Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Postać kanoniczna funkcji homograficznej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , ;
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca wzór funkcji homograficznej z postaci ogólnej do postaci kanonicznej;
podaje dziedzinę oraz zbiór wartości funkcji homograficznej na podstawie jej wzoru w postaci kanonicznej;
zna związek postaci kanonicznej funkcji homograficznej z własnościami funkcji;
wykorzystuje postać kanoniczną funkcji homograficznej w zadaniach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
burza mózgów;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca w parach;
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu dla uczniów;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają wszystkie informacje dotyczące funkcji homograficznej i jej postaci kanonicznej.
Uczniowie określają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z poleceniami zawartymi w sekcji „Symulacja interaktywna” i wspólnie wykonują polecenia.
Kolejny etap to liga zadaniowa – uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia 1 – 7 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum klasy.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy dotyczące rozwiązania ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o podanie, czego dotyczyła lekcja oraz jakie umiejętności zdobyli podczas zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie ułożyć dwa zadania dotyczące postaci kanonicznej funkcji homograficznej dla koleżanki lub kolegi.
Materiały pomocnicze:
Wykresy funkcji Wykresy funkcji
Przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnych
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości o funkcji homograficznej oraz podczas realizacji tematu: „Zastosowanie wykresu funkcji homograficznej do rozwiązywania równań”.