Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Postać kanoniczna funkcji homograficznej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

12) na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x;

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przekształca wzór funkcji homograficznej z postaci ogólnej do postaci kanonicznej;

  • podaje dziedzinę oraz zbiór wartości funkcji homograficznej na podstawie jej wzoru w postaci kanonicznej;

  • zna związek postaci kanonicznej funkcji homograficznej z własnościami funkcji;

  • wykorzystuje postać kanoniczną funkcji homograficznej w zadaniach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • burza mózgów;

  • liga zadaniowa.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu dla uczniów;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  2. Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają wszystkie informacje dotyczące funkcji homograficznej i jej postaci kanonicznej.

  3. Uczniowie określają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z poleceniami zawartymi w sekcji „Symulacja interaktywna” i wspólnie wykonują polecenia.

  2. Kolejny etap to liga zadaniowa – uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia 1 – 7 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum klasy.

  3. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia ewentualne problemy dotyczące rozwiązania ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o podanie, czego dotyczyła lekcja oraz jakie umiejętności zdobyli podczas zajęć.

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie ułożyć dwa zadania dotyczące postaci kanonicznej funkcji homograficznej dla koleżanki lub kolegi.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Symulację  interaktywną można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości o funkcji homograficznej oraz podczas realizacji tematu: „Zastosowanie wykresu funkcji homograficznej do rozwiązywania równań”.