Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Marketing polityczny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
11) wyjaśnia cele i przedstawia formy marketingu politycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie marketingu politycznego;
omawia formy marketingu politycznego;
projektuje kampanię wyborczą kandydata na przewodniczącego samorządu uczniowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
studium przypadku;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję marketingu politycznego – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję marketingu politycznego, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają najlepszą spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z multimedium, a następnie na jego podstawie ustalają, czym zajmuje się marketing polityczny. W czasie rozmowy wypunktowują zarówno formy, jak i cele marketingu politycznego. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
2. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenie 1 do map myśli.
3. Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każda z grup otrzymuje kartki A3 i A4, pisaki oraz ogłoszenie (w materiałach pomocniczych). Zadaniem uczniów jest wybranie spośród siebie kandydata na stanowisko przewodniczącego samorządu uczniowskiego oraz przygotowanie dla niego kampanii wyborczej zgodnie z ogłoszeniem.
4. Wybrane osoby przedstawiają efekty pracy na forum klasy. Fakultatywnie – uczniowie mogą przeprowadzić w klasie wybory i tym sposobem ocenić poszczególne kampanie wyborcze.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Czy marketing polityczny powinien być prowadzony zgodnie z zasadami etycznymi, czy ma odzwierciedlać tylko cele polityczne? Dlaczego?”
2. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela e‑ćwiczenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Daniel Kur, Adaptacja instrumentów marketingu ekonomicznego na potrzeby polityków, [w:] „Świat Idei i Polityki” 17/2018.
Ogłoszenie:
Chcesz zmienić coś w naszej szkole? Zostać nowym przewodniczącym samorządu?
Wszystkich chętnych, którzy chcieliby zgłosić swoją kandydaturę do samorządu, prosi się o zgłoszenie do opiekuna Samorządu Uczniowskiego – pani X. Zapraszamy uczniów klas I i II liceum, technikum, I klas szkoły branżowej oraz klas III technikum. Zgłoszenia przyjmowane są do 15 września. Kampanie wyborcze będą trwały od 16 do 29 września. Wybory do Samorządu Szkolnego odbędą się 30 września.
UWAGA! Każda osoba zgłaszająca swoją kandydaturę zobowiązana jest do przygotowania plakatu wyborczego, na którym napisze kilka słów o sobie i swojej kampanii wyborczej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie na podstawie multimedium mogą przygotować minireferaty omawiające poszczególne formy marketingu politycznego.