Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Określanie współczynnika proporcjonalności odwrotnej na podstawie jej wykresu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje z wykresu proporcjonalności odwrotnej współrzędne punktu należącego do wykresu i z jego wykorzystaniem określa współczynnik proporcjonalności;
wyznacza wzór proporcjonalności odwrotnej na podstawie wykresu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
praca z tekstem;
zgaduj - zgadula.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
projektor multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z materiałwm zawartym w sekcji „Wprowadzenie”.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące proporcjonalności odwrotnej oraz jej wykresu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa ma zapoznać się z jednym przykładem z sekcji „Przeczytaj”, a następnie przedstawić przykład pozostałym uczniom.
Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom w wyjaśnianiu zagadnienia.
Następnie uczniowie pracują indywidualnie – zapoznają się z symulacją interaktywną i wykonują wskazane polecenia.
Teraz uczniowie ponownie pracują w grupach. Zadaniem każdej z grup jest ułożenie 2 zadań dotyczących proporcjonalnosci odwrotnej i zaprezentowanie ich pozostałym grupom.
Metodą zgaduj - zgadula uczniowie podają odpowiedzi do prezentowanych zadań. Uczeń, który w ten sposób poda najwięcej poprawnych odpowiedzi, może być zwolniony z wykonania pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Proporcjonalność odwrotnaProporcjonalność odwrotna
Wykres funkcji Wykres funkcji
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości o wielkościach odwrotnie proporcjonalnych.
Symulacja może być też wykorzystana w czasie zajęć poświęconych np. rozwiązywaniu równań wymiernych, czy odczytywaniu własności funkcji z wykresu.