Czy cykl życia komórki jest ograniczony?
Autor/autorka
Iwona Watrak
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I
2. Przedmiot
biologia
3. Temat zajęć
Czy cykl życia komórki jest ograniczony?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń/uczennica zna przebieg i znaczenie cyklu komórkowego.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń/uczennica charakteryzuje fazy cyklu komórkowego
Uczeń/uczennica wyjaśnia, na czym polegają procesy zachodzące w poszczególnych etapach cyklu komórkowego.
Uczeń/uczennica opisuje przebieg cytokinezy w komórkach roślinnych i zwierzęcych
9. Metody i formy pracy
Metoda pracy: Cykl Kolba
Formy pracy: praca indywidualna i praca w małych grupach
10. Środki dydaktyczne
podręcznik „Biologia na czasie 1” wyd. Nowa Era,
e‑zasoby (materiały ZPE, film na YouTube)
11. Wymagania w zakresie technologii
tablica interaktywna podłączona do laptopa nauczycielskiego z dostępem do Internetu
smartfony uczniowskie z dostępem do Internetu,
e‑zasoby narzędziowe: Quizziz, ZPE
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - Magia cyklu komórkowego
Czas trwania: 5min
Opis aktywności:
Nauczyciel/ka prezentuje film pt: Cykl komórkowy Interfaza i Faza Podziału, wprowadzający w zagadnienie nowego tematu.
https://www.youtube.com/watch?v=jyCby2qESVo
Uczniowie/uczennice biorą udział w sesji synchronicznej pytań w Quizizz- Magia cyklu komórkowego, dotyczących materiału z filmu
https://quizizz.com/admin/quiz/61d4ab714e510a001e911c6b/magia-cyklu-komorkowego
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 3min
Opis aktywności:
Nauczyciel/ka pyta o spostrzeżenia, odczucia i autorefleksję opierając dyskusję na zadawaniu pytań:
Czy coś was zaskoczyło w treści filmu?
Czy film ułatwił wam odpowiedzi na pytania?
Jak się czuliście rozwiązując test?
Aktywność 3
Temat: Zbieranie informacji
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Nauczyciel/ka przedstawia przebieg cyklu komórkowego i jego regulację wykorzystując materiał zamieszczony na ZPE
https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/D1Fen4kxo
Uczniowie/uczennice w grupach 3‑4 osobowych wyszukują informacji w podręczniku do w/w zagadnień oraz w materiałach ZPE udostępnionych przez prowadzącego/ prowadzącą zajęcia na tablicy interaktywnej.
Nauczyciel/ka prosi o odszukanie informacji na temat czasu trwania cyklu życia komórki, zmian zawartości DNA w komórce podczas cyklu prezentując film
https://zpe.gov.pl/a/film-samouczek/D1FqHJ17p od początku do 2 minuty.
Uczniowie/ uczennice mają przeczytać także fragment z podręcznika dotyczący cytokinezy i jej przebiegu w komórkach roślinnych i zwierzęcych oraz o apoptozie komórki.
Aktywność 4
Temat: Teoria w praktyce
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Nauczyciel/ka prezentuje na tablicy multimedialnej zadanie na ZPE do samodzielnego rozwiązania przez uczniów/uczennice
https://zpe.gov.pl/a/film-samouczek/D1FqHJ17p
a następnie prowadzący udostępnia film instruktażowy z komentarzem do prawidłowego rozwiązania zadania
https://zpe.gov.pl/a/film-samouczek/D1FqHJ17p od 4.30
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie nr 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”.
https://zpe.gov.pl/a/sprawdz-sie/DDVIYtfye
Odpowiedzi zapisują na kartkach, następnie konsultują swoje rozwiązania zadań z inną parą uczniów/ uczennic, ustalając prawidłową wersję odpowiedzi. Dwie wybrane osoby sprawdzają na forum klasy przy tablicy rozwiązanie zadań.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie/uczennice uzupełniają ankietę
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf5BP-obKlQ5y0rdKNcnoxG58Ng2aEebKuDQ63wFlkHLXn-7g/viewform
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna