Trzymaj rękę na pulsie, rozpoznawaj wypowiedzenia
zadanie interaktywne![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RxmZ0cR8TELb0/4/1umAHuNaEIWyN4aU80SJIVdRz4O0V9U2.png)
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DzQbKMJmm
Codziennie z kimś rozmawiasz, coś czytasz, czegoś słuchasz. Słowa układają się wtedy w… No właśnie, co to jest, jaka to forma komunikowania się?
Przeczytaj fragment komiksu.
![Tytus, Romek i A'Tomek. Księga XV Źródło: Henryk Jerzy Chmielewski, Tytus, Romek i A'Tomek. Księga XV, 2009, Wydawnictwo Prószyński i S-ka.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RvZSIEdRuTYSh/4/OuM4fHorOB5bB0kcxr0HKNj91oBog14V.jpg)
![Tytus, Romek i A’Tomek. Księga XV Źródło: Henryk Jerzy Chmielewski, Tytus, Romek i A’Tomek. Księga XV, 2009, Wydawnictwo Prószyński i S-ka.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R9x7ZVOefoBQd/4/GvObkQu14dGngZLdVJISIYZ6cgknWKXj.jpg)
Nadaj tytuł fragmentowi komiksu Papcia Chmiela (czyli Henryka Jerzego Chmielewskiego). Możesz zapisać go tutaj lub w zeszycie.
Przeczytajcie głośno swoje tytuły i spróbujcie określić ich formę.
Kiedy przekazujemy sobie informacje słowami, używamy wypowiedzeń. Każde wypowiedzenie zaczynamy wielką literą i kończymy kropką, wykrzyknikiem, znakiem zapytania lub wielokropkiem.
Przeczytaj jeszcze raz wypowiedzi bohaterów z fragmentu komiksu Papcia Chmiela. Tutaj lub w zeszycie wypisz:
równoważniki zdań,
zdania.
Podane równoważniki zdań przekształć w zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Spokój!
Jasne jak słońce.
Mamusiu, herbaty?
Ale ulewa!
Marsz do domu!
Co trzeba zrobić z wyrazami z kolejnych grup, aby stworzyły zdanie? Wykorzystaj swoje pomysły i zapisz tutaj lub w zeszycie zdania utworzone z podanych wyrazów.
berek w chłopcy bawić się przerwa na
na pani tabliczki pytać z matematyka mnożenie
cały o dziewczynki mecz gadać lekcja
Zapisz poprawnie poniższe wypowiedzenia. Pamiętaj o interpunkcji!
ptasiepióraszybkosięzużywająścierająsięitracąbarwę
..............................................................................................................................................
uwiększościptakówwszystkiepiórasązmienianerazdoroku
....................................................................................................................................
zwyklepiórawypadająjednopodrugimiwtejsamejkolejnościodrastają
..............................................................................................................................................................
starepiórowypadaanowewyrastawtymsamymmiejscu
....................................................................................................................
tenprocesnazywasiępierzeniem
....................................................................
Odgadnijcie, na jakie przysłowia składają się podane wyrazy, i wytłumaczcie ich znaczenie. Następnie zapiszcie przysłowia w zeszytach.
równoważnik zdania, zawiera m.in. słowa: chmura, duża, deszcz, mały;
zdanie, zawiera m.in. słowa: dym, ogień, bez;
zdanie, zawiera m.in. słowa: dzień, zachód, słońce, nie chwalić;
równoważnik zdania, zawiera m.in. słowa: bezrybie, rak, ryba;
zdanie, zawiera m.in. słowa: późno, szkodzić, przychodzić, sam.