Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z treścią filmu, a następnie wyjaśnij wpływ rozwijających się nauk przyrodniczych na filozofię XVII w.

RA3OxMZkk56rI
(Uzupełnij).
RIIaj6Ws6GdSZ
Film nawiązujący do treści materiału o filozofii siedemnastowiecznej.
Polecenie 2

O co pytają osiemnastowieczni filozofowie? Sformułuj co najmniej trzy pytania związane z omówionymi w filmie wątpliwościami.

R1LFono1XMHAi
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z fragmentami Myśli Pascala, a następnie wyjaśnij, w jaki sposób siedemnastowieczny filozof postrzega miejsce człowieka w świecie.

Blaise Pascal Myśli

Ostatecznie bowiem, czymże jest człowiek w przyrodzie? Nicością wobec nieskończoności, wszystkim wobec nicości, pośrodkiem między niczym a wszystkim. Jest nieskończenie oddalony od rozumienia ostateczności; cel rzeczy i ich początki są dlań na zawsze ukryte w nieprzeniknionej tajemnicy; zarówno niezdolny jest dojrzeć nicości, z której go wyrwano, jak nieskończoności, w której go utopiono. [...]

46.

Myśl stanowi wielkość człowieka. [...]

146.

Człowiek wyraźnie stworzony jest do myślenia, to cała jego godność; cała zaś jego zasługa i cały obowiązek, to myśleć jak się należy, Owóż porządek myśli jest ten, aby zacząć od siebie i od swego stwórcy i swego celu. [...]

347.

Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą. Nie potrzeba, iżby cały wszechświat uzbroił się, aby go zmiażdżyć: mgła, kropla wody wystarczy, aby go zabić. Ale gdyby nawet wszechświat go zmiażdżył, człowiek byłby i tak czymś szlachetniejszym niż to, co go zabija, ponieważ wie, że umiera, i zna przemoc, którą wszechświat ma nad nim. Wszechświat nie wie nic.

Cała nasza godność spoczywa tedy w myśli. Stamtąd trzeba nam się wywodzić, a nie z przestrzeni i czasu, których nie umielibyśmy zapełnić. Silmy się tedy dobrze myśleć: oto zasada moralności. [...]

396.

Dwie rzeczy pouczają człowieka o całej jego naturze, instynkt i doświadczenie.

397.

Wielkość człowieka jest wielka w tym, iż on zna swoją nędzę. Drzewo nie zna swojej nędzy.

Nędzą tedy jest czuć swoją nędzę, ale wielkością jest wiedzieć, że się jest nędznym.

bla Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. T. Żeleński-Boy, s. 20, 55, 122, 154–155.
RA3OxMZkk56rI
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Rozstrzygnij, czy koncepcja człowieka prezentowana przez Pascala jest optymistyczna, czy pesymistyczna. Sformułuj argumenty, którymi potwierdzisz swoje zdanie.

RA3OxMZkk56rI
(Uzupełnij).