Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Iwona Watrak

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I

2. Przedmiot

biologia

3. Temat zajęć

Czy cykl życia komórki jest ograniczony?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń/uczennica zna przebieg i znaczenie cyklu komórkowego.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń/uczennica charakteryzuje fazy cyklu komórkowego

  2. Uczeń/uczennica wyjaśnia, na czym polegają procesy zachodzące w poszczególnych etapach cyklu komórkowego.

  3. Uczeń/uczennica opisuje przebieg cytokinezy w komórkach roślinnych i zwierzęcych

9. Metody i formy pracy

Metoda pracy: Cykl Kolba
Formy pracy: praca indywidualna i praca w małych grupach

10. Środki dydaktyczne

podręcznik „Biologia na czasie 1” wyd. Nowa Era,
e‑zasoby (materiały ZPE, film na YouTube)

11. Wymagania w zakresie technologii

tablica interaktywna podłączona do laptopa nauczycielskiego z dostępem do Internetu 
smartfony uczniowskie z dostępem do Internetu,
e‑zasoby narzędziowe: Quizziz, ZPE

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja

    • Czas trwania: 3min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel/ka pyta o spostrzeżenia, odczucia i autorefleksję opierając dyskusję na zadawaniu pytań:
      Czy coś was zaskoczyło w treści filmu?
      Czy film ułatwił wam odpowiedzi na pytania?
      Jak się czuliście rozwiązując test?

  • Aktywność 3

    • Temat: Zbieranie informacji

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel/ka przedstawia przebieg cyklu komórkowego i jego regulację wykorzystując materiał zamieszczony na ZPE 
      https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/D1Fen4kxo

      Uczniowie/uczennice w grupach 3‑4 osobowych wyszukują informacji w podręczniku do w/w zagadnień oraz w materiałach ZPE udostępnionych przez prowadzącego/ prowadzącą zajęcia na tablicy interaktywnej.

      Nauczyciel/ka prosi o odszukanie informacji na temat czasu trwania cyklu życia komórki, zmian zawartości DNA w komórce podczas cyklu prezentując film
      https://zpe.gov.pl/a/film-samouczek/D1FqHJ17p  od początku do 2 minuty.

      Uczniowie/ uczennice mają przeczytać także fragment z podręcznika dotyczący cytokinezy i jej przebiegu w komórkach roślinnych i zwierzęcych oraz o apoptozie komórki.

  • Aktywność 4

    • Temat: Teoria w praktyce

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel/ka prezentuje na tablicy multimedialnej zadanie na ZPE do samodzielnego rozwiązania przez uczniów/uczennice
      https://zpe.gov.pl/a/film-samouczek/D1FqHJ17p
      a następnie prowadzący udostępnia film instruktażowy z komentarzem do prawidłowego rozwiązania zadania 
      https://zpe.gov.pl/a/film-samouczek/D1FqHJ17p od 4.30
      Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie nr 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”.
      https://zpe.gov.pl/a/sprawdz-sie/DDVIYtfye
      Odpowiedzi zapisują na kartkach, następnie konsultują swoje rozwiązania zadań z inną parą uczniów/ uczennic, ustalając prawidłową wersję odpowiedzi. Dwie wybrane osoby sprawdzają na forum klasy przy tablicy rozwiązanie zadań.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie/uczennice uzupełniają ankietę 
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf5BP-obKlQ5y0rdKNcnoxG58Ng2aEebKuDQ63wFlkHLXn-7g/viewform

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna