Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Henryk Dąbrowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Obliczanie długości boków i miar kątów w trójkącie z wykorzystaniem twierdzenia cosinusów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;

11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje twierdzenie cosinusów do obliczenia długości boku trójkąta, gdy dane są długości dwóch pozostałych boków trójkąta i jeden z kątów tego trójkąta;

  • stosuje twierdzenie cosinusów do obliczenia kątów trójkąta, gdy dane są długości trzech boków trójkąta;

  • przeprowadza dowody geometryczne, wykorzystując twierdzenie cosinusów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przypomina co rozumiemy, gdy mamy do czynienia z poleceniem „rozwiąż trójkąt”, a następnie prosi o wskazanie jak najmniejszej liczby danych spośród długości boków i kątów trójkąta, przy których trójkąt można rozwiązać.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie treści twierdzenia cosinusów.

  3. Dzieli klasę na grupy i poleca każdej grupie zastanowienie się, w których z rozpatrywanych sytuacji można rozwiązać trójkąt, wykorzystując twierdzenie cosinusów.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zadaniem z Przykładu 1. Analizuje wraz z uczniami rozwiązanie zadania do momentu, gdy trzeba obliczyć wartość cos15°.

  2. Każdej z grup poleca obliczenie wartości cos15°, narzucając różne sposoby rozwiązania omówione w Przykładzie 1.

  3. Uczniowie przedstawiają różne sposoby obliczenie wartości cos15°. Jedna z grup kończy zadanie z Przykładu 1, obliczając długość trzeciego boku trójkąta.

  4. Nauczyciel poleca uruchomić animację i prosi o wykonanie dołączonych poleceń.

  5. Uczniowie, kierowani przez nauczyciela rozwiązują kolejne przykłady, w których stosują twierdzenie cosinusów.

  6. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Trójkąty i ich własności

Wskazówki metodyczne:

Animację można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Animację o zastosowaniu twierdzenia cosinusów można wykorzystać także do powtórzenia materiału przed klasówką lub przez egzaminem maturalnym.