Dla nauczyciela
Autor: Janusz Karkut
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równanie osi symetrii wykresu funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) na podstawie wykresu funkcji rysuje wykres funkcji .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza równanie osi symetrii funkcji ;
wyznacza równanie osi symetrii paraboli;
wyznacza równanie osi symetrii hiperboli;
podaje równania osi symetrii funkcji trygonometrycznych;
wyznacza równania osi symetrii funkcji złożonych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja;
praca z ekspertem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer; bądź jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w przykładach 1, 2 i 4 sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą wyznaczania równań osi symetrii wykresu funkcji oraz paraboli. Uczniowie zastanawiają się nad sposobem wyznaczania równań osi symetrii wykresu funkcji liniowej.
Nauczyciel podaje temat zajęć, podaje cele i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Uczniowie w grupach analizują pozostały materiał z sekcji „Przeczytaj” oraz „Aplet”, pod kierunkiem ekspertów – wybranych wcześniej uczniów, którzy przygotowali się w domu do wystąpienia. Eksperci objaśniają oglądany materiał, zwracają uwagę na ważne elementy.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1 – 5 z sekcji „Sprawdź się” a następnie omawiają zadania na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują pozostałe zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Przykłady symetrii funkcjiPrzykłady symetrii funkcji
Symetria wykresu funkcjiSymetria wykresu funkcji
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać materiał z sekcji „Aplet” do powtórzenia materiału przed sprawdzianem.