Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Określanie współczynnika proporcjonalności odwrotnej na podstawie jej wykresu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odczytuje z wykresu proporcjonalności odwrotnej współrzędne punktu należącego do wykresu i z jego wykorzystaniem określa współczynnik proporcjonalności;

  • wyznacza wzór proporcjonalności odwrotnej na podstawie wykresu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • praca z tekstem;

  • zgaduj - zgadula.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • projektor multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałwm zawartym w sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  3. Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące proporcjonalności odwrotnej oraz jej wykresu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa ma zapoznać się z jednym przykładem z sekcji „Przeczytaj”, a następnie przedstawić przykład pozostałym uczniom.

  2. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom w wyjaśnianiu zagadnienia.

  3. Następnie uczniowie pracują indywidualnie – zapoznają się z symulacją interaktywną i wykonują wskazane polecenia.

  4. Teraz uczniowie ponownie pracują w grupach. Zadaniem każdej z grup jest ułożenie 2 zadań dotyczących proporcjonalnosci odwrotnej i zaprezentowanie ich pozostałym grupom.

  5. Metodą zgaduj - zgadula uczniowie podają odpowiedzi do prezentowanych zadań. Uczeń, który w ten sposób poda najwięcej poprawnych odpowiedzi, może być zwolniony z wykonania pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia  zawarte w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Symulację interaktywną można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości o wielkościach odwrotnie proporcjonalnych.

  • Symulacja może być też wykorzystana w czasie zajęć poświęconych np. rozwiązywaniu równań wymiernych, czy odczytywaniu własności funkcji z wykresu.