Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kantor – Szczęśniak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ostrosłup prawidłowy czworokątny wpisany w kulę
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna własności kuli opisanej na ostrosłupie prawidłowym czworokątnym,
stosuje wzory na pola powierzchni i objętość ostrosłupów oraz kuli,
przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona,
pokaz multimedialny,
analiza pomysłów.
Formy pracy:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz przypomnienie wiadomości o objętości ostrosłupa, okręgu opisanym na trójkącie równobocznym, prostokątnym i dowolnym.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat: „Ostrosłup prawidłowy czworokątny wpisany w kulę” i cele zajęć. Razem z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla aplet i omawia jego działanie.
Nauczyciel czyta polecenia pod apletem - uczniowie, metodą analizy pomysłów, próbują uzupełnić luki. Wybrany uczeń sprawdza poprawność odpowiedzi przy pomocy apletu.
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup. Każda grupa otrzymuje do rozwiązania jedno ćwiczenie spośród ćwiczeń 1 – 6 w części „Sprawdź się”.
Wyznaczony przez nauczyciela uczeń omawia rozwiązanie zadania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Po dzisiejszej lekcji powinienem/ powinnam zapamiętać, że …..”
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ostrosłup i jego własnościOstrosłup i jego własności
Kula i sferaKula i sfera
Wskazówki metodyczne:
Aplet wraz z towarzyszącymi mu ćwiczeniami może stanowić pracę domową dla uczniów.