Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Asymptoty wykresu funkcji fx=ax+p+q

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach pratktycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rysuje wykres funkcji fx=ax;

  • rysuje asymptoty wykresu funkcji określonej wzorem;

  • wyznacza asymptoty wykresu funkcji fx=ax, x0 na podstawie wykresu tej funkcji;

  • wyznacza asymptoty wykresu funkcji fx=ax, x0 na podstawie wzoru funkcji;

  • wyznacza asymptoty wykresu funkcji fx=ax-p+q na podstawie wzoru funkcji;

  • wyznacza asymptoty wykresu funkcji fx=ax-p+q na podstawie wykresu funkcji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • praca  z tekstem ;

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • projektor multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  3. Uczniowie metodą burzy mózgów  przypominają najważniejsze informacje dotyczące funkcji fx=ax.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Następnie nauczyciel omawia przykłady. Uczniowie rysują w zeszycie wykres z przykładu 6. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niejasności (np. przypomina przesunięcie wykresu funkcji o wektor).

  3. Następnie uczniowie pracują indywidualnie – zapoznają się z symulacją interaktywną oraz wykonują wskazane polecenia. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń 1 - 4.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 5 - 8 w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Symulację interaktywną można wykorzystać podczas powtórzania i utrwalania wiadomości z funkcji homograficznej.

  • Można symulację wykorzystać na zajęciach poświęconych rysowaniu wykresu funkcji homograficznej,