Funkcją ze zbioru w zbiór nazywamy przyporządkowanie, które każdemu elementowi zbioru przyporządkowuje dokładnie jeden element zbioru . Symbolicznie piszemy . Czytamy „funkcja odwzorowuje zbiór w zbiór ”.
Zbiór nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy – argumentami funkcji .
Zbiór nazywamy przeciwdziedziną funkcji. Każdy element zbioru , który został przyporządkowany co najmniej jednemu argumentowi nazywamy wartością funkcji dla argumentu , co zapisujemy symbolicznie . Zbiór tych elementów nazywamy zbiorem wartości funkcji.
Przykład 1
Dane są zbiory oraz . Rozważmy różne sposoby opisu funkcji.
Funkcja opisana jest za pomocą tabeli.
Funkcja f
Funkcja przedstawiona jest za pomocą grafu.R1b1GUSqQZ6eq1
Funkcja opisana jest słownie. Funkcja każdej liczbie nieparzystej ze zbioru przyporządkowuje wartość . Każdemu z pozostałych argumentów przyporządkowuje liczbę o mniejszą.
Zatem: , i .
Funkcja opisana jest za pomocą wykresu.RSNNZHQsHbSZZ1
Funkcja opisana jest za pomocą wzoru.
Rvuj0KKv9X5hQ1
Przedstawiliśmy różne przykłady funkcji określonych na zbiorze o wartościach ze zbioru .
A
Ćwiczenie 1
Podaj przykład funkcji określonej na zbiorze o wartościach ze zbioru .
C
Ćwiczenie 2
Ile jest wszystkich funkcji określonych na zbiorze o wartościach ze zbioru ?
Liczba wszystkich funkcji, których dziedziną jest zbiór i przeciwdziedziną zbiór równa się .
Przykład 2
RroqPJDJS0HJt1
Przykład 3
Pole kwadratu o boku długości określamy wzorem . Wobec tego dla dowolnego funkcja opisuje pole kwadratu o boku .
Rm6mFUcGjmBYg1
Przykład 4
Długość przekątnej kwadratu jest funkcją długości jego boku. W szczególności , a ogólnie , dla .
Przykład 5
Wysokość trójkąta równobocznego i pole tego trójkąta są funkcjami długości boku trójkąta. W szczególności , , a ogólnie oraz , dla .
A
Ćwiczenie 3
W zależności od długości promienia , podaj wzór funkcji opisującej
pole koła
obwód koła
dla
dla
Przykład 6
Rzucamy cztery razy sześcienną kostką. Rozpatrzmy funkcję , która numerowi rzutu przyporządkowuje liczbę wyrzuconych oczek uzyskanych na kostce w tym rzucie. Wówczas dziedziną funkcji jest zbiór , a jej przeciwdziedziną zbiór , , , , , , przy czym zbiór wartości funkcji jest co najwyżej czteroelementowy.
R1Q16arGuObIE1
Przykład 7
Dla danej funkcji określ dziedzinę i zbiór wartości.
RAjbhcKn54RlO1
A
Ćwiczenie 4
Funkcja , ze zbioru w zbiór , określona jest za pomocą tabeli.
Funkcja g
Uzupełnij graf tej funkcji.
R1FnP6M65NnIz1
Z tabelki odczytujemy, że: , , , , . W grafie jest już zaznaczone przyporządkowanie . Następnie zauważamy, że
argumentowi odpowiada wartość : ,
wartość odpowiada argumentowi : ,
wartość odpowiada argumentowi : ,
ostatnią parą jest argument i odpowiadająca mu wartość R1JFwg8tbiiV71
B
Ćwiczenie 5
Dane są zbiory , oraz funkcja taka, że
Uzupełnij tabelkę.
Funkcja f
Funkcja f
Interpretujemy warunki podane we wzorze funkcji
dla ; wynika z tego, że ,
dla ; wynika z tego, że oraz ,
dla lub ; wynika z tego, że oraz .
Zgodnie z obliczeniami wypełniamy tabelkę.
A
Ćwiczenie 6
Uczniom klasy przyporządkowane są w dzienniku kolejne numery od do . Które z poniższych przyporządkowań jest funkcją?
Każdemu numerowi ucznia przyporządkowujemy dzień tygodnia, w którym się uczeń urodził.
Każdemu z dni tygodnia przyporządkowujemy numer z dziennika tego ucznia, który się w tym dniu urodził.
jest funkcją
nie jest funkcją
Takie przyporządkowanie jest funkcją, ponieważ każdemu uczniowi jest przyporządkowany dokładnie jeden dzień tygodnia, zgodnie z dniem urodzenia.
Takie przyporządkowanie nie jest funkcją, ponieważ nie jest możliwe, aby w tym przypadku każdy dzień tygodnia miał przyporządkowany dokładnie jeden numer ucznia. W zadanym przyporządkowaniu jednemu z dni tygodnia przypisano co najmniej numerów.
B
Ćwiczenie 7
Funkcja każdej liczbie dwucyfrowej przypisuje sumę cyfry dziesiątek i podwojonej cyfry jedności.
Oblicz .
Zapisz w tabelce wartości funkcji dla argumentów większych od .
Funkcja s
Ponieważ cyfrą dziesiątek liczby jest , a jej cyfrą jedności jest , to .
Obliczamy: , , , , .
classicmobile
Ćwiczenie 8
Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji, określonej na zbiorze .
R1JuMsRdrfr6s1
Oceń, które równości są prawdziwe.
R1980lfaUXe5g
Odczytujemy z wykresu: , , , , , . Wynika stąd, że , , , , , czyli
static
Ćwiczenie 8
Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji, określonej na zbiorze .
R1JuMsRdrfr6s1
Oceń, które równości są prawdziwe.
R1QtRmAfJcJZG
Odczytujemy z wykresu: , , , , , . Wynika stąd, że , , , , , czyli
classicmobile
Ćwiczenie 9
Czy dla funkcji określonej wzorem podane równości są prawdziwe?
R1OqGKsqJ07sr
Obliczamy: , , , , . Wynika stąd, że , , , czyli , , czyli .
static
Ćwiczenie 9
Czy dla funkcji określonej wzorem podane równości są prawdziwe?
Ryv1EaTz2DIwd
Obliczamy: , , , , . Wynika stąd, że , , , czyli , , czyli .
C
Ćwiczenie 10
W klasie jest uczniów. Każdemu z nich na zakończenie roku szkolnego została wystawiona pozytywna ocena z matematyki. Uzasadnij, że wśród uczniów jest co najmniej siedmiu takich, którzy na zakończenie roku szkolnego uzyskali taką samą ocenę z matematyki.
Wykażemy ten fakt za pomocą dowodu nie wprost. Załóżmy przeciwnie, że każdemu z uczniów tej klasy wystawiono ocenę i każda ocena została przyporządkowana co najwyżej uczniom. Ponieważ przypisujemy każdemu z uczniów ocenę ze zbioru pięcioelementowego (nie ma oceny ), to ogółem uczniów, którym wystawiono oceny jest nie więcej niż , czyli . Ale to jest niemożliwe, bo przecież w tej klasie jest uczniów. Otrzymana sprzeczność pokazuje, że w tej klasie jest co najmniej uczniów, którzy uzyskali tę samą ocenę z matematyki.
C
Ćwiczenie 11
Graniastosłup prawidłowy ma w podstawie wielokąt o wierzchołkach. Oznaczmy
przez liczbę wszystkich wierzchołków tego graniastosłupa
przez liczbę wszystkich krawędzi tego graniastosłupa
przez liczbę wszystkich ścian tego graniastosłupa
Wyznacz: , .
Wyznacz: , ,.
Dla ustalonej liczby naturalnej podaj wzory funkcji,,.
Wykaż, że dla dowolnej liczby naturalnej prawdziwa jest równość .
, ,
, ,
, ,
Patrz – rozwiązanie.
Jeżeli graniastosłup prawidłowy ma w podstawie wielokąt o wierzchołkach, to
Wszystkich wierzchołków tego graniastosłupa jest tyle, ile w sumie wierzchołków w każdej z dwóch podstaw.
Wobec tego .
Wszystkich krawędzi tego graniastosłupa jest tyle, ile jest krawędzi bocznych i krawędzi w każdej z podstaw razem. Ale krawędzi w każdej z podstaw jest tyle, ile jest tam wierzchołków (czyli ), a także krawędzi bocznych jest tyle, ile wierzchołków w każdej z podstaw.
Wynika z tego, że .
Wszystkich ścian tego graniastosłupa jest tyle, ile jest podstaw i ścian bocznych razem. Ale podstawy są a ścian bocznych jest tyle, ile krawędzi w każdej z podstaw.
A zatem . Stosujemy otrzymane wzory
, ,
, ,
, ,
dla dowolnego : , a to właśnie należało udowodnić.