Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykorzystanie proporcjonalności odwrotnej w zagadnieniach geometrycznych.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń

  1. posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje wielkości odwrotnie proporcjonalne w zagadnieniach geometrycznych;

  • wykorzystuje własności proporcjonalności odwrotnej w geometrii;

  • buduje model matematyczny zastosowany w zadaniach geometrycznych;

  • wyznacza dziedzinę w stworzonym modelu matematycznym;

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • studium przypadku.

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją Wprowadzenie.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  3. Uczniowie przy pomocy burzy mózgów przypominają najważniejsze informacje dotyczące proporcjonalności odwrotnej, podają znane im przykłady.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel za pomocą studium przypadku prezentuje uczniom zagadnienia geometryczne, do których rozwiązania można użyć proporcjonalności odwrotnej.

  2. Następnie dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy. Uczniowie zapoznają się z animacją oraz wykonują wskazane polecenia. Następnie każda grupa układa zadanie podobne do tych przedstawionych w animacji. Uczniowie wymieniają się zadaniami. Rozwiązania komentują na forum klasy.

  3. Uczniowie rozwiązują  ćwiczenia interaktywne 1 - 4.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia interaktywne 5 - 8.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Animację można wykorzystać jako utrwalenie pojęcia wielkości odwrotnie proporcjonalnych. Animacje można również wykorzystać w lekcji „Pole prostokąta” oraz „Pole trójkąta”.