Przeczytaj
Zbigniew Herbert jest jednym z najważniejszych poetów polskich i światowych XX wieku. W swojej twórczości poruszał fundamentalne dla kultury europejskiej czasu wojny i utraty wartości kwestie filozoficzne, społeczne i duchowe. Zadawał pytania o sens istnienia, porządek świata, idee. O wpływie poezji Herberta na codzienność i rzeczywistość jego czytelników pisze Danuta Opacka‑Walasek:
„Znać sekret zaklinania słów”: o poezji Zbigniewa Herberta[…] niektóre frazy Herberta przeniknęły do języka codziennego środowisk inteligenckich, że „mówimy i piszemy Herbertem” nie tylko na zajęciach z literatury czy konkursach recytatorskich, nie tylko w profesjonalnych artykułach i recenzjach, ale także w powszednich sytuacjach towarzyskich. […] Jedną z takich fraz, którą wykształceni Polacy wprowadzili do języka mówionego i używają jako czytelnego znaku porozumienia, jest tytuł wiersza Zbigniewa Herberta Potęga smaku. Istnieje w języku polskim idiomidiom, związek frazeologiczny: „kwestia smaku” — inaczej „kwestia gustu, sprawa smaku”. „Smak” występuje tu właśnie w znaczeniu gustu, poczucia piękna, właściwych proporcji, harmonii. „Kwestia smaku” mówi się w sytuacjach oceniania czyjegoś wyboru, kiedy ta ocena nie jest oczywista i kładzie się nacisk właśnie na wybór tego, co podlega indywidualnemu poczuciu harmonii. Zbigniew Herbert w tytule swojego wiersza wprowadza modyfikację związku frazeologicznego. Zamiast „kwestia smaku” używa metafory „potęga smaku”, hiperbolizując i nobilitując rangę piękna i gustu. Oczywiście, trzeba poznać wiersz, żeby zrozumieć, dlaczego tak wielką rolę przypisuje poeta pięknu i wrażliwości na zachowanie odpowiednich proporcji. Dlaczego twierdzi, że piękno przynależące do estetyki miewa moc ocalającą moralnie, sięgając w ten sposób do źródeł Platońskiej trójjedni dobra, piękna i prawdy.
Wzmiankowany przez badaczkę utwór pochodzi z tomu Raport z oblężonego miasta z 1983 roku. Podmiot liryczny w owym wierszu broni prawa człowieka do wierności wyznawanym zasadom i przeciwstawia się systemowi, który narusza wolność i godność człowieka.
Potęga smakuPani Profesor Izydorze DąmbskiejPani Profesor Izydorze Dąmbskiej
To wcale nie wymagało wielkiego charakteru
nasza odmowa niezgoda i upór
mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
w którym są włókna duszy i chrząstki sumieniaKto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono
słano kobiety różowe płaskie jak opłatek
lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima BoschaHieronima Boscha
lecz piekło w tym czasie było jakie
mokry dół zaułek morderców barak
nazwany pałacem sprawiedliwości
samogonny Mefisto w leninowskiejleninowskiej kurtce
posyłał w teren wnuczęta AuroryAurory
chłopców o twarzach ziemniaczanych
bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękachZaiste ich retoryka była aż nazbyt parcianaparciana
(Marek TulliuszMarek Tulliusz obracał się w grobie)
łańcuchy tautologiitautologii parę pojęć jak cepy
dialektykadialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu
składnia pozbawiona urody koniunktiwukoniunktiwuTak więc estetyka może być pomocna w życiu
nie należy zaniedbywać nauki o pięknie
Zanim ogłosimy akces trzeba pilnie badać
kształt architektury rytm bębnów i piszczałek
kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów
Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu
książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanieTo wcale nie wymagało wielkiego charakteru
mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
który każe wyjść skrzywić się wycedzić szyderstwo
choćby za to miał spaść bezcenny kapitelkapitel ciała
głowa
Historyk literatury Jacek Łukasiewicz o utworze Potęga smaku pisze:
Rytm, czyli powinność. Szkice o książkach i ludziach po roku 1980Dobry smak postulowany […] w tym utworze to oczywiście coś innego niż gust estetyczny; ten bowiem także trzeba umieć chwilami przekraczać. „Smak” jednak również nie może być synonimem czy eufemizmemeufemizmem sumienia. Trzeba go wspierać wiedzą, pozbawiać pychy, konfrontować z najgłębszym życiem duchowym.
W wierszu poeta odwołuje się do klasycznych wartości kultury oraz wzorców światopoglądowych. Odwołania filozoficzne i estetyczne kształtują światopogląd oparty na wzorcach antycznych, postulujących łączenie prawdy, piękna i dobra. W tekście odnajdujemy nawiązania do ważnych tematów pojawiających się w innych utworach Herberta: wierności wyznawanym zasadom, doniosłości zachowania postawy etycznej, obrony niezależności i godności człowieka, sprzeciwu wobec systemu niosącego przemoc, odbierającego człowiekowi wolność i tożsamość.
Teoretyk literatury Andrzej Stoff zwraca uwagę na ponadczasowość poezji Herberta:
Potęga smakuZnaczenie poezji [Herberta] sięga daleko poza moment historyczny, w jakim poecie przyszło tworzyć, jego wiersze będą czytały także następne pokolenia, chociaż trudno jest przewidzieć, co w nich uznają za najważniejsze i najcenniejsze. I to z tego też właśnie powodu nie wolno, jak sądzę, pozostawić przyszłym czytelnikom poezji Herberta bez komentarza pochodzącego od ludzi, dla których ów moment historyczny nie jest jeszcze zamierzchłą przeszłością, którą zrekonstruować potrafią wyłącznie historycy.
Potęga smaku Zbigniewa Herberta – ironiczna wskazówka dla tych, którzy służyli ideologiiPotęga smaku Zbigniewa Herberta – ironiczna wskazówka dla tych, którzy służyli ideologii
Słownik
(gr. idiōma – właściwość) wyraz, wyrażenie, zwrot właściwe danemu językowi (definicja na podstawie słownika PWN)
(od gr. kalos kagathos – piękny i dobry) grecki ideał człowieka, łączy w sobie piękno zewnętrzne i wewnętrzne, tzn. idealne ciało z cudowną duszą; oznacza połączenie piękna i dobra, w myśl przekonania głoszącego, że to, co piękne, jest dobre, a to, co dobre, musi być piękne; idea typowa dla greckiego rozumienia rzeczywistości, dziś już nieuznawana za słuszną