Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie proporcjonalności odwrotnej w zagadnieniach geometrycznych.
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń
posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje wielkości odwrotnie proporcjonalne w zagadnieniach geometrycznych;
wykorzystuje własności proporcjonalności odwrotnej w geometrii;
buduje model matematyczny zastosowany w zadaniach geometrycznych;
wyznacza dziedzinę w stworzonym modelu matematycznym;
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
studium przypadku.
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją Wprowadzenie.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie przy pomocy burzy mózgów przypominają najważniejsze informacje dotyczące proporcjonalności odwrotnej, podają znane im przykłady.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel za pomocą studium przypadku prezentuje uczniom zagadnienia geometryczne, do których rozwiązania można użyć proporcjonalności odwrotnej.
Następnie dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy. Uczniowie zapoznają się z animacją oraz wykonują wskazane polecenia. Następnie każda grupa układa zadanie podobne do tych przedstawionych w animacji. Uczniowie wymieniają się zadaniami. Rozwiązania komentują na forum klasy.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 - 4.
Faza podsumowująca:
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia interaktywne 5 - 8.
Materiały pomocnicze:
Proporcjonalność odwrotnaProporcjonalność odwrotna
Wykres funkcji Wykres funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako utrwalenie pojęcia wielkości odwrotnie proporcjonalnych. Animacje można również wykorzystać w lekcji „Pole prostokąta” oraz „Pole trójkąta”.