Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Środkowe w trójkącie i ich własności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
10. wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12. przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuuje pojęcie środkowej w trójkącie;
zna własności środkowych w trójkącie
wie, w jakiej proporcji dzieli środkowe punkt przecięcia oraz gdzie leży i jakie ma własności środek ciężkości trójkąta;
zna własności pól trójkątów wyznaczonych przez środkowe w trójkącie;
wyznacza współrzędne środka ciężkości trójkąta, w którym podane są współrzędne wierzchołków;
stosuje własności środkowych trójkąta w problemach praktycznych i zagadnieniach matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
analiza pomysłów.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przypomina twierdzenia o linii środkowej w trójkącie oraz Talesa w różnych wersjach.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji, uczniowie wyznaczają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia definicję środkowej w trójkącie i podaje twierdzenie o linii środkowej w trójkącie.
Uczniowie wskazują trójkąty o równych polach powstałych w wyniku cięcia środkowymi (przykład 1, 2 i 3).
Uczniowie wyznaczają długości boków w trójkącie mając informacje na temat środkowych trójkąta (przykład 4).
Nauczyciel przedstawia pojęcie środka ciężkości trójkąta.
Uczniowie wyznaczają współrzędne środka ciężkości w układzie kartezjańskim (przykład 6).
Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną i wykonują polecenia z nim związane.
Faza podsumowująca:
Uczeń sprawdza nabyte umiejętności i wiedzę rozwiązując ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Narysowanie dowolnego trójkąta oraz jego środkowych. Zaznaczenie kolorami trójkątów o równych polach.
Materiały pomocnicze:
Trójkąty i ich własnościTrójkąty i ich własności
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przez uczniów jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.