Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Logarytm potęgi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
udowadnia wzór na logarytm potęgi
stosuje wzór na logarytm potęgi przekształcając wyrażenia arytmetyczne
zapisuje iloczyn logarytmu i liczby wymiernej w postaci logarytmu potęgi
łączy umiejętności z kilku działów matematyki, ustalając strategię rozwiązania zadania logarytmicznego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
technika Ishikawy
porównania binarne
wyścig biedronek
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie, pracując w grupach, korzystając z techniki Ishikawy przedstawiają graficznie zależności między definicją logarytmu a poznanymi wzorami ułatwiającymi obliczenia logarytmiczne.
Przedstawiciele grup krótko przedstawiają rezultaty prac grup.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach pracują metodą porównań binarnych, starając się na podstawie znanych wzorów wyprowadzić i uzasadnić wzór na logarytm potęgi. Przy czym każda para powinna znaleźć co najmniej dwa sposoby dojścia do celu i opracować tabelę porównań tych sposobów.
Po wypełnieniu tabeli, pary porównują swoje zapisy z odpowiednimi zapisami w sekcji „Przeczytaj”. I ewentualnie modyfikują swoje ustalenia. Następnie analizują przykłady zapisane w sekcji „Przeczytaj” i filmie samouczku.
Ochotnicy przedstawiają rezultaty swojej pracy – zwracają uwagę na popełnione błędy, ale też nieszablonowe pomysły, dzielą się przemyśleniami na temat trafności propozycji twierdzenia i jego dowodów.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem zajęć jest wyścig biedronek. Uczniowie pracują nadal w parach, rozwiązując na przemian ćwiczenia interaktywne. Każda „biedronka” posiada początkowo 5 kropek. Jeśli dobrze rozwiąże zadanie, nie traci kropek, ale za każde błędne rozwiązanie traci jedną kropkę. Uczniowie którzy po zakończonym wyścigu nadal posiadają 5 kropek, mogą być nagrodzeni dobrymi ocenami.
Końcowy element to refleksje nauczyciela na temat pracy uczniów i ocena prac grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest poszukanie w dostępnych źródłach informacji na temat zastosowania logarytmów w naukach przyrodniczych.
Materiały pomocnicze:
Działania na logarytmach – PrzykładyDziałania na logarytmach – Przykłady
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek jest dobrym materiałem do krótkiego powtórzenia materiału na początku lekcji poświęconej zastosowaniu logarytmów w innych dziedzinach wiedzy.