Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Choroby wirusowe człowieka, zwierząt i roślin
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje różne choroby wirusowe;
wyjaśnia, jaki wpływ na życie mają choroby wirusowe;
ocenia znaczenie szczepień ochronnych w zapobieganiu chorobom wirusowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
5 × 5 × 5;
analiza tekstu źródłowego;
gra edukacyjna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem w e‑materiale.
Prowadzący zajęcia zadaje pytania, np.:
W jakich typach komórek mogą namnażać się wirusy?
Jakimi drogami mogą rozprzestrzeniać się wirusy?
Jakie znacie choroby człowieka wywołane przez wirusy?
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup po pięć osób. Można to zrobić w następujący sposób: na niewielkich karteczkach wypisać symbole A1, A2,A3, A4, A5, B1, B2 itd. aż do E5. Stoły należy oznaczyć literami A, B, C, D, E, a następnie losowo rozdać kartki uczniom i poprosić ich o znalezienie stołu z literą taką, jaka została zapisana na kartce. W drugiej części ćwiczenia stoły należy ponumerować od 1 do 5 i poprosić uczestników zajęć o znalezienie tego oznaczonego odpowiednim numerem.
Grupy, pracując z e‑materiałem oraz korzystając ze stron internetowych, np. encyklopedia.pwn.pl, mają za zadanie przygotować informacje dotyczące chorób wirusowych:
grupa A: choroby wirusowe człowieka – odra;
grupa B: choroby wirusowe człowieka – poliomyelitis;
grupa C: choroby wirusowe człowieka – grypa;
grupa D: choroby wirusowe zwierząt;
grupa E: choroby wirusowe roślin.
Nauczyciel informuje, że w drugiej części ćwiczenia każdy uczeń będzie prezentował wyniki dyskusji.
Nauczyciel obserwuje pracę grup. Odpowiada na pytania i w razie potrzeby udziela dodatkowych instrukcji.
Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel tworzy nowe grupy, tak by w każdej z nich był obecny przedstawiciel każdej z poprzednich grup dyskusyjnych. Numeruje stoły od 1 do 5.
Po zmianie miejsc prowadzący zajęcia wyznacza około 10 min na omówienie wszystkich zagadnień przez nowo utworzone grupy.
Grupy kolejno opracowują zagadnienia. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Każda grupa przygotowuje cztery kartki papieru z dużymi, wyraźnie napisanymi literami A, B, C, D. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej quiz. Uczniowie, pracując w grupach, rozwiązują kolejne pytania i sygnalizują gotowość odpowiedzi, pokazując odpowiednią kartkę z wybraną literą.
Faza podsumowująca
Nauczyciel omawia prace grup.
Uczniowie odpowiadają na pytania i polecenia podsumowujące lekcję, np.:
Wymień i scharakteryzuj poznane choroby wirusowe człowieka, zwierząt i roślin.
Jaką rolę odgrywają szczepienia ochronne w zapobieganiu chorobom wirusowym?
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
Grę edukacyjną należy zastosować w fazie realizacyjnej lekcji.