Dla nauczyciela
Autor: Mariusz Plaszczyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny,
stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny w najprostszych sytuacjach geometrycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda tekstu przewodniego;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu w temacie: „Twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny”.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają poznane pojęcia związane z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie metodą tekstu przewodniego analizują treści z sekcji „Przeczytaj”. Po zapoznaniu się z każdym z przykładów zgłaszają pytania i napotkane ewentualne problemy, które omawiane są na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z apletem, nauczyciel omawia ewentualne problemy związane z jego niezrozumieniem. Uczniowie rozwiązują test.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1‑6 na czas (od łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.
Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 9‑11 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Proste i odcinki prostopadłe i równoległeProste i odcinki prostopadłe i równoległe
Proste równoległe, proste prostopadłeProste równoległe, proste prostopadłe
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać aplet do pracy przed lekcją. Zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc pracować samodzielnie. Nauczyciel może wykorzystać aplet na lekcji, na której będzie omawiana odległość punktu od płaszczyzny, rzut prostokątny na płaszczyznę.