Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Janusz Karkut

Przedmiot: Matematyka

Temat: Równanie osi symetrii wykresu funkcji

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) na podstawie wykresu funkcji y=fx rysuje wykres funkcji y=fx.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza równanie osi symetrii funkcji fx=ax-p+q;

  • wyznacza równanie osi symetrii paraboli;

  • wyznacza równanie osi symetrii hiperboli;

  • podaje równania osi symetrii funkcji trygonometrycznych;

  • wyznacza równania osi symetrii funkcji złożonych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja;

  • praca z ekspertem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer; bądź jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w przykładach 1, 2 i 4 sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą wyznaczania równań osi symetrii wykresu funkcji fx=ax-p+q oraz paraboli. Uczniowie zastanawiają się nad sposobem wyznaczania równań osi symetrii wykresu funkcji liniowej.

  2. Nauczyciel podaje temat zajęć, podaje cele i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.

  2. Uczniowie w grupach analizują pozostały materiał z sekcji „Przeczytaj” oraz „Aplet”, pod kierunkiem ekspertów – wybranych wcześniej uczniów, którzy przygotowali się w domu do wystąpienia. Eksperci objaśniają oglądany materiał, zwracają uwagę na ważne elementy.

  3. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1 – 5 z sekcji „Sprawdź się” a następnie omawiają zadania na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  3. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  • Uczniowie rozwiązują pozostałe zadania z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać materiał z sekcji „Aplet” do powtórzenia materiału przed sprawdzianem.