Animacja + Schemat
Zapoznaj się z animacją i wykonaj ćwiczenie.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D14SX3UwG
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Publikacja i ogłoszenie aktów normatywnych.
Zapoznaj się z poniższymi wykresami i zastanów się, jakie mogą być przyczyny tak wysokiego wskaźnika zmienności prawa w naszym kraju.
- 1. zestaw danych:
- Rok: 2009
- liczba stron aktów prawnych: 17423
- 2. zestaw danych:
- Rok: 2010
- liczba stron aktów prawnych: 16893
- 3. zestaw danych:
- Rok: 2011
- liczba stron aktów prawnych: 16387
- 4. zestaw danych:
- Rok: 2012
- liczba stron aktów prawnych: 20049
- 5. zestaw danych:
- Rok: 2013
- liczba stron aktów prawnych: 20712
- 6. zestaw danych:
- Rok: 2014
- liczba stron aktów prawnych: 20434
- 7. zestaw danych:
- Rok: 2015
- liczba stron aktów prawnych: 24781
- 8. zestaw danych:
- Rok: 2016
- liczba stron aktów prawnych: 35280
- 9. zestaw danych:
- Rok: 2017
- liczba stron aktów prawnych: 23681
- 10. zestaw danych:
- Rok: 2018
- liczba stron aktów prawnych: 20325
- 11. zestaw danych:
- Rok: 2019*
- liczba stron aktów prawnych: 21524
Źródło: oprac. na podst.: barometrprawa.pl.
Wskaźnik zmienności prawa w UE
Polska ma obecnie najbardziej zmienne prawo ze wszystkich państw Unii Europejskiej. Jak wynika z obliczeń Grant Thornton, w latach 2012 – 2014 produkowała rocznie średnio prawie pięćdziesięciosześciokrotnie więcej przepisów niż Szwecja, jedenastokrotnie więcej niż Litwa i dwukrotnie więcej niż Węgry (szacunki dotyczą zarówno liczby, jak i objętości tworzonych aktów prawnych – na podstawie tych dwóch czynników obliczony został specjalny wskaźnik zmienności prawa w krajach UE).
- 1. zestaw danych:
- Państwo: Szwecja
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 1,0
- 2. zestaw danych:
- Państwo: Belgia
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 1,3
- 3. zestaw danych:
- Państwo: Austria
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 2,1
- 4. zestaw danych:
- Państwo: Niemcy
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 2,3
- 5. zestaw danych:
- Państwo: Cypr
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 3,3
- 6. zestaw danych:
- Państwo: Malta
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 3,6
- 7. zestaw danych:
- Państwo: Portugalia
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 3,6
- 8. zestaw danych:
- Państwo: Litwa
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 4
- 9. zestaw danych:
- Państwo: Estonia
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 6,1
- 10. zestaw danych:
- Państwo: Bułgaria
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 6,6
- 11. zestaw danych:
- Państwo: Chorwacja
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 8,5
- 12. zestaw danych:
- Państwo: Czechy
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 8,6
- 13. zestaw danych:
- Państwo: Holandia
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 8,9
- 14. zestaw danych:
- Państwo: Luksemburg
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 9,0
- 15. zestaw danych:
- Państwo: Rumunia
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 9,0
- 16. zestaw danych:
- Państwo: Finlandia
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 11,0
- 17. zestaw danych:
- Państwo: Słowacja
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 12,9
- 18. zestaw danych:
- Państwo: Dania
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 13,0
- 19. zestaw danych:
- Państwo: Łotwa
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 13,5
- 20. zestaw danych:
- Państwo: Węgry
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 25,1
- 21. zestaw danych:
- Państwo: Słowenia
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 25,7
- 22. zestaw danych:
- Państwo: Irlandia
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 28,2
- 23. zestaw danych:
- Państwo: Francja
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 42,9
- 24. zestaw danych:
- Państwo: Hiszpania
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 44,8
- 25. zestaw danych:
- Państwo: Grecja
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 46,2
- 26. zestaw danych:
- Państwo: Włochy
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 53,0
- 27. zestaw danych:
- Państwo: Polska
- wskaźnik zmienności prawa w UE 2019: 55,6
Źródło: oprac. na podst.: barometrprawa.pl.
Średni okres prac nad ustawą w Polsce (od wpłynięcia do sejmu do podpisu Prezydent RP)
W 2018 r. średni okres prac nad ustawą – od wpłynięcia projektu do sejmu do dnia podpisu Prezydenta RP – wyniósł 99 dni, o siedem dni krócej niż w 2017 r. Dla porównania, w 2015 r. było to 122 dni, a w 2000 r. – 201 dni.
- 1. zestaw danych:
- rok: 2000
- średnia liczba dni pracy nad ustawą: 201
- 2. zestaw danych:
- rok: 2005
- średnia liczba dni pracy nad ustawą: 198
- 3. zestaw danych:
- rok: 2010
- średnia liczba dni pracy nad ustawą: 170
- 4. zestaw danych:
- rok: 2014
- średnia liczba dni pracy nad ustawą: 151
- 5. zestaw danych:
- rok: 2015
- średnia liczba dni pracy nad ustawą: 122
- 6. zestaw danych:
- rok: 2016
- średnia liczba dni pracy nad ustawą: 77
- 7. zestaw danych:
- rok: 2017
- średnia liczba dni pracy nad ustawą: 106
- 8. zestaw danych:
- rok: 2018
- średnia liczba dni pracy nad ustawą: 99