Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązanie algebraiczne nierówności typu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówności typu oraz , korzystając z własności modułu
utrwala definicję algebraiczną wartości bezwzględnej
rozwiązuje nierówności typu oraz , korzystając z definicji algebraicznej modułu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
rozmowy nauczające z wykorzystanie materiałów multimedialnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie wiadomości i umiejętności dotyczące zapisywania prostych nierówności typu bez symbolu wartości bezwzględnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz filmie samouczku.
Uczniowie wspólnie nauczycielem omawiają przeanalizowane przykłady i wyjaśniają powstałe wątpliwości.
Pracując w parach, uczniowie wykonują polecenie zawarte pod medium bazowym. Wątpliwości konsultują z nauczycielem.
Uczniowie pracując indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Nierówności stopnia pierwszegoNierówności stopnia pierwszego
Definicja wartości bezwzględnejDefinicja wartości bezwzględnej
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać materiały multimedialne do utrwalenia wiadomości z lekcji i jako pomoc przy odrabianiu pracy domowej.