Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Asymptoty wykresu funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach pratktycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rysuje wykres funkcji ;
rysuje asymptoty wykresu funkcji określonej wzorem;
wyznacza asymptoty wykresu funkcji , na podstawie wykresu tej funkcji;
wyznacza asymptoty wykresu funkcji , na podstawie wzoru funkcji;
wyznacza asymptoty wykresu funkcji na podstawie wzoru funkcji;
wyznacza asymptoty wykresu funkcji na podstawie wykresu funkcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
praca z tekstem ;
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
projektor multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Wprowadzenie”.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze informacje dotyczące funkcji .
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w sekcji „Przeczytaj”.
Następnie nauczyciel omawia przykłady. Uczniowie rysują w zeszycie wykres z przykładu 6. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niejasności (np. przypomina przesunięcie wykresu funkcji o wektor).
Następnie uczniowie pracują indywidualnie – zapoznają się z symulacją interaktywną oraz wykonują wskazane polecenia. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń 1 - 4.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 5 - 8 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnych
Wykres funkcji Wykres funkcji
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można wykorzystać podczas powtórzania i utrwalania wiadomości z funkcji homograficznej.
Można symulację wykorzystać na zajęciach poświęconych rysowaniu wykresu funkcji homograficznej,