dużo trudniejsze niż samo jego wykonanie. Test zawiera 15 pytań, które trzeba rozwiązać w 23 minuty.

Każdy materiał multimedialny może być dedykowany do właściwego e‑materiału, po którym lub w trakcie którego można wykorzystać dane ćwiczenie.

I tak ćwiczenie 1 „Etapy postępowania przed przystąpieniem do naprawy pojazdu”, 2 - „Deska rozdzielcza”, 3 - „Kody diagnostyczne”, 4 - „System kodowania”, 6 - „Diagnostyka stanu technicznego”, 7 - „Usterki pojazdów samochodowych”, 8 - „Usterki na podstawie kodów błędów” oraz 11 - „Schemat układu zasilania paliwem” mogą być użyte do aktywizacji, powtórki lub sprawdzenia wiedzy związanej z atlasem interaktywnym.

Podsumowanie gry można zrealizować stosując ćwiczenie 5 - „Narzędzia do diagnostyki”

W relacji z dokumentacją interaktywną jest ćwiczenie 10. - „Przebieg postępowania podczas wykrycia usterki”

Ćwiczenia mogą stanowić przerywniki lub podsumowania mikrodawek wiedzy o systemach komputerowych wspomagania diagnostyki pojazdów samochodowych. E‑materiał zawiera dużo obrazów, a za tym idzie formuła pytań sprawdzających, która skupiać się będzie na rozpoznawaniu.

W tym przypadku też sprawdza się idea „dopisywania pytań”.

Przykładowe działania w ramach lekcji

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia .

  • Po jego wykonaniu dzieli klasę na dwie grupy. Prosi każdą grupę o przejrzenie atlasu interaktywnego i utworzenie 10 zagadnień (zawierających opis sytuacji, wskazanie związane z błędem i pytanie) na podstawie wybranych zdjęć z opisami błędów.

  • Na przykład grupa opisuje (nie używając nazwy) skrzynię biegów (układ elementów metalowych sprzęgniętych ze sobą sterowanych modułem TCM ...) i wskazuje, że „Komputer wykrył wadliwe działanie tego elementu utrudniające jego pracę i świecącą się na czerwono lampkę kontrolną”. Pytanie do tego zagadnienia: „Jakie kolejne kroki ma podjąć mechanik, aby naprawić tą usterkę?”

  • Teraz grupy na wzajem pokazują sobie opisy. Jedna grupa pokazuje, druga wskazuje właściwą odpowiedź.

  • Nauczyciel na zakończenie tego działania prosi uczniów z każdej grupy o wykonanie testu z ćwiczenia 2 (deska rozdzielcza).

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają także zweryfikować samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień.

W pracy samodzielnej nauczyciel może poprosić wykonanie testu z ćwiczenia 9 w przewidzianym czasie minut, ale w trakcie tego czasu uczeń musi nie tylko odpowiedzieć na pytanie, ale również wymyśleć do każdego pytania kontrpytanie. Po zakończonym teście uczniowie wymyślają po trzy odpowiedzi z czego jedna jest prawdziwa. Pytania przekazują nauczycielowi w wersji cyfrowej lub w postaci notatki.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez zachęcenie młodzieży do samodzielnej analizy e‑materiału i próbę „wymyślania” historii związanych z usterkami

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wybrali sobie kod błędu i wypisali do niego pięć różnych historii zaczynających się od „Klient przyprowadził samochód do warsztatu. Podczas rozmowy poinformował, że ...”.

  • Nauczyciel prosi uczniów o samodzielną pracę poza zajęciami, w której zadaniem uczniów będzie opracowanie również instrukcji z dokładnym opisem czynności, jakie trzeba wykonać, aby usterkę naprawić.

  • Uczniowie mogą tego dokonać w postaci opowieści, którą zapisują w prezentacji w PowerPoint'cie tak, aby prezentacja zawierała historię słowną i obrazy, które będą ją uwydatniały.

  • Historie uczniowie prezentują na zajęciach.

Metoda ta może być porównywalna z mnemotechniką związaną z zapamiętywaniem poprzez tworzenie łańcuchów pamięciowych — historii, czasem niedorzecznych, które pozwalają zapamiętać szczegóły poprzez swoją niezwykłość i unikalność.

Praca z uczniami z SPE, indywidualizacja pracy z uczniem

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje pewne bariery społeczne i komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans.

W pracy z atlasem i dokumentacją interaktywną nauczyciel powinien zadbać o odpowiednią organizację środowiska sprzyjającego skupieniu i dzięki temu łatwiejszemu uczeniu się. Zamieszczone multimedia same w sobie stanowią duży ładunek bodźców, stąd podczas ich używania warto wyeliminować lub zminimalizować inne bodźce, pochodzące z smartfonów rozpraszających uczniów. Oczywiście ich użycie w odpowiednim momencie procesu dydaktycznego może być wskazane (poszukiwanie informacji lub praca z siecią), ale nauczyciel powinien ten proces kontrolować (np.: „parkować smartfony do kieszeni”, kiedy uwagę uczniów powinien przykuwać prezentowany lub „rozgrywany” element dydaktyczny (ćwiczenie grupowe).

Innym elementem wspierającym działanie z atlasem i dokumentacją w ćwiczeniach grupowych (ale również działaniach indywidualnych ucznia) jest ukierunkowanie uwagi poprzez umieszczenie uczniów z dala od okien lub posadzenie ich do nich tyłem.

Szczególnie ważne jest to dla osób, które w klasie szybciej się rozpraszają. Można tu zastosować tez „zaproszenie do pierwszej ławki” lub „przewodzenie” wspólnie z nauczycielem.

Ważnym elementem, może być wprowadzenie informacji na początku ćwiczenia o tym jak ono będzie wyglądało/przebiegało.

Sama budowa multimediów zawartych w tym materiale pozwala też dopasować działanie do ucznia.

Na przykład praca z atlasem interaktywnym może polegać na wskazaniu kodu błędu, jego opisu oraz w dokumentacji interaktywnej - odnalezieniu procedury jego usunięcia. Działanie może być stopniowane przez tylko wskazanie błędu, wskazanie błędu i jego opisu, umiejscowienie dodatkowo w przestrzeni auta, uzupełnienie dokumentacji na podstawie danych z e‑materiału lub z historii wymyślonych przez innych uczniów, odnalezienie w internecie podobnych do zamieszczonych w materiale - dokumentów lub uczeniem innych uczniów tego co już dana osoba umie.

Wiele zależy tu od potrzeb w klasie i inwencji nauczyciela. Wszystko to, aby rozbudzić zainteresowanie diagnostyką, kodami i procedurami oraz utrzymaniem zaangażowania w pracy z tą treścią prezentując całościowo proces od przyjęcia auta do jego zwrotu klientowi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).