Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Wysłuchaj nagrania i na jego podstawie opisz płaszczyzny interpretacyjne wiersza Zbigniewa Herberta Potęga smaku.

Zapoznaj się z treścią nagrania i na jego podstawie opisz płaszczyzny interpretacyjne wiersza Zbigniewa Herberta Potęga smaku.

R3snjnGuSJmfP
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, na czym polega najbardziej rozpowszechnione odczytanie wiersza Zbigniewa Herberta, a szczególnie tytułowej kwestii smaku.

R1TeoNvbPCshe
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wypisz cechy spontanicznego (swobodnego) toku mowy, które występują w wierszu Zbigniewa Herberta Potęga smaku. Odpowiedz na pytanie, czemu służy ich nagromadzenie w utworze.

RAzuvmjJUMNFI
(Uzupełnij).
R1AJv2XzSEvId
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Adam Poprawa, Piętno piękna. O wierszu „Potęga smaku”.
Źródło: Adam Poprawa, Piętno piękna. O wierszu „Potęga smaku”, [w:] Niepewna jasność tekstu. Szkice o twórczości Zbigniewa Herberta, red. J.M. Ruszar, Kraków 2009, s. 349–354.

Słownik

gorący rok 1981
gorący rok 1981

w roku 1981, 13 grudnia, w Polsce został wprowadzony stan wojenny

niechłodny rok 1983
niechłodny rok 1983

obfitował w wiele wydarzeń o charakterze społeczno‑politycznym: w styczniu tego roku usunięto ze stanowisk dwóch dyrektorów teatrów, w maju Służba Bezpieczeństwa zamordowała Grzegorze Przemyka, w czerwcu odbyła się pielgrzymka Jana Pawła II do Polski, w lipcu zniesiono stan wojenny, w październiku zaś ogłoszono, że pokojową Nagrodę Nobla otrzymał Lech Wałęsa

aksjologia
aksjologia

(gr. áxios – godny, cenny + lógos – słowo, nauka) dziedzina filozofii, której przedmiotem są wartości

apologia
apologia

(gr. mowa obrończa) ustna lub pisemna obrona osoby, sprawy, idei, zawierająca ich pochwałę oraz odparcie zarzutów przeciwników

strofoida
strofoida

(gr. strophē – obrót, zwrot) quasi‑strofa, w wierszu wolnym wyodrębniony graficznie zespół wersów stanowiący zazwyczaj całość składniową, bezrymowy lub rymowany, ale nie realizujący żadnego z tradycyjnych układów rymowych, charakterystycznych dla strof

dystych
dystych

(gr. dístichon < dístichos – dwurzędowy) strofa złożona z 2 wersów o identycznej lub różnej strukturze