Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Uzasadnij, że trójkąty ABC, AKL, KNC N B M są podobne.

R1KdnflK7vWRd
Aplet przedstawia trójkąt A B C. Długość przyprostokątnej A C wynosi 8 jednostek, a przyprostokątna B C ma miarę sześć. W jego środku znajduję się prostokąt K L M N. Krawędzie prostokąta dzielą trójkąt na trzy mniejsze. Pierwszy A K L, drugi K N C oraz trzeci N B M. Przesuwając kursorem zmieniamy długości boków prostokąta, jednocześnie zmieniając wielkości trójkątów. Przykład pierwszy. Przesuwając kursor na środek paska uzyskaliśmy długość x, czyli odcinek A K równą cztery przecinek jeden. A pole prostokąta wynosi 11 przecinek 99 jednostek. Przykład drugi. Rozszerzając bok prostokąta wzdłuż przeciwprostokątnej uzyskujemy długość x równą 1 przecinek 6 jednostek, a pole równe 7 przecinek 68 jednostek. Przykład trzeci. Rozszerzając bok prostokąta wzdłuż przyprostokątnych uzyskujemy długość x równą 7 przecinek 2 jednostki, a pole prostokąta równe 4 przecinek 32 jednostki.
Polecenie 2

Zmieniaj położenie punktu K, obserwując jak zmienia się długość x odcinka AK oraz pole prostokąta KLMN. Sformułuj hipotezę dotyczącą największej wartości pola prostokąta KLMN.

Polecenie 3

Wyznacz pole prostokąta KLMN jako funkcję zmiennej x, podaj dziedzinę tej funkcji i wyznacz jej największą wartość. Porównaj swoje rozwiązanie z podanym.