Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Choroby wirusowe człowieka, zwierząt i roślin

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XII. Wirusy, wiroidy, priony.
1. Wirusy – pasożyty molekularne. Uczeń:
6) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (wścieklizna, AIDS, Heinego‑Medina, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, ospa, różyczka, świnka, WZW typu A, B i C, niektóre typy nowotworów);
7) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się chorób wirusowych zwierząt (nosówka, wścieklizna, pryszczyca) i roślin (mozaika tytoniowa, smugowatość ziemniaka) oraz ich skutki;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje różne choroby wirusowe;

  • wyjaśnia, jaki wpływ na życie mają choroby wirusowe;

  • ocenia znaczenie szczepień ochronnych w zapobieganiu chorobom wirusowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • 5 × 5 × 5;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • gra edukacyjna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem w e‑materiale.

  2. Prowadzący zajęcia zadaje pytania, np.:

    • W jakich typach komórek mogą namnażać się wirusy?

    • Jakimi drogami mogą rozprzestrzeniać się wirusy?

    • Jakie znacie choroby człowieka wywołane przez wirusy?

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup po pięć osób. Można to zrobić w następujący sposób: na niewielkich karteczkach wypisać symbole A1, A2,A3, A4, A5, B1, B2 itd. aż do E5. Stoły należy oznaczyć literami A, B, C, D, E, a następnie losowo rozdać kartki uczniom i poprosić ich o znalezienie stołu z literą taką, jaka została zapisana na kartce. W drugiej części ćwiczenia stoły należy ponumerować od 1 do 5 i poprosić uczestników zajęć o znalezienie tego oznaczonego odpowiednim numerem.

  2. Grupy, pracując z e‑materiałem oraz korzystając ze stron internetowych, np. encyklopedia.pwn.pl, mają za zadanie przygotować informacje dotyczące chorób wirusowych:

    • grupa A: choroby wirusowe człowieka – odra;

    • grupa B: choroby wirusowe człowieka – poliomyelitis;

    • grupa C: choroby wirusowe człowieka – grypa;

    • grupa D: choroby wirusowe zwierząt;

    • grupa E: choroby wirusowe roślin.

  3. Nauczyciel informuje, że w drugiej części ćwiczenia każdy uczeń będzie prezentował wyniki dyskusji.

  4. Nauczyciel obserwuje pracę grup. Odpowiada na pytania i w razie potrzeby udziela dodatkowych instrukcji.

  5. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel tworzy nowe grupy, tak by w każdej z nich był obecny przedstawiciel każdej z poprzednich grup dyskusyjnych. Numeruje stoły od 1 do 5.

  6. Po zmianie miejsc prowadzący zajęcia wyznacza około 10 min na omówienie wszystkich zagadnień przez nowo utworzone grupy.

  7. Grupy kolejno opracowują zagadnienia. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  8. Każda grupa przygotowuje cztery kartki papieru z dużymi, wyraźnie napisanymi literami A, B, C, D. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej quiz. Uczniowie, pracując w grupach, rozwiązują kolejne pytania i sygnalizują gotowość odpowiedzi, pokazując odpowiednią kartkę z wybraną literą.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel omawia prace grup.

  2. Uczniowie odpowiadają na pytania i polecenia podsumowujące lekcję, np.:

    • Wymień i scharakteryzuj poznane choroby wirusowe człowieka, zwierząt i roślin.

    • Jaką rolę odgrywają szczepienia ochronne w zapobieganiu chorobom wirusowym?

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

Grę edukacyjną należy zastosować w fazie realizacyjnej lekcji.