Sprawdź się
Tekst do ćwiczeń
Potęga smakuPani Profesor Izydorze Dąmbskiej
To wcale nie wymagało wielkiego charakteru
nasza odmowa niezgoda i upór
mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
w którym są włókna duszy i chrząstki sumieniaKto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono
słano kobiety różowe płaskie jak opłatek
lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha
lecz piekło w tym czasie było jakie
mokry dół zaułek morderców barak
nazwany pałacem sprawiedliwości
samogonny Mefisto w leninowskiej kurtce
posyłał w teren wnuczęta Aurory
chłopców o twarzach ziemniaczanych
bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękachZaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana
(Marek Tulliusz obracał się w grobie)
łańcuchy tautologii parę pojęć jak cepy
dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu
składnia pozbawiona urody koniunktiwuTak więc estetyka może być pomocna w życiu
nie należy zaniedbywać nauki o pięknie
Zanim ogłosimy akces trzeba pilnie badać
kształt architektury rytm bębnów i piszczałek
kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów
Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu
książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanieTo wcale nie wymagało wielkiego charakteru
mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
który każe wyjść skrzywić się wycedzić szyderstwo
choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała
głowa(Raport z oblężonego miasta, 1983)
Źródło: Zbigniew Herbert, Potęga smaku, [w:] tegoż, Raport z oblężonego miasta, 1983.
Opisz postawę podmiotu lirycznego wiersza Potęga smaku Zbigniewa Herberta wobec ukazanego w tekście systemu sprawowania władzy.
Scharakteryzuj ukazany w wierszu Potęga smaku Zbigniewa Herberta świat oprawców.
Hieronim Bosch – (tu wybierz) 1. prymitywne narzędzia do młócenia zboża i pogardliwe określenie ludzi, 2. artysta o wrażliwości wizjonera, 3. frazeologizm określający aksjomaty wyboru, 4. mitologiczne określenie bogini świtu oraz nazwa krążownika, z którego ostrzelano Pałac Zimowy w Rosji i zapoczątkowano rewolucję bolszewicką, 5. Cyceron, filozof antyczny i wybitny mówca, 6. typowy dla wodza rewolucji bolszewickiej strój, 7. wyróżniająca kogoś lub coś cecha oraz stopnie wojskowe, 8. łacińskie określenie gramatyczne
Cepy – (tu wybierz) 1. prymitywne narzędzia do młócenia zboża i pogardliwe określenie ludzi, 2. artysta o wrażliwości wizjonera, 3. frazeologizm określający aksjomaty wyboru, 4. mitologiczne określenie bogini świtu oraz nazwa krążownika, z którego ostrzelano Pałac Zimowy w Rosji i zapoczątkowano rewolucję bolszewicką, 5. Cyceron, filozof antyczny i wybitny mówca, 6. typowy dla wodza rewolucji bolszewickiej strój, 7. wyróżniająca kogoś lub coś cecha oraz stopnie wojskowe, 8. łacińskie określenie gramatyczne
Dystynkcja – (tu wybierz) 1. prymitywne narzędzia do młócenia zboża i pogardliwe określenie ludzi, 2. artysta o wrażliwości wizjonera, 3. frazeologizm określający aksjomaty wyboru, 4. mitologiczne określenie bogini świtu oraz nazwa krążownika, z którego ostrzelano Pałac Zimowy w Rosji i zapoczątkowano rewolucję bolszewicką, 5. Cyceron, filozof antyczny i wybitny mówca, 6. typowy dla wodza rewolucji bolszewickiej strój, 7. wyróżniająca kogoś lub coś cecha oraz stopnie wojskowe, 8. łacińskie określenie gramatyczne
Koniunktiwum – (tu wybierz) 1. prymitywne narzędzia do młócenia zboża i pogardliwe określenie ludzi, 2. artysta o wrażliwości wizjonera, 3. frazeologizm określający aksjomaty wyboru, 4. mitologiczne określenie bogini świtu oraz nazwa krążownika, z którego ostrzelano Pałac Zimowy w Rosji i zapoczątkowano rewolucję bolszewicką, 5. Cyceron, filozof antyczny i wybitny mówca, 6. typowy dla wodza rewolucji bolszewickiej strój, 7. wyróżniająca kogoś lub coś cecha oraz stopnie wojskowe, 8. łacińskie określenie gramatyczne
Leninowska kurtka – (tu wybierz) 1. prymitywne narzędzia do młócenia zboża i pogardliwe określenie ludzi, 2. artysta o wrażliwości wizjonera, 3. frazeologizm określający aksjomaty wyboru, 4. mitologiczne określenie bogini świtu oraz nazwa krążownika, z którego ostrzelano Pałac Zimowy w Rosji i zapoczątkowano rewolucję bolszewicką, 5. Cyceron, filozof antyczny i wybitny mówca, 6. typowy dla wodza rewolucji bolszewickiej strój, 7. wyróżniająca kogoś lub coś cecha oraz stopnie wojskowe, 8. łacińskie określenie gramatyczne
Potęga smaku – (tu wybierz) 1. prymitywne narzędzia do młócenia zboża i pogardliwe określenie ludzi, 2. artysta o wrażliwości wizjonera, 3. frazeologizm określający aksjomaty wyboru, 4. mitologiczne określenie bogini świtu oraz nazwa krążownika, z którego ostrzelano Pałac Zimowy w Rosji i zapoczątkowano rewolucję bolszewicką, 5. Cyceron, filozof antyczny i wybitny mówca, 6. typowy dla wodza rewolucji bolszewickiej strój, 7. wyróżniająca kogoś lub coś cecha oraz stopnie wojskowe, 8. łacińskie określenie gramatyczne
Tulliusz – (tu wybierz) 1. prymitywne narzędzia do młócenia zboża i pogardliwe określenie ludzi, 2. artysta o wrażliwości wizjonera, 3. frazeologizm określający aksjomaty wyboru, 4. mitologiczne określenie bogini świtu oraz nazwa krążownika, z którego ostrzelano Pałac Zimowy w Rosji i zapoczątkowano rewolucję bolszewicką, 5. Cyceron, filozof antyczny i wybitny mówca, 6. typowy dla wodza rewolucji bolszewickiej strój, 7. wyróżniająca kogoś lub coś cecha oraz stopnie wojskowe, 8. łacińskie określenie gramatyczne
Scharakteryzuj postawę sprzeciwu wobec systemu, o której rozważa Zbigniew Herbert w wierszu Potęga smaku, oraz opisz, jak poeta odniósł się do jego zwolenników.
Wskaż w wierszu Potęga smaku Zbigniewa Herberta jak najwięcej kontekstów kulturowych, a następnie wyjaśnij ich znaczenie dla interpretacji utworu. W jaki sposób Herbert pogłębia rozumienie tych kulturowych odniesień? W jaki sposób wpływają one na rozumienie współczesności?
Wymień z wiersza Potęga smaku Zbigniewa Herberta jak najwięcej kontekstów kulturowych, a następnie wyjaśnij ich znaczenie dla interpretacji utworu. Odpowiedz na pytanie: w jaki sposób Herbert pogłębia rozumienie tych kulturowych odniesień? W jaki sposób wpływają one na rozumienie współczesności?
Do podanych związków frazeologicznych dopisz odpowiednie cytaty z wiesza i określ ich rolę w utworze Potęga smaku.
Wykorzystaj wnioski z analizy i interpretacji wiersza Potęga smaku do uzasadnienia, że w utworze to, co etyczne, pozostaje w ścisłym związku z tym, co estetyczne.
Wykorzystaj wnioski z analizy i interpretacji wiersza Potęga smaku do uzasadnienia, że w utworze to, co etyczne, pozostaje w ścisłym związku z tym, co estetyczne. Zapisz swoje rozważania.
Zinterpretuj sens sformułowania: „Głowa to bezcenny kapitel ciała. Estetyka może być pomocna w życiu”.
Na podstawie wiersza Zbigniewa Herberta Powrót prokonsula porównaj wizerunek urzędnika z ukazanymi w wierszu Potęga smaku oprawcami.